Zorg ik wel goed voor mijn paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Zorg ik wel goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 01:19

Tja, ik ga al jaaaaaaaaren mee in de paarden wereld, en ik weet er dus ook zeker het een en ander vanaf, maar toch... er zijn geen paarden mensen om me heen om me af en toe te zeggen of ik het wel goed doe. Nu moet ik zeggen dat mijn paard(je) er beter uit zag dan toen ik ermee begonnen ben, maar toch... misschien kan ik sommige dingen beter niet doen, of juist wel.

Paard (en geiten):
Bobby is een Shetland merrie, twee en een half jaar. Ze staat bij de boer waar ze eerst van was (vrijwillige overdraging zeg maar) en ze staat samen met 9 geitjes (waarvan ik er ook één heb geadopteerd) in een redelijk grote wei, met goed gras en fruitbomen.

Stal:
De stalletjes (allebei 3 x 3,5) staan met de deur uit de wind, ze zijn goed geventileerd, ze zijn alleen van hout en golfplaat, zonder verdere isolering.
's Zomers maak ik de stal elke dag schoon, en doe ik één keer per week 'de grote beurt': het goede stro gaat een paar uurtjes naar buiten, het slechte gaat de mesthoop op. Als de stal dan weer helemaal stofvrij is en wat heeft kunnen luchten, gaat het 'goede' stro als opvang laag op de bodem, en komt er een baal nieuw stro op.

's Winters, zo gauw het kouder begint te worden, begin ik met het 'op potten' van de stal. Alles eruit, een dikke laag zand op de bodem (geen stuifzand, landbouw zand), daar komt een niet zo goed stro op (wordt gebruikt om over de aardappelen te leggen, maar ik pik er een graantje van mee), en daarop komt een baal goed stro. Ik haal natuurlijk wel elke dag de mest en de natte plekken eruit en zorg dat de randen goed zijn opgehoogd. Elke week een nieuwe baal stro ook, en in het begin om de zoveel dagen bodem stro.
Als het natter wordt, leg ik op de uitloop van de stal (beton en daarna als het regent blubber) ook een laag stro.

Ik loop ook elke dag even de wei na, haal de drollen en de rotzooi eruit en gooi dat op de hoop.

Voeding:
De geiten en het paard eten van dezelfde brok. Het is eigenlijk geitenbrok, maar er zitten genoeg voedingsstoffen in. Ze krijgt daarnaast nog een paardenbrok met wat extra toevoegingen, en knoflook en lijnolie, af en toe een handje mais erbij. ´
's Zomers krijgen ze om de dag een plakje hooi, en 's winters krijgen ze elke dag een redelijk plakje, tot een plak hooi (per stal), naar hoe goed het gras nog is.
Verder heeft ze een tijd een likblok gehad, maar daar ging ze wel heel erg veel van plassen, dus heb ik het likblok vervangen door het hooi moeilijker te eten te maken (in het net, net in de ruif), en moeilijk opgebonden wilgetakken waar ze allemaal aan kunnen knagen. Ze krijgt wel maar één keer per dag eten, als je het aanvullende handje brokken niet mee rekent.

Verzorging:
Elke dag staart uit pluizen en hoeven uitkrabben. We wandelen bijna elke dag (samen met geit Nineke), en om de paar dagen wordt ze geroskamd en met de zachte borstel gedaan, ogen schoongemaakt, billen schoon gemaakt, en tussen de uiers geveegd.
Verder heb ik laatst, toen het nog wat warmer was, voor de laatste keer van het jaar het haar wat uir haar oren geknipt en die weer grondig schoon gemaakt. Ook knip ik de vetlok en de kootholte wat bij, zodat ze niet zo gemakkelijk mok kan krijgen. Verder wordt er nergens iets aan geknipt, tenzij manen en staart wat uit de kluiten wassen. Ik ben beter met een schaar dan met het trekken.

De boer zorgt nogsteeds voor haar hoeven, hij knipt ze altijd mooi bij, en sinds we samen zijn gaan wandelen hoeft dat niet eens meer zo vaak.

