wat heeft een goede gezellige privestal nodig?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AikePeer

wat heeft een goede gezellige privestal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 15:19

Hallo,

In de toekomst hoop ik samen met mijn vriend een pensionstal te kunnen gaan runnen.
We willen dit op kleine schaal houden maar wel enigsinds professioneel aanpakken.
Om zoiets draaiend te krijgen en te houden heb je een goed "ondernemersplan" nodig!
Natuurlijk hoort bij een plan ook de mening van je mogelijk "klanten".

Ik wil daarom eens aan jullie vragen waaraan een goede, gezellige pensionstal volgens jullie aan moet voldoen.

Laat al je ideeën en suggesties maar horen!

Anoniem

Re: wat heeft een goede gezellige privestal nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:21

Weiland, ruime stallen maar ook mogelijkheid om 24/7 op wei te houden. Goede buitenbak met verlichting die goed is te rijden. Een poetsplaats, een wc is ook handig.

En aardige mensen natuurlijk.

ieleoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:22

je moet er in iedergeval voor zorgen dat er zo weinig mogenlijk geouwehoerd wordt onderling...dat kan namenlijk funest wezen voor een stal!!!!!!!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:25

ehm.. goede weidegang. ruime stallen, met contact met buren. kluisjes zou handig zijn. een goede bak (evt binnen?) waar je ook s'winters kunt rijden, afspuitplaats.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:29

In de eerste plaats moet de zorg voor de paarden optimaal zijn. Hiermee bedoel ik dagelijkse weidegang, dagelijks schone box, voldoende kwalitatief goed voer, waterbakken in stal en wei en mensen die deskunig met paarden omgang en verstand van zaken hebben. Dit waren ook de eisen die ik stelde toen ik een stal zocht voor mijn merrie. Ik vind de deskundigheid van de staleigenaar ook erg belangrijk. Ik moet de mensen vertrouwen dat ze goed voor mijn paard zorgen. Als ik geen vertrouwen in mensen zou hebben, zou ik mijn paard ook niet bij zulke mensen stallen.

Verder vind ik het belangrijk dat de box groot genoeg is en dat de paarden iets te kijken hebben (naar soortgenoten, raam en bovendeur).

Voor de ruiter is een goede bak belangrijk en een ruimte om spullen op te bergen. Zelf hecht ik ook veel waarde aan goede uit rij mogelijkheden. Voor grotere stallen is een soort kantine of koffiehoek misschien ook nog een optie.

Verder, misschien iets om rekening mee te houden..de mensen die op stal komen. Met bepaalde tarieven of geografische gebieden krijg je soms een bepaald soort mensen op stal die je liever niet wilt hebben. Ik zou ook zeker niet iedereen een paard laten stallen in jouw stal. Een beetje selectief zijn is niet verkeerd....dat bespaard je een hoop ellende (roddels, ruwe omgang met paarden, rotzooi en kapotte spullen!) De mensen die bij jou een paard stallen bepalen immers voor een groot deel het imago van de stal...

Heel veel succes met jullie (toekomstige) pensionstal!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:37

In ieder geval dagelijks weidegang voor ieder paard van minstens 8 uur of in de paddock hetzelfde aantal uren. Paarden moeten onderling contact kunnen hebben en daarbij moet je beschikken over minstens 1 goede buitenbak en een binnenbak zou evt ook nog handig zijn. En de eigenaar moet interesse tonen in de paarden en goede zorg gewoon voorop stellen.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 15:39

bedankt voor de reacties alvast!
Inderdaad zou dat bij onze stal een must zijn.. wei, ruime stallen en een goede rijbak. (liefst nog overdekt ook)
Ik wil het een luxe stal laten worden en daar zullen bepaalde mensen al snel op afknappen.. sommige vinden een houte stal met blubber poel ervoor al genoeg..

Het is niet voor niets dat ik nu al informatie aan het verzamelen ben, ik wil het in een keer goed doen en daar is uiteraard veel tijd voor nodig! En misschien is het wel zo dat ik door de tijd heen er wel achter kom dat dat helemaal niet is wat ik wil..
Dan ontdek ik (en mij vriend) het liever nu dan dat we al een stal hebben.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:41

Paarden overdag buiten, s avonds op stal, goeie wei (klei is GEEN aanrader), ruime stallen waar ze elkaar kunnen zien vind ik wel erg fijn, buiten rijbak (eb en vloed), binnen kunnen poetsen en paard afspoelen (evt. als extra luxe warm water).

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 15:47

bedankt dames Haha!
Over een wei hoeven jullie niet meer te praten, dat is voor mijzelf ook een must! Mijn paarden staan bij mij thuis ook iedere dag buiten en wil tuurlijk niet dat ze erop achteruit gaan..

Zinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:04

Al het genoemde en : Zorgen dat er niet zomaar vreemde mensen op het terrein en bij de paarden kunnen...onze ponys staan bij mij oma achter het huis, je kan ze totaal niet zien vanop straat ofzo en wij hebben zelfs last van ongewenste bezoekers die vanalles in de stal en in de wei gooien!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 18:29

Inderdaad heel belangrijk! zinn.
Er zullen dan ook, aangezien ik ook hondenliefhebber ben, grote honden rondlopen.. en er zal geen wei xijn die aan een weg grenst!

