Wat is goedkoper?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LieveLotje

Wat is goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 13:34

Ik heb een vraagje.

Wat is goedkoper, je paard op een pensionstal stallen (incl. voer, uitmesten, etc.) of je paard op een gehuurde wei met schuilstalletje zetten?

En hoeveel bedragen de kosten ongeveer voor de tweede optie per maand?
Dus de huur van de wei met schuilstalletje, het voer en de stalbedekking (stro) ?

Alvast bedankt Lachen

Pytje

Re: Wat is goedkoper?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:35

meestal is een wei goedkoper. maar het ligt wel aan of je paard het hele jaar door buiten kan, wat wil je met het paard?

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 13:42

Ja, het is de bedoeling dat het paard het hele jaar door buiten komt te staan.
Ik zat te denken aan een wei met schuilstalletje, waar hij altijd in kan schuilen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:44

Als je goed zoekt is een wei zeker goedkoper.
Het is natuurlijk wel een stuk meer werk, en meestal ook wat lastiger te vinden. Knipoog

Succes ermee!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:44

het ligt er helemaal aan wat de eigenaar vraagt als huur.
je moet verder zelf voor water, stro en hooi (ook opslag) zorgen.
en bekijken waar je de mest laat.
verder heb je onderhoud van stal, weide, omheining.
wat de kosten ervoor zijn zul je denk ik zelf moeten rondvragen, ik weet niet wat dat bij jullie allemaal kost en hoe de situatie is.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:50

Als je denkt dat je het kunt redden zonder goede (binnen)bak en evt de gezelligheid die je kunt hebben van de andere pensionners dan zou ik gewoon gaan voor het weitje. Of je moet ergens een wei zoeken die je kunt delen met iemand. Ik persoonlijk vind het wel gezellig om soms samen met iemand anders te kunnen rijden. Als je ergens naar een binnenbak toe moet gaan om te rijden, kost je dat meestal ook geld. Als je er al terechtkunt omdat in de winter vaak bakken afgehuurd worden door verenigingen die daar les hebben. Weet niet hoe serieus je wilt rijden. Als je geen ambities hebt om wedstrijdjes te rijden, dus puur recreatief, dan is het ook niet erg als je hem een paar dagen in de week laat staan (op de wei dan)Ik denk dat hoe meer faciliteiten je wenst, hoe duurder de stalling wordt.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:53

niet alleen voor jezelf is het gezellig als er anderen zijn, maar belangrijker is dat je paard niet alleen staat

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:23

Ja, Pytje, dat is zeker waar. Ligt er ook nog aan of je een of meerdere paarden/pony's hebt. Als ze alleen moeten staan worden ze doodongelukkig.

Flieka_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:21

Marigold schreef:
het ligt er helemaal aan wat de eigenaar vraagt als huur.
je moet verder zelf voor water, stro en hooi (ook opslag) zorgen.
en bekijken waar je de mest laat.
verder heb je onderhoud van stal, weide, omheining.
wat de kosten ervoor zijn zul je denk ik zelf moeten rondvragen, ik weet niet wat dat bij jullie allemaal kost en hoe de situatie is.

helemaal mee eens! het ligt aan de situatie. Als je een goed pension kan vinden zou ik daarvoor kiezen, meestal ben je uiteindelijk maar wat duurder uit ..
Maarja het tegendeel bestaat natuurlijk Knipoog

LieveLotje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 17:01

Bedankt voor jullie reacties Lachen

Is het beter dat een paard met een soortgenootje staat, of kan een geit o.i.d ook?

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:47

Volgens mij is het ongeveer even duur,, zou in ieder geval niet veel schelen

marisyaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:09

wei is goedkoper volgens mij

Falli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:47

Wei is goedkoper, maar soortgenoten zijn gewoon onmisbaar, wat wel betekend dat als je er iemand bij zou kunnen vinden je de kosten samen zou kunnen delen en het wel weer heel leuk kan zijn.

Wel heb je dan meestal geen bak, geen plek om je paard te wassen en/of poetsen, maar ok poetsen kan overal.
Je moet letten op de veiligheid en stevigheid van je hekken, controleren en bij houden.
De wei bij houden, als je haar in de winter voluit laat lopen wordt de kwaliteit minder en zal de wei met een beetje pech niets meer waard zijn en geen kans hebben te groeien als het eenmaal zomer is.

In de winter is het gras ook weinig waard, dus bijvoeren met iig hooi en extra vitaminen en mineralen zou nodig zijn.
Ook een goedgevulde waterbak is belangrijk, soms laten mensen paarden uit de sloot drinken, normaal kan dit geen kwaad, maar in de winter kan de kant blub worden en je paard dus uitglijden.

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 14:25

Paard op eigen terrein is áltijd goedkoper. Want wanneer het evenduur zou zijn, zou dat dus betekenen dat de verhuurder van de box, er geen winst op maakt. En dat is natuurlijk niet waar.

De vraag is alleen; heb jij de tijd om je paard volle verzorging te geven én ook je weide etc te onderhouden. Aan het onderhouden van een goede weide, gaat een hele studie vooraf namelijk. Als je je niet bezig houdt met de bemesting etc. heb je na een korte tijd geen grasspriet meer over. Daarnaast is een maatje voor je paard wel belangrijk. Maar misschien heb je wel een vriendin die het ook leuk vind? Of kan je op de markt een shetje kopen voor een tientje.

Kortom, het is wel goedkoper maar je hebt veel meer werk. Je kan ook niet zomaar een week op vakantie.