kosten van een paard per maand?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wendy_x

kosten van een paard per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 12:36

sorry als het hier niet moet, ik zou niet weten waar het moet Tong uitsteken

maar dus een aantal vraagjes,
hoeveel betaal je per maand aan een paard:

hoefsmid:
om de hoeveel tijd moet je eigenlijk bekappen en beslaan en de prijs per maand?
inentingen per jaar?
stalling kost 120 incl eten...
wormenkuur per maand om de hoeveel tijd en prijs?
en welke dingen er nog meer vast zijn...
zal ik aan 100 per maand genoeg hebben?
mijn ouders betalen de van de stalling de helft..
groetjes wendy

Tieneke

Re: kosten van een paard per maand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 13:59

--> VSW

Overigens: in de FAQ van VSW vind je al een boel informatie.

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 14:03

Dat red je niet.
Om de 6 tot 8 week bekappen. Prijzen zijn hierin verschillend zeker als je ijzers er onder wilt.
Een worm kuur moet om de 8 week en kost zo'n €12.
Dan heb je nog inentingen en evnt dierenarts kosten.
Neem aan dat je ook wilt lessen dus dat komt er ook nog over heen.
Die 40 euro die je dan overhoud is daarvoor en dan heb je nooit genoeg als er iets met je paard gebeurt.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 15:00

misssixty schreef:
Dat red je niet.
Om de 6 tot 8 week bekappen. Prijzen zijn hierin verschillend zeker als je ijzers er onder wilt.
Die 40 euro die je dan overhoud is daarvoor en dan heb je nooit genoeg als er iets met je paard gebeurt.

er bestaan ok nog ouders weetje Knipoog

Flieka_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:20

Tjaa, je kan wel zeggen dat je je precies aan die kosten gaat houden maar stel 'als' je moet daar wel rekening mee houden ! Knipoog
Ik denk zelf dat je ouders het niet zo leuk om de DA 2500,- te betalen ...
Ik denk zelf dat je voor alles bij elkaar dus wormenkuur, bekappen/beslaan, stalling, inentigen, toebehoren, extra voer [?] en andere kosten bijv een nieuw halster, een rijbroek of iets dergelijks zeker 200 euro per maand kwijt bent.

En trouwens , gebruik voortaan de zoekmachine eens !

jinglebells

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:20

MAg ik even zeggen dat jullie een paard onderhouden wel erg dramatisch maken!!!!
Ik heb een eigen paard en mijn ouders hebben mij ook ondersteund. Ga er niet van uit dat er iets ernstigs met je paard gebeurd. Wat de kosten betreft....Ik betaal voor een volledige stalling 155 euro in de maand zit ontworming bij in. Ga ervan uit dat je je paard zo'n 4 keer per jaar moet ontwormen, hoeft niet erg duur te zijn. Kijk zelf maar eens bij een ruitersportzaak of welkoop. DAn de hoefsmid mijn hoefsmid komt denk ik 5 keer per jaar zo hard groeien de hoeven van mijn paard niet. Kost alleen voor bekappen 25 euro per keer. En spullen vervangen, mag ik je een advies geven vet je hoofdstel regelmatig houd hem schoon dan gaat het allemaal heel lang mee. En een paard moet 1,5 keer geent worden per jaar ik kom op deze berekening:
120 stalling
4 ontwormen (uitgaant van 12 euro per keer)
10,40 hoefsmid (gemiddeld berekend)
3,15 voor enting (gemiddeld 25 euro voor een basisenting)
bij elkaar:
137,55 dus dat is 17,55 per maand boven op de stalling en dit is wat ik kwijt ben per maand.
Kijk alles wat je extra doet is aan jezelf de prijzen voor hoefsmid ed kunnen afwijken in formeer gewoon even bij je dierenarts en hoefsmid wat het per keer kost.
Ik kom aan deze cijfers uit mijn opleiding paardenhouderij waar ik op heb gezeten.
Groetjes en veel plezier met je paard!!!!!