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 18:52

Ik zou graag op mijn stalling een solarium willen, het lijkt mij voor paarden prettig als ze uit kijken op een binnenplaatsje met frisselucht enzo.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 19:01

Ik heb al wat zitten tekenen..Haha!
ik zorg in ieder geval dat er twee rijen zouden komen zodat de paarden elkaar zien..
Een solarium is inderdaad ook fijn.. alleen moet dan bekeken worden hoe vaak zoiets gebruikt wordt op een klein schalige stal..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:03

Een solarium is niet zo duur hoor maar 300 euro.
Wij nemen ook een solarium maar dan gewoon bij ons thuis.
Als je een luxe pensionstallign wilt is het zeker fijn.

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 19:05

Een kantine om je s winters in op te warmen en s zomers af te koelen... En ook om gezellig bij te babbelen en te kijken naar de mensen die aan het rijden zijn!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 08:37

Ja een kleine kantine is altijd gezellig!
300 euro heb je dan niet zo een die na een jaar kapot is..?
Anders is dat zeker te doen!

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 08:58

Als je iets nieuws gaat opzetten zou ik ook zeker denken over bijvoorbeeld paddocboxen of groepshuisvesting (2 paarden vind ik ook al een groep). Daar krijg je nu misschien het beeld bij van een baggerpoel ed. absoluut niet luxe. Maar dat moet toch ook op een luxe stal toepasbaar zijn. En dat zal toch een beetje het beeld van de toekomst moeten worden.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 09:14

Ok viola dank je wel!
Ik neem het allemaal mee in me plan.. of het uiteindelijk uitgevoerd zal worden is een tweede, maar de overweging is er..

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 11:20

Misschien nog meer mensen die zelf een pensionstal hebben of er staan die suggesties hebben.
Dingen die bij hun op stal in de praktijk toch niet zo handig zijn of effectief dan op papier gedacht werd?!

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:35

Spuitplaats met warm en koud water. Evt tegen kleine vergoeding idem voor solarium. Stel regels op en neem deze op in een contract en laat die tekenen, ook evt. met opzeg termijn, wanneer er stalgeld betaald moet worden enz...
En houd je zelf ook aan die regels, geef jezelf geen status aparte omdat je eigenaar bent.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 11:42

Ja duidelijk! Het moet geen hoge pief verhaal worden.
Ik wil met mijn klanten gesprekken kunnen voeren over koetjes en kalfjes en daar hoort nou eenmaal geen eigenaars houding bij.
Regels zijn inderdaad belangrijk, die zorgen immers voor veiligheid en voorkomen onduidelijkheden en misverstanden.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 11:54

Voor de paarden natuurlijk de meest voor de hand liggende dingen.

Voor de ruiter.
Stel duidelijke regels en afspraken op en geef die aan de klant voor ze definitief besluiten dat ze bij jou willen komen staan. Je weet dan beide waar je aan toe bent en het voorkomt discussies. Het is (weet ik inmiddels uit eigen ervaring) erg jammer als er achteraf dingen veranderd worden.

Voor mij zijn ruime openingstijden heel belangrijk. Als het heet is rij ik graag heel vroeg (voor 8 uur iig) of als ik voor mijn werk in het weekend weg ben wil ik graag 's avonds kunnen rijden.

Verder vind ik een servicepakket in bouwstenen een goed idee. Je kunt je klant dan losse modules aanbieden (deken verwisselen, in de stapmolen zetten, onbeperkt ruwvoer) Zo kan idereeen aan de hand van zijn eigen wensen en budget een eigen pakket samen stellen.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:06

- duidelijke afspraken OP PAPIER
- op vaste tijden (ik zou zeggen minimaal eens per twee maanden) iedereen bij elkaar roepen om eventuele strubbelingen of ontevredenheden uit te laten spreken en om gezellig wat te drinken.

Ik heb zelf op een manege/pensionstal gestaan waar het een ongezellige puinhoop is omdat er alleen maar achter de rug om gepraat werd en omdat de eigenaren weigerden om klachten op te nemen.
Neem elke klacht serieus, niet alles hoeft op een bepaalde klant aangepast te worden maar leg wel uit waarom iets niet kan of niet gewenst is.

Daarna op een stal gestaan waar alles in een contract opgenomen was, voor iedereen duidelijk en veel fijner!

Succes!

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 12:15

Ja inderdaad regels zijn belangrijk zowel voor de verhuren als de hurende partij! Maar ik wil niet zo'n stal waar ieder klein dingetje een regel moet worden. Ik heb al wat rond zitten neuzen naar stalreglementen, ergens las ik, "Voor het rijden hoeven uitkrabben in stal en na het rijden een rondje lopen zodat de hoeven schoon zijn". Nou dat vind ik zwaar overdreven!
Het is en blijft een paardenstal waar geleefd mag worden!
Natuurlijk moet het schoonblijven maar dat kan ook op andere manieren!

Een eigen pakket samenstellen is inderdaad een goede! Niet iedereen heeft behoefte aan dezelfde dingen..
Wat het wel weer lastig maakt in de praktijk, die krijgt dit en die heeft recht op dat..

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:33

shcmarathon schreef:
Een kantine om je s winters in op te warmen en s zomers af te koelen... En ook om gezellig bij te babbelen en te kijken naar de mensen die aan het rijden zijn!

Vind ik niet. Bij een goede gezellige stal hoort in mijn ogen géén kantine. Haha! Juist die kantine zorgt vaak voor de roddels op stal die het minder gezellig maken. Misschien een kleine ruimte waar je zelf je water kunt koken voor een bakje thee of koffie. Wat stoelen en een tafel. Maar meer zou ik er niet van maken eigenlijk.

Verder zijn er al veel eisen opgenoemd die vanzelfsprekend zijn voor een goede stal.