Dus, een heel lang verhaal, maar zeg maar wat ik niet goed doe, want het is altijd fijn om van andere paardenmensen te horen hoe en wat. Ik moet er trouwens vantevoren bij zeggen dat ik heel goed weet dat drie keer per dag voeren beter is, maar ik heb het niet veranderd omdat ze altijd al zo eten heeft gekregen en het daar niet moeilijk mee leek te hebben. Bovendien is het zo het gemakkelijkst, de boer geeft de geiten en het paard als vanouds eten, dus dat is de minste omhaal.

paardje2005

Re: Zorg ik wel goed voor mijn paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 01:28

OK dan! dikke pluim. helemaal goed. ik zou er niks aan veranderen. wou dat ik mijn stal op deze manier kon inrichten.

nee hoor, naar mijn idee doe je het helemaal goed.

maar is het niet een idee op je merrie voor een karretje te zetten? kun je haar nog meer beweging geven en word je zelf niet moe Lachen

geitje er naast(de pony he) voor de gezeligheid en gaan met die banaan!

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-06 01:43

Lijkt me inderdaad heel erg leuk, maar ik wil eerst 100% zeker weten dat het wandelen ook goed gaat. Een echte goede basis hebben voordat ze er dadelijk met wagen, geit en mij ervandoor gaat Haha! Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik eigenlijk geen idee heb hoe ik eraan moet beginnen, ik heb wel paarden ingereden, maar voor de kar zetten?

Ik probeer nu wel al wat vaker achter haar te gaan lopen, maar de commando's snapt ze niet meer. Eigenlijk wil ik haar liever eerst longeren aan het halster, maar ook daar ben ik nog een beetje onzeker in. Zo zonder iemand erbij is het een stuk enger, vooral met een eigen paard. Toch erg hoor, zo werk je als tiener op een manege, en rij je paarden voor particulieren in (met andere mensen om me heen), en zo ben je twintiger, heb je eindelijk een eigen paard en durf je niet meer Verdrietig

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 07:58

naar mijn idee verzorg je het daar perfect! Lachen
Sommige (shetland)pony's (of eigenaren van mensen, maar dat is in jou geval niet zo) zouden blij mogen zijn als ze zo goed verzorgt worden! Lachen

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:41

khirshanta schreef:
Lijkt me inderdaad heel erg leuk, maar ik wil eerst 100% zeker weten dat het wandelen ook goed gaat. Een echte goede basis hebben voordat ze er dadelijk met wagen, geit en mij ervandoor gaat Haha! Verder moet ik eerlijk zeggen dat ik eigenlijk geen idee heb hoe ik eraan moet beginnen, ik heb wel paarden ingereden, maar voor de kar zetten?

Ik probeer nu wel al wat vaker achter haar te gaan lopen, maar de commando's snapt ze niet meer. Eigenlijk wil ik haar liever eerst longeren aan het halster, maar ook daar ben ik nog een beetje onzeker in. Zo zonder iemand erbij is het een stuk enger, vooral met een eigen paard. Toch erg hoor, zo werk je als tiener op een manege, en rij je paarden voor particulieren in (met andere mensen om me heen), en zo ben je twintiger, heb je eindelijk een eigen paard en durf je niet meer Verdrietig

is er niet iemand in de buurt die pony's kan beleren voor de kar?
of iemand die je kan helpen die verstand heeft van pony's longeren. of ga er een boek over lezen. gewoon aan de longeerlijn zetten hoeft nog niet zo'n probleem te zijn, daar kan niks mee gebeuren, zolang je niet teveel met touwtjes in de weer gaat.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:44

Zo te zien doe je het ook vooral met liefde !!! Prima toch. Ze kan naar buiten, krijgt voer, voeten worden verzorgd..... Voldoende basis !!!

Jasmijntje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:55

dit lijkt me prima toch Lachen ?

Lein_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 12:59

Liefde, aandacht..prima verzorging, gezelschap, beweging.. joh, beter kan't toch haast niet?! Super toch?! Lachen Gaat prima zo hoor, don't worry.