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 20:31

jinglebells schreef:
MAg ik even zeggen dat jullie een paard onderhouden wel erg dramatisch maken!!!!
Ik heb een eigen paard en mijn ouders hebben mij ook ondersteund. Ga er niet van uit dat er iets ernstigs met je paard gebeurd. Wat de kosten betreft....Ik betaal voor een volledige stalling 155 euro in de maand zit ontworming bij in. Ga ervan uit dat je je paard zo'n 4 keer per jaar moet ontwormen, hoeft niet erg duur te zijn. Kijk zelf maar eens bij een ruitersportzaak of welkoop. DAn de hoefsmid mijn hoefsmid komt denk ik 5 keer per jaar zo hard groeien de hoeven van mijn paard niet. Kost alleen voor bekappen 25 euro per keer. En spullen vervangen, mag ik je een advies geven vet je hoofdstel regelmatig houd hem schoon dan gaat het allemaal heel lang mee. En een paard moet 1,5 keer geent worden per jaar ik kom op deze berekening:
120 stalling
bij elkaar:
137,55 dus dat is 17,55 per maand boven op de stalling en dit is wat ik kwijt ben per maand.
Kijk alles wat je extra doet is aan jezelf de prijzen voor hoefsmid ed kunnen afwijken in formeer gewoon even bij je dierenarts en hoefsmid wat het per keer kost.
Ik kom aan deze cijfers uit mijn opleiding paardenhouderij waar ik op heb gezeten.

an jou heb ik wat!
je bent geweldig!!!!

heel erg bedankt!

groetjes wendy

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:37

het is indd zo duur als je zelf wil Bloos
ik stond eerst ergens daar betaalde ik stalling 260 euro Bloos
en dat is een lap geld
nu betaal ik all in 175 dus dat is een mega verschil
waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan.
Als je op zoek gaat naar een stal gooed je ogen open houden en overal aanbellen waar paarden staan wie weet kun je je paard no goedkoper stallen

Ouwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 20:39

kill3rgirl schreef:
misssixty schreef:
Dat red je niet.

er bestaan ok nog ouders weetje Knipoog

Niet iedereen heeft ouders die mee (kunnen) betalen.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:01

3 topics hieronder staat precies dezelfde vraag... Kijk eens hier -> http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=628201

Uiteraard kun je het houden van een paard zo duur maken als je zelf wilt maar al met al blijft het een dure hobby.

Citaat:
Ga er niet van uit dat er iets ernstigs met je paard gebeurd

Dit vind ik echt een dom advies.... Je zult maar net pech hebben en flinke rekeningen voor je kiezen krijgen... Als je hier geen rekening mee gehouden hebt kun je je paard dus fijn verkopen, lijkt me niet echt de juiste insteek Gestoord En zoveel pech hoef je overigens niet te hebben, va rekeningen lopen al vrij snel hoog op. Ik zou dus zeker wel rekening houden met eventuele va kosten! Zorg dat je een behoorlijk bedrag opzij zet of verzeker jezelf er tegen!

Flieka_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 21:46

MarchaL schreef:
3 topics hieronder staat precies dezelfde vraag... Kijk eens hier -> http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=628201

Uiteraard kun je het houden van een paard zo duur maken als je zelf wilt maar al met al blijft het een dure hobby.

Citaat:
Ga er niet van uit dat er iets ernstigs met je paard gebeurd

Dit vind ik echt een dom advies.... Je zult maar net pech hebben en flinke rekeningen voor je kiezen krijgen... Als je hier geen rekening mee gehouden hebt kun je je paard dus fijn verkopen, lijkt me niet echt de juiste insteek Gestoord En zoveel pech hoef je overigens niet te hebben, va rekeningen lopen al vrij snel hoog op. Ik zou dus zeker wel rekening houden met eventuele va kosten! Zorg dat je een behoorlijk bedrag opzij zet of verzeker jezelf er tegen!

