temperatuur opmeten...?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Renske_fjord

temperatuur opmeten...?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:34

Misschien dom dat ik het niet weet, maar wat is een normale temperatuur voor een paard?
En kan ik de temperatuur met een gewone termometer voor mensen meten, of moet ik daar een speciale voor hebben?

Mijn paardje was vandaag gemeten door de DA en had koorts... heb het niet aan hem gevraagd. mijn fjord heeft namelijk bronchitis en krijgt nu een antibioticakuur. Maar het leek me wel verstandig om de temperatuur bij te houden.

Redseven

Re: temperatuur opmeten...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:43

Je kan gewoon met een normale thermometer de temparatuur meten. Dit vond ik op internet misschien kan je er wat mee succes. De lichaamstemperatuur van een paard dat rustig op stal staat of in de wei loopt schommelt tussen de 37 en 38 graden (de lichaamstemperatuur van een veulen ligt tussen de 37,5 en 39 graden) is de temperatuur van een paard hoger dan 38 graden dan is er iets mis met de gezondheid komt de temperatuur tot 40 graden of is ze bijzonder laag bijv. 35 graden dan moet er met spoed een dierenarts bij komen. Temperatuur opnemen: temperatuur van het paard kunt u opnemen met een koortsthermometer nadat deze is afgeslagen en met vaseline is ingesmeerd, brengt u deze in opwaartse richting in de aars van het paard. dit gebeurt met een draaiende beweging bij het aanbrengen van de thermometer staat u naast het paard bij onrustige paarden of een paard dat slaat kan een helper tijdens het inbrengen van de thermometer een voorbeen optillen na 3min kunt u de thermometer er weer uithalen en de temperatuur aflezen

marimba

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:54

er zijn speciale thermometers waar je een touwtje aan kan maken om te vorkomen dat hij in je paard zijn achterwerk schiet veiligeid voor alles he Bloos want je zou niet de 1e zihjn die dat overkomt

Renske_fjord

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 10:38

Okeej dank jullie wel voor het advies. Knipoog

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:15

Ik doe het met een gewoon mensen thermometer staart opzij ding er in en dan gaat ie piepen en dan aflezen. Temp van een paard ligt tussen de 37 en de 38 en als het paard net heeft gewerkt is die natuurlijk hoger.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:24

ik heb ooit eens een week lang bij mijn paard onder allerlei verschillende omstandigheden zijn temperatuur opgenomen.
ben er toen achter gekomen dat zijn normale temperatuur 37.1 is maar er waren nogal wat schommelingen in.
zo heb ik na het werk wel meer als 40 gr. gemeten en was zijn temperatuur 's avonds heel wisselend afhankelijk van wat hij die dag gedaan had en wat de buitentemperatuur was.
ik vond dat erg interessant en fijn om te weten.