De kogel is door de kerk, maar... (bak-aanleg vragen)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatie

De kogel is door de kerk, maar... (bak-aanleg vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 13:29

De kogel is door de kerk: we gaan ein-de-lijk een bak aanleggen. Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Ik ben nu wat aan het opzoeken, i.v.m. ondergrond en dergelijke, maar ik zie door de bomen het bos niet meer; ik hoop dat jullie me een beetje kunnen helpen.

De rijbak nu:
Het stuk grond, waar de rijbak komt, ligt erg laag. Er loopt wel een sloot langs, maar als het regent, staat daar direct best wat water in. De ondergrond is leem, daarboven wit zat, daarboven zwart zand.

Ons plan:
We denken dat we best zijn als we de boel met zo'n 20 à 30 cm ophogen. We leggen er spoorbielzen omheen, en in de bak wordt zand gestort, eventueel leggen we een paar drainagebuizen aan.

Onze vragen:
- Welke soort zand is het meest geschikt? We hebben zand nodig wat zeer waterdoorlatend is, wat niet te vast maar zeker ook niet te rul is, en wat natuurlijk ook niet te duur is.
- Is drainage in dit geval nuttig? Door de lage ligging hebben we veel last van hoogstaand grondwater, maar heeft het wel zin om drainage te leggen als de sloot op hetzelfde niveau ligt?

Wie kan me helpen?
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-11-06 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Texas1

Re: De kogel is door de kerk, maar...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:32

Ik zou je zeggen neem geotex bodemtechniek! wij hebben het ook in de bak en het is echt super als het echt kei en kei hard geregend heeft liggen de meesten bakken helemaal onder water en is het 1 groot zwembad! bij ons is die gewoon droog. Ja 1 plasje meestal achterin maar verder is die super....
kijk eens op www.ivanpeeters.be die heeft het gelegd bij ons! kost wat misschien maaar je heb er door weer en wind plezier van!

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 16:31

laat je in ieder geval niet verleiden door een grondwerker de rode grond naar boven en de zwarte grond naar beneden te werken. Hebben wij ook gedaan: dus beide lagen omgekeerd, maar het is nu na een jaar nog steeds te los. Wel fijn als het hard heeft geregend, want er blijft geen water staan.

Kaatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 15:57

Dus met goed waterdoorlatend zand heb je altijd kans dat het te los en rul blijft liggen? Zakt het dan niet in na een tijdje?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 16:05

vraag eens info aan bij de firma Agterberg. Naast officiele manegebodems doen ze ook buitenbakken bij mensen thuis.... ze varieren van heeel duur tot normale prijzen

Nillie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 11:18

Bij ons ligt het zand er nu 1 jaar in en ik heb er in die tussentijd al veel doorheen gedaan: bladeren, hooi en stro en langzaamaan wordt het wel beter. Het zakt ook wel iets in, maar als er b.v. een keer in gelongeerd wordt en het tempo is vrij hoog, dan slaan de hoeven er zo weer diepe gaten in. Met dit weer is ie op z'n best: wij hebben geen last van plassen water.

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 12:53

Wij hebben onze bak zo gemaakt: Om de 3 meter drainage (halve meter diep) over de drainage grind. Dan over de gehele bak worteldoek. Daar over heen drainagezand, en over het drainagezand verschralings zand.

toshoes

Re: De kogel is door de kerk, maar... (bak-aanleg vragen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 15:04

spoorbielzen is chemisch afval

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:30

wat is verschralingszand?

Wij hebben onze bak ook om laten zetten, maar die van ons was wel gelijk goed te rijden en niet te zwaar. Maar nu blijft het water er nog wel opliggen als het flink geregens heeft. Bij ons zit ook leem door de grond, dus verwacht dat dat er mee te maken heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 19:33

ik volg dit topic even mee, zelfde probleem hier namelijk...

Hanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:48

ik volg dit ook even, binnenkort ook een bakje voor mij Ja

sjaaaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 13:42

Bij ons licht agterberg..All weather..is wel; goed