geen water bij wei, creatieve oplossingen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

geen water bij wei, creatieve oplossingen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 19:55

Door de verkoop van ons huis en pech met het kopen van een nieuw huis, zitten we nu minimaal een half jaar "drie hoog achter", oftewel een klein appartementje op de derde verdieping. Onze paarden hebben we gelukkig 3 kilometer verderop onder kunnen brengen op een weiland van een vriendin. Zij heeft dat weiland toch niet nodig, dus wij mogen dat gewoon gebruiken. Er is een grote open stal, waar de vier knollies makkelijk allemaal inkunnen en een soort schuurtje waar ca. 50 balen hooi/stro opgeslagen kunnen worden en waar de voertonnen en het konijnenhok kunnen staan.

Prima geregeld dus !

Alleen is water een beetje lastig. Evt. mag ik wel de watertank van mijn vriendin gebruiken, echter zo'n ding is na ongeveer 1-2 weken leeg en dan moet de man van mijn vriendin de tank met de tractor op komen halen, vullen en weer terug rijden. Dat moet dan op afgesproken tijdstippen, want dan moeten mijn paarden aan de kant gehouden worden, die doen namelijk geen stap opzij voor een tractor, maar willen er graag langs glippen, om het aangrenzende weiland onveilig te gaan maken. De man van mijn vriendin is niet de makkelijkste, ik of mijn vriend mogen de tractor niet zelf gebruiken. Ik vind het vervelend om elke week op de stoep te staan en te vragen of hij alsjeblieft nieuw water wil brengen, wetende dat hij dat dus eigelijk niet wil. Dus ... anders opgelost. Ik sjouw me nu elke 2 dagen een breuk aan sjerrycans met water. Die vul ik thuis (heb gelukkig wel een tuinslang vanuit de kelder kunnen aanleggen, dus vul de cans in de auto) en rijd ik met de auto naar het weiland.
Tja, gaat allemaal heus wel, maar mijn rug is het niet helemaal eens met deze manier van doen.

Zijn er bokkers die dit anders opgelost hebben. We denken er evt. over om een aanhangwagentje erbij te kopen en daar zo'n 1000 liter watervat op te zetten, die kunnen we dan zelf thuis vullen en met de auto naar het weiland rijden.
Alle creatieve oplossingen en ideeen zijn welkom !!!

Animal_ABC

Re: geen water bij wei, creatieve oplossingen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:59

Jouw laatste oplossing, zo'n 1000 liter vat, was het eerste waar ik aan dacht.

Als je het de investering waard vind, kun je ook een grondwaterput laten slaan, dan heb je altijd (grond)water....

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:46

ij mijn verzorgpaard doen ze gewoon 1 keer in de week stuk of 10 sjerrycans met water daarheen vervoeren. doet ie al weetikveelhoelang Clown

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 20:48

Zijn er helemaal geen sloten in de buurt?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:03

Een waterput slaan is misschien wel een idee inderdaad.
Anders kun je misschien regenwater opvangen, je had een stalletje he? Met een aflopend dak? Dan kun je een regenpijp in een groot vat laten lopen, wij hebben twee vaten van n kubieke meter, en altijd genoeg water voor twee paarden.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:12

ik zou ook een bron of een grondwaterput laten slaan, voor een paar honderd euro is dat klaar. Dat geheen en weer is het echt niet, water moet ook vers zijn. Regenwater opvangen is ook een optie. succes ermee

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:38

beide opties die in mij opkwamen zijn al genoemd.
De 1000liter tank op een aanhangertje en een regenton om water van je staldak op te vangen uit de dakgoot.

Als je het weiland langer gaat gebruiken is een bron slaan misschien een optie, maar voor korte tijd zou ik daar niet in investeren.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:39

gekkeils schreef:
ij mijn verzorgpaard doen ze gewoon 1 keer in de week stuk of 10 sjerrycans met water daarheen vervoeren. doet ie al weetikveelhoelang Clown

10 jerrycans? Dat zijn dan wel grote zeker, hier drinken ze echt wel meer dan 10 jerrycans in een week hoor!

Ik dacht ook meteen aan een grote tank, of idd een waterput. Is er geen sloot in de buurt?

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 21:47

gekkeils schreef:

Ik heb 4 paarden/ponies staan, als mijn veulen weer thuis komt (ws in januari) zelfs dus 5. Ik verbruik nu ca. 60 liter water per dag. Dat zijn 3 sjerrycans van 20 liter per dag. Ik zou in principe nog 20 sjerrycans bij kunnen kopen en ze 1x per week in de kar naar de wei kunnen vervoeren. Ik zou alleen dus erg graag van dat gesleep af willen, al helemaal omdat mijn rug niet meer de jongste is.

Citaat:
ik zou ook een bron of een grondwaterput laten slaan

Ik neem aan dat ik dan ook een soort pomp ofzo moet kopen ?? Enig idee bij wat voor iemand ik moet zijn om zoiets te bewerkstelligen ? Je hoort het al, ik weet totaal niets van bronnen/putten Bloos

Citaat:
Anders kun je misschien regenwater opvangen, je had een stalletje he? Met een aflopend dak? Dan kun je een regenpijp in een groot vat laten lopen, wij hebben twee vaten van n kubieke meter, en altijd genoeg water voor twee paarden

Is eigelijk geen gek idee, moet denk ik wel te maken zijn, is wel schuin dak op de stal, weet eigelijk niet zo uit het hoofd of er überhaupt een dakgoot zit. Heb je een slang of iets dergelijks aangesloten op de regenton ?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:57

Wij hebben zo'n watervat van 1000 liter. We hebben de regenpijp laten doorlopen tot onder dat vat (als het flink regent dan red je het niet met een slang) En onderaan zit een kraantje. Op marktplaats staan tientallen van die vaten Knipoog

Je paarden drinken wel heel weinig zeg, zo'n 15 liter per paard? Das net iets meer dan een volle emmer. In mn paardenboekje staat dat paarden zo'n 30 tot 50 liter per dag drinken, die van mij bijna een hele kuip, zo'n 40 liter.