Idd!! Een keer een leuke bosrit en je paard stapt verkeerd : TATATAAAAAAAAAA je hebt je peesblessure!!
Van zoiets wordt je echt niet blij!
Als jij alleen maar van de min. kosten uitgaat is het JOUW keus! Het enige is dat je waarschijnlijk altijd DUURDER uit bent, al is het maar 5 euro, maar je zal altijd wat duurder uit zijn, geloof me maar ..

Steph_Lana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 23:18

gebruik zoekmachine eens ? wat zijn we aardig voor elkaar....ik dacht dat een forum altijd iets van gezellig heid heeft. maar goed..

paarden hebben is een duure hobby, je kan het het zelf net zo duur maken. kijk maar naar wormekeuren. je hebt ze in divere merken en je betaald zo het dubbele dan een normale keur. en das met de hoefsmit ook zo, de één is duurder dan de andere.
en met de stalling ook zo....

ik had erg mazzel....mn shetlander heeft 7 jaar bij een stal gestaan waar ik maar 45 euro paar maand betaalde. hij stond dag en nacht buiten en had 3 riante inloopstallen. met altijd schoon zaagsel. en water. en een buitenbak met verlichting en kuilgras/hooi en bix en hij regelede ook altijd de wormenkeuren.
dus was een koopie mn kleine paardje te stallen!

En natuurlijk moet je rekening mee houden dat als je eventueel je paardje ziek wordt. dat je wat geld achter de hand hebt. dierenartsen zijn namelijk erg duur!

ik heb mn shetlander al 7 jaar....nooit problemen mee gehad en zo op eens. moest de dieren arts komen. en kost je zo een paar honder euro....das natuurlijk minder leuk. maar gezondheid staat boven alles van je paardje! en heb je alles voor hem over..

Falli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:41

Als je trouwens een verzekering afsluit voor die paar euro extra per maand en er gebeurd idd iets met je paard wat iets duurder uitvalt heb je dat iig ook bespaard.

Ik denk dat menig paardengek het idd duurder maakt dan het is (al wordt het nooit goedkoop natuurlijk) het meeste geld gaat in onze setjes, dekens en andere leuke dingen zitten Haha!

Maar heb je net een pechje tsja....dan ben je dus wel behoorlijk duur uit.

Enting: 1 keer per jaar 35 euro
Wormen: 1 keer in de 8 weken 10 euro (gemiddeld)
Hoefsmid: bekappen 30 euro 1 keer in de 10 weken (elk paard anders)
Tandarts: 50 euro per jaar (en echt nodig)

Reken er wel op dat er tijdens het normale rijden en omgaan nog weleens wat kapot gaat, van simpel riempje tot complete hoofdstellen, gelukkig niet vaak maar het gebeurd wel.

mentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:43

aan 100euro per maand heb je denk ik niet genoeg. je moet er ook rekening mee houden dat het voor kan komen dat er een dierenarts bij moet kunnen komen dus daar moet je dan wel geld voor hebben..

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 00:55

Citaat:
stalling kost 120 incl eten...

Dan weet ik niet waar jij woont, maar dat gaat je hier in de Randstad praktisch nergens lukken hoor!

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 07:28

gebruik de zoekfunctie eens, er zijn al talloze topics hierover geschreven!

sjorsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 07:32

het zoveelste topic hierover, ik zie hier boven trouwens niet of je je paard gaat verzekeren en misschien ook tegen ziektekosten, kost wel wat maar als je paard iets heeft haal je het er zeker uit, voor de rest zou ik gewoon even de zoekmachine gebruiken

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 07:38

Als je nu al weet dat je maar een bepaald bedrag te besteden hebt zou ik het niet doen,een stukje terug word er gezegd ga er niet van uit dat je paard iets erg kan krijgen.Daar moet dus wel degelijk rekening mee houden.Mijn paard was goed gezond maar heeft dit jaar het 1 na het ander, ben wel verzekerd maar een deel moet je zelf betalen.Een paard heeft wel medischre hulp verdiend als dat nodig is.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 08:39

dat gaat ook wel lukken,, mijn ouders helpen me darbij,..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 08:45

