4 mnd veulen gekocht op hedel> mager, hoe dik

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonnie

4 mnd veulen gekocht op hedel> mager, hoe dik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 18:48

Gisteren een 4 maanden oud shetlanderhengstje gekocht op hedel. Had een dikke wintervacht, maar dat bedriegt, hij is echt redelijk mager daaronder. Z'n paspoort zat erbij en hij is van juni 2006. oud genoeg om afgespeend te worden dus, maar ik weet niet hoelang hij ook daadwerkelijk van de moeder af is. Heb hem gsiteren bij mijn fjord op de wei gezet en hij eet iig wel gras, maar daar zit niet genoeg meer in om m n beetje dikker te laten worden. Hooi bijvoeren kan wel, maar mevrouw de fjord zal hem waarschijnlijk daarbij wegjagen,zodat hij daar ook weinig van aankomt, apart zetten gaat niet. Heb vandaag al muesli geprobeerd, maar dat wil hij niet eten, zal waarschijnlijk niet snappen dat het eetbaar is. Brood en wortels ook niet. Heb m wel vandaag meteen ontwormd. Wat kan ik mijn mannetje voeren dat hij een beetje dikker wordt voor de winter komt, oftewel: wat voeren jullie veulens die net van de moeder afkomen. Hij staat er ook een beetje suf bij, dus goed advies is heel erg welkom!

Yentl_

Re: 4 mnd veulen gekocht op hedel> mager, hoe dik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:49

eet hij ook geen veulenbrok?
probeer dat is zou ik zeggen, mijne is daar behoorlijk van aangekomen Bloos!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:49

Maar kan je dan niet meerdere porties hooi in de wei leggen?

dineke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:52

veulenbrok is misschien een idee of een beetje pulp misschien?? gewoon proberen met wortels en brood hij snapt het waarschijnlijk niet omdat hij het nog nooit eerder heeft gehad. laat je fjord het anders eten waar hij bij is misschien snapt hij het dan. je kunt ook op meerdere plekjes hooi leggen in plaats van op 1 bult. succes

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:55

Misschien moet je sowieso eerst een da bellen zodat hij nagekeken wordt. Wie weet wat hij (voor besmettelijks-droes bv.) onder de leden heeft. Persoonlijk zou ik 'm pas na een check-up bij mijn andere paard zetten. Anders zou je slobber kunnen voeren, met maismeel erdoorheen. Dat is gewoon een soort pap. Toch zou ik 'm echt eerst even algemeen na laten kijken.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:57

ik zou ook kiezen voor een veulenvoerbak, zo'n ding met van die spijlen erin. Dan blijft je fjord er ook vanaf!

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:58

ik heb pas ook een veulen van 4 maanden gekocht.
en ik had idd hetzelfde als jij.
hij lijkt normaal, maar door z'n dikke vachtje is hij best mager, hij is nu al een stuk aangekomen!
ik heb hem maismeel en veulenbrok gegeven.
het werkt wel goed! en natuurlijk ook veel tussendoortjes. bijv het oude brood, peentjes enz. maar je moet hem niet teveel in een keer geven hoor...

heb je een foto ? ik wil hem graag zien!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:11

Vorig jaar had ik hetzelfde. Gewoon op verschillende plaatsen hooi neer leggen ver uit elkaar. Na een tijdje kennen ze elkaar wel beter en gaat het vast beter. Hier iig wel.

Ik zou er zeker een DA bij halen. Die van mij was verkouden en heeft een flinke griep gehad.

lonnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 19:51

paardje is verder gezond, dat voorop gesteld. hooi op meerdere plaatsen gaat nog niet lukken, lopen nl 6 dominante geiten rond die baas over het paardje zijn... maismeel en veulenbrok is een goed idee! bedankt, foto's staan op digi, zal ik morgen even plaatsen

Leoonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:59

graag gedaan Haha!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:19

ik zou hem ook laten checken door de da, ze zijn nog zo kwetsbaar, hij zal je ook goed advies kunnen geven over voeren etc. blijf wel goed ontwormen ! Succes met je paardje