zware bak slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SweetGirliej

zware bak slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 12:21

wij hebben net een nieuwe bak en die is nog heel erg zwaar. nou vroeg ik me af, is het slecht voor paarden die daar iedere dag in bereden worden? ( bijvoorbeeld voor zn pezen en botten )

happy2014

Re: zware bak slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:24

ik weet het niet, ik sta nu bij mijn nieuwe stal en daar is de bak als het een tijdje niet geregend heeft ook redelijk zwaar. Ik hoor om me heen dat je paard er alleen maar sterkere spieren van krijgt. Mijn paard doet het er in ieder geval goed op. Niet kreupel geweest o.i.d.

Kellyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:25

Misschien word die er wel sterker van maar elke dag in een zware bak rijden is niet goed voor de pezen,dat weet ik iig wel Vingers aflikken

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:25

ik zou je paard er rustig aan laten wenen door eerst 20 min te rijden anders ga je je paard overbelasten tot gevolg overgevulde peesschede's
ik raad je dus aan rustig op te bouwen en niet meteen vol een uur intensief te gaan rijden.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:35

en vooral geen scherpe wendingen maken, dat zijn de zwaarste belastingen

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:05

een zware bak is bij intensief trainen funest voor het paard zijn benen, een bak hoort oa veerkrachtig te zijn! Knipoog

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:10

onze bak was in het begin ook erg zwaar
maar ik heb er ook gewoon in gereden
na 3 maanden ofzo was de bak al wel lekker rijbaar
ik rij er nu al 6 jaar en bijna 7 jaar in en ze heeft nog nooit ergens last van gehad en de andere paarden die er in reden ook niet.
in het begin is een bak altijd al zwaar of je moet ander soort zant hebben
maar ik denk dat het niet goed is nee om met je paard dik een jaar in een zware bak intensief te laten trainen

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 16:24

Een vlakke en iets verende bodem is het beste. Een ongelijke en zware bodem geeft meer kans op blessures. Stap goed los (eventueel op het harde) voor je hard aan het werk gaat. Ook voordat je losgooit. Doe een peesbeschermer aan om te voorkomen dat hij zichzelf aantikt door een rare stap op deze bodem.
Probeer aan te voelen hoe je paardje het redt op deze bodem. is het zwaar, kan hij zijn regelmaat wel houden. Gaat het goed, dan kan je best wat rijden. Maar blijf in de gaten houden hoe je paardje het doet. Optimaal is het natuurlijk niet.

Laat de bak regelmatig sproeien en slepen des te sneller 'klinkt' hij in.

SweetGirliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 11:22

sherif schreef:
een zware bak is bij intensief trainen funest voor het paard zijn benen, een bak hoort oa veerkrachtig te zijn! Knipoog

wat zijn de gevolgen?

Tremona

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:32

Gewrichtproblemen en peesproblemen zijn de bekendste gevolgen. Soms is een paard ook niet direct keupel maar op het moment dat ze gaan keupelen kan het vaak al te laat zijn.

Een nieuwe bodem heeft vaak 2 á 3 maanden nodig om zich te zetten, al was dat bij onze bodems niet nodig. Als er niet snel verbetering is zou ik er toch wat aan laten doen.

SweetGirliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 23:05

Tremona schreef:
Gewrichtproblemen en peesproblemen zijn de bekendste gevolgen. Soms is een paard ook niet direct keupel maar op het moment dat ze gaan keupelen kan het vaak al te laat zijn.

Een nieuwe bodem heeft vaak 2 á 3 maanden nodig om zich te zetten, al was dat bij onze bodems niet nodig. Als er niet snel verbetering is zou ik er toch wat aan laten doen.

hoe weet je dat dan?

mariellexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 11:37

Je moet het inderdaad gewoon opbouwen, als je een erg jong paard hebt wat net onder het zadel is, kan je minder lang in die bak rijden per dag als een iets ouder paard wat al wat meer kan hebben. Het is gewoon een kwestie van zelf aanvoelen en kijken wat je paardje aankan. Gewoon beginnen met 30 minuutjes per keer, en daar zit dan natuurlijk wel in en uitstappen bij.

SweetGirliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-06 19:13

hebben jullie er ook ervaringen mee?

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 10:46

-> VMR

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 12:18

Ik heb vroeger ook bij een pensionstal gestaan met een zware bak. Als ik er wel eens over klaagde, werd dat als gezeur afgedaan. Later bleek dat mijn paard naast een peesblessure ook nog eens artrose had. De extra belasting door de zware bak had de situatie behoorlijk verergerd. Voor mij dus nooit meer een zware bak!

SweetGirliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 19:46

Sizzy schreef:
-> VMR

VMR? :s

SweetGirliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 19:50

Jol1 schreef:
Ik heb vroeger ook bij een pensionstal gestaan met een zware bak. Als ik er wel eens over klaagde, werd dat als gezeur afgedaan. Later bleek dat mijn paard naast een peesblessure ook nog eens artrose had. De extra belasting door de zware bak had de situatie behoorlijk verergerd. Voor mij dus nooit meer een zware bak!

en die andere mensen die daar op stal stonden? hoe is het met die paarden verder gegaan?

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 21:58

Laat m voorlopig regelmatig aanrijden met de tractor, of kan dat niet?

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:08

Wij hebben zelf zo'n bak ( ook nog niet zo lang ) , en hebben totaal geen problemen mee !
Mijn paardje heeft ook een beenaandoening , maar loopt super op deze bodem.
Ik rij mijn 3 jarige er ook in en dat gaat ook steeds beter, als je het maar opbouwt.
Okey , je moet een paard zonder conditie er niet te lang en intensief in laten werken.
Naarmate je langer in de bak rijd, word hij vanzelf vaster.
En ik spreek uit ervaring.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:37

Van één paard weet ik dat die in de bak afgemaakt moest worden, maar dat kwam niet omdat de bak zwaar was, maar omdat hij bevroren was. De eigenaresse ging het paard in de bevroren bak longeren en ineens hoorde ze een soort knal en dat bleek een geknapte pees te zijn. De dierenarts kwam en kon er niets meer aan redden. Hij moest het paard ter plekke in laten slapen. Vrijwel iedereen die er stond toen ik er was is weggegaan met hun paard. Van een aantal weet ik dat ze verhuist zijn naar een stal met binnenbak en twee hebben hun paard nu bij huis staan.

hafgirl15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:39

worden ze inderdaad sterker van, vooral van achter. Maar wel met mate in rijden/longeren. Dagelijks een zware training is niet echt bepaald goed. Maar TE is nooit goed, alleen tevreden Lachen

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 22:40

Dat is nogal dom om te doen ja, vrij logische dat dat niet kan !
Maar dat heeft niets met een zware bak te maken.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:08

Heb ik er ook bijgezet dat dat niet door de zware bak kwam. Maar dat de artrose verslechterd is door de zware bak is wel zo. Als je echt dressuur gaat trainen, dan is een zware bak niet bepaald goed voor je paard. (en het rijdt nog waardeloos ook!)

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:13

Onze buitenbak is bij vlagen ook erg zwaar om te rijden. dan rijd ik eenhalf uurtje en dat is dan lang genoeg. Dan heeft mijn paardje net zo hard gewerkt als een uur in de binnenbak. ZE gaat er wel beter lopen omdat de bak zwaarder is moet ze beter haar best doen. Maar te lang rijden in zo'n zware bak is niet aan te raden. Zoals de meesten al schreven; grote kans op blessures.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 23:19

rijd helemaal niet waardeloos, zeker niet als je paard aardig voorwaarts is.
Als ik het bos in ga kom ik toch ook op redelijk zware paden( dat zijn meestal GEEN ritjes van een uurtje maar dagritten.) , dus een goede training.
Zwaar of niet ... als er maar goede veerkracht inzit.