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:07

Hmm Dan zaltie toch wel een paar keer meer meenemen Tong uitsteken maar iniedergeval de waterbak is altijd vol Tong uitsteken

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:09

Ik heb ook een grondwaterput met pomp dus idd. Erg handig... behalve wanneer het gaat vriezen

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:11

Wij hebben zo'n 5000 litervat OK dan! superhandig voor grote ladingen Lachen Maar anders doen we het met bedonnetjes en 50l emmers Lachen

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:12

Als het niet anders kan en je zit vast aan je jerrycans, neem dan een steekwagentje mee, of zet er een kruiwagen neer. Ben je van het ergste gezeul af!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:16

gekkeils schreef:
Hmm Dan zaltie toch wel een paar keer meer meenemen Tong uitsteken maar iniedergeval de waterbak is altijd vol Tong uitsteken

Ik denk het wel hoor, 's zomers moet ik voor 1 paard al 3 jerrycans per dag meenemen en dan nog is er op het eind van de dag nog maar een klein bodempje over.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:23

Wij hadden altijd hele grote jerrycans, ik vulde er dan 2, haalde een touw door de handvaten, goed vastknuppen en dan achterop de fiets als 2 fietstassen Haha! En daarmee ook door de wei heen naar de waterbak dus Haha!
Kan je de jerrycans daar niet in de kruiwagen vervoeren? scheelt weer sjouwen.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:33

Bij het weiland van mn vz-tinker was ook geen water. De eerste weken hebben we met emmers uit de sloot de waterbakken gevuld, was een heel gedoe, wat de sloot lag onderaan een heuveltje. Hoe vaak ik niet in die sloot terecht ben gekomen.. Daarna hebben we in overleg met de boer die er vlakbij zat, daar water mogen aftappen. Dealtje gesloten, tuinslang naar zijn buitenkraan (denk ik), en zo'n stuk op de tuinslang die je uit en aan kan zetten en die slang ligt bij het weiland. Nu hebben we dus direct bij de waterbakken een soort kraan. Werkte veel beter dan tig emmers per dag uit de sloot halen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:36

Als je aanhanger 1000 kg kan trekken. Waarom geen put laten slaan? Wij waren voor een put in onze tuin ongeveer 200 euro kwijt, put is 7 meter diep, op 3 meter zat er helder water. Overigens betaal je voor het slaan en niet voor de diepte. Zie hier wel van die ouderwetse waterpompen, zo eentje dat je zelf met een hengsel omhoog moet pompen. Zou je een paar emmers kunnen pompen, een dag kunnen laten staan zodat het ijzer e.d. bezinkt en dan het water af kunnen scheppen in de waterbak.

Volgens mij ben je dan goedkoper uit, de pomp kun je bewaren, of verkopen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:40

Maaaike schreef:
Bij het weiland van mn vz-tinker was ook geen water. De eerste weken hebben we met emmers uit de sloot de waterbakken gevuld, was een heel gedoe, wat de sloot lag onderaan een heuveltje. Hoe vaak ik niet in die sloot terecht ben gekomen.. Daarna hebben we in overleg met de boer die er vlakbij zat, daar water mogen aftappen. Dealtje gesloten, tuinslang naar zijn buitenkraan (denk ik), en zo'n stuk op de tuinslang die je uit en aan kan zetten en die slang ligt bij het weiland. Nu hebben we dus direct bij de waterbakken een soort kraan. Werkte veel beter dan tig emmers per dag uit de sloot halen Knipoog

Maar als het vriest moet je dan toch weer water meenemen, vorige winter hebben we echt weken lang de tuinslag niet kunnen gebruiken omdat het binnenin heel langzaam ontdooide.

Maaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:41

Jup, dat probleem krijg je dan inderdaad Lachen

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 10:17

MysticTinker schreef:
Je paarden drinken wel heel weinig zeg, zo'n 15 liter per paard? Das net iets meer dan een volle emmer. In mn paardenboekje staat dat paarden zo'n 30 tot 50 liter per dag drinken, die van mij bijna een hele kuip, zo'n 40 liter.

Het zijn 2 paarden van 1.50m, waarvan de een inderdaad niet zo veel drinkt. De andere 2 zijn shetlandponies. Als Duvel (het veulen) weer thuis komt (staat nu in de opfok) zal ik wel een sjerrycan per dag extra nodig hebben. Het verschilt ook wel per dag een beetje wat ze drinken, soms moet ik 's avonds toch weer een sjerrycan bijvullen.

Geen sloten in de buurt

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:56

Wij hebben dus ook zo'n 1000 liter vat onder de regenpijp staan en ik heb een put van 7 m met een handpomp. Heb hierover nog wat vraagjes, dus ga zometeen daarover een nieuw topic openen, maar wilde nog even meegeven dat voor het gezeul dus bij Alea groups ook een waterton verkocht wordt die je kan rollen, speciaal voor onderweg of op de wei.
Ik vind niet direct een plaatje op het net, maar het stond in een tijdschrift van de VVR en het mailadres van de winkel is alea.group@skynet.be als ik me niet vergis.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:11

zo'n 1000 liter vat is erg handig! Die hebben wij in de tuin onder de grond zitten en wij gebruiken hem voor de planten water te geven en de auto's te wassen.