Keuren bij aanschaf paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CynPerfect

Keuren bij aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 20:25

Moet je altijd je paard keuren als je het wilt kopen?
Geld dit voor volwassen paarden, of is het voor veulens/jaarlingen ook nodig/verstandig?
Wat zijn de kosten van zo'n keuring?

Hoop dat iemand mij kan helpen

SDKuiper

Re: Keuren bij aanschaf paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:40

het is altijd verstandig..
de kosten lopen nogal uit een. bij mijn dierenarts kost een simpele keuring zo rond de 100 euro.
Je kan ook een keuring doen met rontgenfoto's etc, maar dan ben je een paar honderd euro verder..

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:41

Het moet niet, maar je doet het beter wel. Veulens en jaarlingen zou ik persoonlijk niet laten keuren, tenzij ik ergens aan twijfel. De kosten verschillen inderdaad nogal erg. Voor een gewone keuring ben ik 50 euro kwijt, voor één met foto's loopt dat al meer naar een paar honderd euro.

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 20:42

Maar is het voor een veulen/jaarling ook nodig?

Weet eigelijk niet zo veel van zulk soort dingen af,
Ik dacht dat het was om te kijken of het dier inwendige beschadigingen had.
Aan zijn benen o.i.d

lauranaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:45

een klinische keuring is rond de 100.een uitgebreide met rontgen is ong 300 en een prokkeuring moet je rekenen op 415 euro.tligt er helemaal aan wat je met het paard wil gaan doen.als je recreatief volstaat meestal een klinische wil je hem voor de sport is een rontgen en klinische meestal genoeg,wil je echt gaan fokken zou ik een prok doen.maar de meeste verzekeringen willen zowiezo een keuringsresultaat zien dus daar ontkom je bijna niet aan.Als ik een jaarling zou kopen zou ik in ieder geval de erfelijke gebreken ocd of hoefkatrol zeker controleren

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:46

CynPerfect schreef:
Maar is het voor een veulen/jaarling ook nodig?

Weet eigelijk niet zo veel van zulk soort dingen af,
Ik dacht dat het was om te kijken of het dier inwendige beschadigingen had.
Aan zijn benen o.i.d

Men doet op zo'n gewone keuring altijd buigproeven (benen) en op een volte lopen maar wil je 100% zekerheid qua gewrichten e.d. zullen foto's nodig zijn denk ik. Men luisterd ook naar het hart e.d. en kijkt naar het gebit.
Hoe dat juist zit met veulens en jaarlingen weet ik ook niet.

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 20:52

Een klinische keuring stelt dus niet zo heel veel voor..
Mijn plannen zijn gewoon recreatief..

en hoe kan je op hoefkartol laten controleren?

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:09

CynPerfect schreef:
Een klinische keuring stelt dus niet zo heel veel voor..
Mijn plannen zijn gewoon recreatief..

en hoe kan je op hoefkartol laten controleren?

Ik vind ze belangrijk genoeg om te laten doen. Als ze daar al niet door komen.. Lachen

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:19

Ik denk dat als ze al niet door een klinische keuring heen komen,
je dat zelf ook wel ziet als ze die volte lopen.

Bedankt voor de informatie iig.

Ik zal het als het zo ver is nogmaals in overweging nemen

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:21

Dito schreef:
Veulens en jaarlingen zou ik persoonlijk niet laten keuren

Hier zijn je het zelf ook.. Bloos

lauranaomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 14:24

Hoefkatrol is uitsluitend op fotos te zien

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:34

MD --> VSW.

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 19:12

CynPerfect schreef:

nou ze doen niet gewoon een voltetje in de bak he... maar een kleine volte op harde ondergrond. ze overbelasten eigenlijk de pony/paard en als ie niks mankeert, kan hij daar tegen. anders niet

CynPerfect

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:28

Oke bedankt voor de informatie..

Ik denk er nog over na

_Margarita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:09

bij mij koste de keuring 140 euro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:41

Zoals de anderen zeggen: altijd verstandig natuurlijk, want je krijgt zekerheid mee. Niks moet natuurlijk, maar het is wel slim om het te doen. Dan weet zeker dat je paard helemaal gezond is of juist niet. Of hij eventuele (verborgen) gebreken heeft. En ga zo maar door.
Ik heb ook een keuring laten doen, en gelukkig was [Paard] helemaal goed. Alleen heeft hij wel 1 ander gevormd hoefje. Maar dankzij die keuring (en voor het hoefje een Röntgenfoto) weet ik in ieder geval zeker dat het voor de rest allemaal goed is, en ook zijn hoef (ondanks deze een andere vorm heeft).

