Mest afhalen van land?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kraaitje

Mest afhalen van land?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 22:20

Hallo even een vraagje. Een familielid wil een paard op mijn land laten zetten maar nu vraag ik mij af hoevaak moet de mest van het land gehaald worden? Het betreft een hectare land. Ik kan natuurlijk ook stukken afrasteren of wordt het dan te klein? En als de mest er af moet hoe moet dit dan? Gewoon kruiwagen en scheppen maar, of laten slepen of zo? Misschien domme vragen maar ik heb zelfs geen idee! Bloos Oja, en als die dan overdag op het land staat en 's nachts op stal hoe vaak moet ik dan voeren met hooi of biks? Want overdag gras eten lijkt mij wel voldoende.

Groetjes, Kraaitje Haha!

Jol1

Re: Mest afhalen van land?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 23:14

Wij hebben zelf ook een hectare grond en dat vind ik te groot om er de mest vanaf te halen. Je kunt met een weidesleep of met een bloter door het land gaan en dan worden de hopen verspreid.

kraaitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 23:37

Aha, maar als je het verspreid is dit dan niet schadelijk voor het paard? Ik bedoel met het gras eten en zo?

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 07:15

als er gewoon vaak genoeg ontwormt wordt moet het geen kwaad kunnen voor je paard. Ook wij slepen de wei. Zijn eerst begonnen met mest eraf halen, maar dat is een behoorlijk karwei. Nu slepen we het en de paarden hebben er geen nadelig gevolg van.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:40

De mest laten liggen is niet schadelijk voor je paarden. Mochten je paarden last hebben van een wormbesmetting en je bent bang dat het land te erg besmet is dan kun je een aantal dingen doen. Of je gooit er een kudde schapen op. Als je geen schapen hebt dan kun je bijv. in het voorjaar een keer maaien. Omdat de wormeneitjes zich aan de uiteinden van de grassprieten hechtten, raak je ze door te maaien of door schapen te laten grazen kwijt.

kinsealy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 09:45

Lijkt mij verstandig dat je een boekje aanschaft over de verzorging van paarden voordat je daar out of the blue aan begint...

kraaitje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 10:15

Boekje zou kunnen maar via deze weg kom ik ook genoeg te weten denk ik! Deze man redt zich er verder zelfs wel mee. Die zal het ook allemaal wel weten, want hij zit al jaren in de paarden. Maar ik wil het zelf graag weten hoe anderen dit doen! Hij zegt ook dat hij ´s morgens en ´s avonds hooi moet krijgen en ´s nachts op stal moet komen te staan. Hij gaat er mee mennen en ik mag er straks ook op gaan rijden, wat me natuurlijk hartstikke leuk lijkt. Ik trek me gewoon het welzijn van het paard aan want zodra ik een dier aan huis heb wil ik dat er goed voor gezorgd wordt. Dus mijn volgende vraag is hooi ´s ochtends en ´s avonds voldoende? Hoe doen jullie dit?

Alvast bedankt,
Pling
Groetjes Kraaitje

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:29

Deze tijd van het jaar is gras niet voldoende. Bij ons gaan nu de paarden 's avonds naar binnen en dan krijgen ze hooi. De pony's die buiten staan, krijgen ook hooi omdat er in het gras niet veel voedingswaarde meer zit. Daarnaast vinden ze het fijn dat ze iets droogs te eten krijgen. Of je 's ochtends ook hooi geeft, hangt ook van je weide af. Als er genoeg gras staat, hoef je 's ochtends geen hooi te geven, maar als het helemaal kaal is dan kun je het wel doen.

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:34

ik ben geen voorstander van slepen. Als je het sleept moet je de paarden er 2 weken niet op laten staan, dan staan ze hun eigen poep op te eten. En dan kun je wel goed ontwormen maar zelfs dan heb je een grote kans op wormen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 10:43

Wij halen de paarden in de winter een paar maanden van het land en dan heb je in het voorjaar nergens last van. Het is echt geen doen om elke dag de mest uit de wei te halen of je moet om bezigheidstherapie verlegen zitten.

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 01:28

Ik haal zo vaak als mogelijk (nu het zo vroeg donker is lukt het niet elke dag) de mest uit de wei. Maar wij hebben dan ook maar kleine weien. En dan is het de moeite (houden ze meer gras over om te eten).

En mijn paard mest 6 keer per dag. En de andere paarden die hier (hebben ge-) staan, ongeveer 8 keer per dag. Dus dan kan je even uitrekenen of het te doen is.

Falli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:06

Mest ideeen heb je nu al meer dan genoeg denk ik.

Smorgens en savonds een plak hooi lijkt me voldoende, msischein ngo een likstaan ophangen voor de extra vitaminen en mineralen?

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:10

Wij hebben dan niet zo'n heel groot weiland, maar wij halen elke dag de mest van het land. Waar paarden gemest hebben, eten ze vervolgens niet meer en krijg je hoge stukken gras dat overblijft en verrot.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:08

Daarom hebben wij een paar weken geleden de wei laten bloten. Dan ben je die hoge pollen kwijt en ziet het er weer netjes uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 13:11

Wij slepen ook.
Ik ga geen 3 ha met de hand uitdoen Lachen

Over het voeren, dat ligt er ook aan of ze in de winter ook nog gras hebben, vaak is dat niet zo of maar weinig.

Ik voer nu smorgens eerst hooi, daarna een beetje brokken.
Dan gaan ze naar buiten tot een uur of 5 (hebben nog wel gras)
Dan krijgen ze hooi en een beetje brokken als ze binnen komen.
En om een uur of half 9 nog een keer hooi.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 14:32

Bij ons krijgen de paarden onbeperkt hooi.
Dat wil zeggen, zodra ik ze s' avonds op stal zet krijgen ze genoeg tot de volgende dag. Vaak als ik dan kom hebben ze nog wat in de stal liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 15:40

Ik geef ook zoveel ze op kunnen.
Maar bij Zanda weet ik dat ik een beetje zijn grens van op kunnen moet opzoeken.
Anders gaat hij het door de stal heen trekken en lust hij het niet meer. En dat vind ik ook zonde