Winter en warmte

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

khirshanta

Winter en warmte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 23:14

Het zal al vaak gevraagd zijn, maar toch, misschien heeft iemand al wat nieuwe tips.

Ik heb bijvoorbeeld een shet, ze staat in een wei, er wordt alleen mee gewandeld. Er staan trouwens ook negen geiten bij Lachen Hoe kun je stal en wei het beste winter klaar maken?

De stal is van hout en heeft geen verdere isolatie, is goed geventileerd.
Ik haal elke dag de mest en natte plekken eruit, maar ik maak er evengoed een pot stal van. De randen en zijn allemaal dik met stro op gehoogd, en ik doe er om de dag een verse laag stro erin (heel dik). Ze krijgen een klein beetje extra gevoerd voor wat winter spek.

De uitgang van de stal is een stukje beton, en daarvoor ligt een stukje dat snel drassig wordt, daar heb ik ook stro neergelegd, ook omdat ze er graag plassen en mesten. Het water wordt elke dag ververst, en ik doe er een beetje lijnolie op, zo komt er minder stof in op de één of andere manier, het blijft (naar ik heb gehoord) wat warmer en ze krijgen allemaal nog wat extra lijnolie binnen.

Wat kan ik verder nog doen?

Wat zijn jullie tips, ook voor andere paarden?

heleen80

Re: Winter en warmte

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:23

dit klinkt heel compleet volgens mij. een shet heeft meestal al zo'n dikke vacht dat je de stal niet extra warm ofzo hoeft te maken, als het maar niet tocht of echt inregent. ik geeft mijn paard in de winter extra vitaminen, prominent, omdat ze al best wel oud is, maar weet niet hoe oud jou shet is?
succes!

Jethafa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:30

Het klinkt inderdaad lekker wintervast. Heb je trouwens een zoutblok? Is ook wel lekker, zeker als ze in de winter (koud, regen, veel binnen) zich verveelt. En een shet? Die is geweldig wintervast van haarzelf, dus ik zou me geen zorgen maken. Houd lekker in de gaten hoe bijvoorbeeld de wind staat. Wind recht in de opening van de stal? Misschien een idee om de deur 's nachts dicht te doen of even een plekje voor haar te zoeken/maken waar ze droog en beschut staat.

Veel succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 23:35

Paarden houden zich vooral warm door te kauwen, als hun darmen werken blijven ze warm, dus vooral veel ruwvoer geven. Een stal is voor een paard alleen maar luxe, eigenlijk niet nodig, maar wel fijn om te schuilen.
Op het water zou je een bal kunnen leggen als het gaat vriezen, dan kan er geen dikke laag ijs op komen Lachen