Bluem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 11:44

CynPerfect schreef:
Dito schreef:
Veulens en jaarlingen zou ik persoonlijk niet laten keuren

Hier zijn je het zelf ook.. Bloos

Ja, veulens en jaarlingen zou ik niet laten keuren omdat ik niet zo meteen weet of dat noodzakelijk is, we hebben dit zelf nog nooit gedaan maar ook geen veulen aangekocht, alleen maar verkocht. Maar toen had je het erover dat het voor recreatief is en veronderstelde ik dat het dan weer over een volwassen paard ging, vandaar. Lachen

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:36

Niks moet, ik raad het je alleen aan.
Sowieso klinische keuring. Ja

Falli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:00

Het nadeel van de klinische keuring vind ik dat ook al denk je dat je er 100% zekerheid mee hebt, je hebt het niet.
Sowieso natuurlijk het risico dat hij zich de dag erna verstapt, maar ok dat risico is er.

Ook zijn er paarden die qua beenwerk wel degelijk wat kunnen mankeren, maar dat hoeft niet terug te komen in de buigproef.
En er zijn paarden die de buigproef niet doorkomen, maar op de foto's en in de praktijk gewoon 100% zijn.
Wat is dan wijsheid.
Als ik dan laat keuren dan maar alles tegelijk zodat er iig 99% zekerheid is, dan alleen klinisch.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 10:39

Falli schreef:
Het nadeel van de klinische keuring vind ik dat ook al denk je dat je er 100% zekerheid mee hebt, je hebt het niet.
Sowieso natuurlijk het risico dat hij zich de dag erna verstapt, maar ok dat risico is er.

Ook zijn er paarden die qua beenwerk wel degelijk wat kunnen mankeren, maar dat hoeft niet terug te komen in de buigproef.
En er zijn paarden die de buigproef niet doorkomen, maar op de foto's en in de praktijk gewoon 100% zijn.
Wat is dan wijsheid.
Als ik dan laat keuren dan maar alles tegelijk zodat er iig 99% zekerheid is, dan alleen klinisch.

Geen enkele keuring geeft je 100% zekerheid of garantie. Keuring kan je helpen om beeld te krijgen van je uitgangssituatie. Laat een keuring uitvoeren door een goede dierenarts, er zijn er bij die via de buigproef elk paard afkeuren. En geef bij de keurende dierenarts duidelijk aan wat je toekomstverwachtingen zijn.
Bij jongspul (veulens, jaarlingen) kun je heel weinig keuren, want je kunt die botjes en gewrichtjes nog helemaal niet belasten. Buigproef bij zo'n jong ding is uit den boze. Ook foto's zeggen op die leeftijd heel weinig, omdat de botten en gewrichten nog zo veranderlijk zijn. Enige wat je eigenlijk kunt keuren aan een jong ding is hartslag, ademhaling, correctheid van bouw en rechtheid van de gangen.

CarmN

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 20:55

CynPerfect schreef:

Vergis je niet!
Het paard wat ik nu heb was in eerste instantie niks mee aan de hand, ook op de kleine volte op harde ondergrond niet.
Maar met de buigproef ging het tóch niet helemaal lekker!
Uiteindelijk was het alleen maar dat ze zich verstapt had en daar wat gevoelig op reageerde en later was het ook gewoon goed, maar vergis je dus niet!

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 23:39

Bij aanschaf altijd laten keuren. Klinische keuring zegt vaak meer dan foto's. Die laat je eigenlijk meestal alleen maar maken als er iets uit de klinische keuring naar voren komt wat je nader onderzocht wilt hebben.

Zoals al gezegd kan bij een veulen enkel en alleen maar naar de ademhaling, bouw en correctheid gangen gekeken worden. Een jaarling kan je enkel voor die keuring wel even een volte laten lopen, buigproeven mogen ook dan nog niet.

Het nadeel met buigproeven is dat je niet kan controleren of de da die ook correct uitvoert. Ze moetn het been / hoef op een bepaalde manier en met een bepaalde kracht beethouden. Hier zit al verschil in tussen mannelijke en vrouwelijke veeartsen. Ook zijn er die het met te veel kracht doen of met veel te weinig.

Een keuring is ook verstandig indien je het paard wilt laten verzekeren, er zijn zo'n 450 veeartsen die dit soort keuringen voor de verzekering mogen uitvoeren. Als zij het te kopen paard goedkeuren dan weet je ook zeker dat die door de verzekering geaccepteerd wordt.