Weiland te klein?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Weiland te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:45

Ok, hier eventjes een vraagje, dus ik ga binnenkort een paard kopen & heb hier dus bij mijn huis (achter mijn huis) een weiland (4 weilanden), maar het gaat nou om dat ene weiland, dus het is een weiland van ongeveer 15 à 20 meter breed en 70 à 80 meter lang & in die weide zal ook gereden worden, is dit voldoende voor één paard?
Maar ook nog ietsje, wanneer mijn ander weiland gemaait is (juni, juli ofzo) dan kan ik in dit weiland rijden en kan het weiland waarin mijn paard graast weer eventjes herstellen (dan wordt daar niet meer in gereden..)
En ook nog, moest er geen gras genoeg zijn heb ik altijd nog een klein weiland waar eventueel wel een paar weken op gegraast kan worden ipv op die andere weide.
Ik hoop dat jullie me wat begrijpen want ik leg het nogal complex uit waarschijnlijk maar ik zou niet weten hoe ik het anders moet zeggen.

joyce B

Re: Weiland te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:06

Je zult bij moeten voeren en het hangt af van hoe sterk je bodem is, of het een modderpoel wordt of niet...
Als je bijvoert en de grond is sterk, dan kom je een heel eind met een klein stukje grond. Helemaal als je zomers nog andere sukjes hebt waar ze voor de afwisseling kunnen grazen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:21

Je hebt ongeveer een halve hectare wei nodig per paard.
20 x 80 = 1600m2
Dus waarschijnlijk is de wei snel kaal.
Ik heb zelf een wei van 3500m2 en mijn paard graast die ook in zn eentje helemaal kort.

Als het gras kort is kun je er bijna niet in rijden als het een beetje nat is, dan loop je alles kapot.

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 13:36

Ja weet ik, maar er zijn nog verschillende weides waar hij kan grazen in de zomer en zo en het zal wel meer m2 zijn hoor (weet het echt niet precies, zal het ff navragen aan mijn vader of hij de afmetingen preciezer weet dan mij)
En inderdaad bijvoeren, en 's nachts paard op stal en onderhoudsvoeding & hooi bijvoeren iedere dag.
Het is een weide die erg droog is ook al heeft het geregend, het is het hoogste stuk van de weide (maar toch vlak en zo) dus is hij veel droger dan de andere.

Flieka_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:36

Allereerst kan je een paard ABSOLUUT NIET in zijn eentje houden!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:39

Flieka_lOver schreef:
Allereerst kan je een paard ABSOLUUT NIET in zijn eentje houden!

1. Ik ben het opzich met je eens, maar niet iedereen heeft de mogelijkheid om meerdere paarden te houden! Vork Als het paard zich alleen goed red, zie ik niet een heel groot probleem..
2. Misschien staan er nog andere paarden naast in de wei ofzo.. Je weet toch niet hoe het er allemaal uit ziet?

Ik denk dat het gewoon even kijken is hoe het gaat.. Tivara en Jony liepen ons weiland heel snel kapot, daarom voeren we nou hooi erbij Lachen

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:45

Een paard heeft inderdaad een soortgenootje nodig. In het zicht is niet genoeg. En bij goed houden kost een shetje je bijna niks.

De wei die je noemt wil je dus ook als bak gebruiken? Dan kan je er het beste een goede bodem in laten leggen en het stuk als paddock gebruiken voor als je de andere weides niet kan gebruiken. Deel het in 2 stukken, zodat je een standaard bakmaat hebt. Dan heb je ook geen afleiding van de andere pony en het is duidelijk waar het werktijd is. Het andere deel kan je voorzien van een schuilstal en voederplaats (verhard) voor hooi. Kijk anders voor ideeën eens op de site van hitactief, of als je engels kan lezen zoek met google op : paddock paradise. Dat geeft je meer mogelijke oplossingen om je paard actief en gezond te houden terwijl jij er minder werk aan hebt, met zo'n oplossing is het ook niet erg als je 1 of 2 dagen niet kan rijden/longeren, etc. ze houden zichzelf dan beter in beweging.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 15:56

mijn pony heeft nou in de 8 jaar datiej nu hier staat 6 jaar in zn uppie gelopen. en daar gaatiej echt niet dood aan. uiteindelijk een schaap derbij gekocht maar jah dat zullen jullie wel niet bedoelen met gezelschap. en nu bijna 1 jaar staat der nog een paard bij. en ik merk nu ook wel dat ie dat heeeeel fijn vindt. ik rijd zelf ook wel eens in de wei maar niet heel vaak want ik maak meestal buitenritten. en als je in je wei rijdt dan wel steeds op dezelfde plaats (wat je waarschijnlijk al van plan was) verder lijkt het me geen probleem hoor. als je 's nachts op stal zet en bijvoerd etc.