Hebben je ouders ervaring met paarden? Ik denk dat ouders vaak ook een beetje te simpel denken over de kosten. Ik ben op dit moment zo'n 200 euro per maand kwijt aan mijn paard, maar dat kan aardig oplopen als er iets nieuws nodig is, of de va een keer extra moet komen ( alleen visite is al 25 euro ). Ik heb nog geen les, dat komt er straks ook nog bij ( minimaal 50 euro per maand ). Ik reken zeker op 300 euro per maand, met uitschieters naar boven als de dierenarts moeten ( denk dan echt aan een paar duizend euro ). Ga er liever maar wel van uit dat er iets ernstigs kan gebeuren, beter dan achteraf voor een nare verrassing te komen staan. En dan heb je het alleen nog maar over je paard. Je wilt ook spullen en die gaan ook kapot, worden gejat, je wilt misschien wedstrijden rijden, dus bij een rijvereniging. Met 100 euro per maand red je dat echt niet ( als je twee keer per maand naar concours gaat, ben je al 100 euro kwijt ). Ik zou het nog maar eens goed bespreken met je ouders.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 10:27

erleyne schreef:
Hebben je ouders ervaring met paarden? Ik denk dat ouders vaak ook een beetje te simpel denken over de kosten. Ik ben op dit moment zo'n 200 euro per maand kwijt aan mijn paard, maar dat kan aardig oplopen als er iets nieuws nodig is, of de va een keer extra moet komen ( alleen visite is al 25 euro ). Ik heb nog geen les, dat komt er straks ook nog bij ( minimaal 50 euro per maand ). Ik reken zeker op 300 euro per maand, met uitschieters naar boven als de dierenarts moeten ( denk dan echt aan een paar duizend euro ). Ga er liever maar wel van uit dat er iets ernstigs kan gebeuren, beter dan achteraf voor een nare verrassing te komen staan. En dan heb je het alleen nog maar over je paard. Je wilt ook spullen en die gaan ook kapot, worden gejat, je wilt misschien wedstrijden rijden, dus bij een rijvereniging. Met 100 euro per maand red je dat echt niet ( als je twee keer per maand naar concours gaat, ben je al 100 euro kwijt ). Ik zou het nog maar eens goed bespreken met je ouders.

ik spaar van te voren ook nog even zodat ik 500 nog op de bank heb staan als ik m'n paard heb..(buitenom de spullen die ik moet kopen!)
dan kan ik in ieder geval even vooruit als er iets mis is!

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:34

kill3rgirl schreef:
jinglebells schreef:
120 stalling
bij elkaar:

an jou heb ik wat!
je bent geweldig!!!!

heel erg bedankt!

groetjes wendy

Hoezo heb je alleen iets aan adviezen die zeggen dat je wel een paard kunt houden voor zo weinig geld?? Frusty
Je moet juist kijken naar de adviezen waarin staat dat je waarschijnlijk veel meer kwijt bent.
Het is een beetje dom om zo om advies te vragen..
Maar veel succes met je eigen paard. Hoop dat je het voor zo weinig red..
Bloos

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 11:44

nou het is dat zij erbij zet hoeveel ik kwijt ben aan de terugkomende dingen!
daar was ik blij mee...
en ik snap ook best wel dat ik meer dan 100 moet hebben Sigaar
ik heb niet voor niks 2 baantjes!
en als het moet neem ik er zo nog 2 bij hoor!

DinkyOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:55

het is hier wel gezellig hoor, jullie gunnen elkaar ook niets he. en je kunt ook op een normale manier iets duidelijk maken. ze kan met dat geld best een paardje houden! veel plezier ermee!!

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:58

Ik gun iedereen een eigen paard want dat is een van de mooiste en leukste dingen die je kunt bezitten!
Maar laten we het met elkaar wel een beetje realistisch houden!