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 13:04

lijkt mij niks mis mee hoor ...
zou er niet onzeker over zijn ofzoo

Iepoetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 18:10

Nee zeker niet onzeker zijn, je doet het fantastisch zo!
Die dieren moeten blij zijn met een verzorger zoals jij Haha!

Falli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:04

Zo te lezen wordt er heel erg goed voor je shet gezorgt.

Alleen vraag ik me een beetje af of ze niet wat aan de brede kant is met gras en hooi en twee soorten brokken (en neem aan dat je ook nog weleens wat lekkers meesmokkelt Haha! )
Die van mij groeit al dicht met alleen hooi en brokjes, vandaar.

Nazgul

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:28

Niks aan veranderen. Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:18

Dat jij je nog afvraagt of je het wel goed doet!
Menig paardenhouder zou hier een voorbeeld aan kunnen nemen, super!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:25

Top zoals je shetje het heeft.

Een opmerking maar, ik las dat je het hooi in een net doet in een ruif. Dat zou ik als het kan niet meer doen.
Een paard is erop gebouwd om met zijn hoofd naar benden te eten en door het in een ruif te doen eten ze in een onnatuurlijke houding wat voor problemen kan gaan zorgen.
Ook is het zo dat als het hooi in een ruif hangt er stof uit naar beneden valt tijdens het eten wat in de ogen en neusgaten kan komen en voor irritatie zorgen.
Verder helemaal alles goed.

Stom he dat als het je eigen paard betreft dingen ineens veel enger kunnen lijken.

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:39

Je verzorgt hem goed hoor Knipoog

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 18:52

Ik zou een paard geen geitebrok geven, er zit verschil in de mineralenverhoudingen tussen verschillende diersoorten en wat voor de 1 noodzakelijk is kan voor de ander een giftige dosis zijn.

Hoewel potstallen warm zijn (wat trouwens niet noodzakelijk is voor een pony, eerder in tegendeel) is de warmte ook een goede voedingsbodem voor allerlei bacteriën en schimmels die je liever niet in de buurt van je pony wil hebben.

Belangrijkste hier eigenlijk is een soortgenootje voor deze pony. Geiten zijn leuk, maar ze spreken helaas geen ponytaal.

Verder kan ik lezen dat je super je best doet, blijf alleen bijleren en denk na over de meningen die je hoort, wat klinkt voor jouw logisch en wat is haalbaar in jouw situatie.

marisyaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 19:02

volgens mij doe je alles goed !! =D

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 15:10

wij hebben ook maar 1 paard, met schapen.. oke, het zou beter zijn om er een paardenvriendinnetje bij te hebben, maar ze is tenminste niet alleen. zo erg is dat dus niet paard+geit Lachen vind ik dan he Knipoog

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-06 22:03

Falli schreef:
Zo te lezen wordt er heel erg goed voor je shet gezorgt.

Alleen vraag ik me een beetje af of ze niet wat aan de brede kant is met gras en hooi en twee soorten brokken (en neem aan dat je ook nog weleens wat lekkers meesmokkelt Haha! )
Die van mij groeit al dicht met alleen hooi en brokjes, vandaar.

Ze eet gewoon mee met de geiten, en die krijgen met zijn 9-en een halve emmer brok. Verder krijgt ze maar een handje paardenbrok, het zijn van die vitamine dingetjes, dus echt alleen maar wat aanvullen op wat ze al krijgt, en ook het hooi moet gedeeld worden met de negen geitjes, dus een plakje is dan niet meer zoveel. Verder doet ze zich inderdaad wel tegoed aan het gras, maar dat wordt ook gemaaid als het wat langer wordt.

Ik denk dat dat goed is, maar ze lijkt me ook niet te dik. Nu ze haar wintervacht krijgt is ze natuurlijk wel wat 'meer beer', en ze heeft ook wat extra wintervet... Snacks blijven altijd appels, wortels of mais Haha!

Maar inderdaad, ik moet er nu wel op letten dat ze niet dikker wordt.
Dank je voor de waarschuwing Lachen