ik heb mijn eigen weilandje en wil even een aantal dingen we

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

monky27

ik heb mijn eigen weilandje en wil even een aantal dingen we

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 11:34

hallo

Ik heb sinds een paar dag gratis mijn eigen weilandje tot mijn beschikking Lachen
Heel leuk natuurlijk alleen moet ik nu alles zelf regelen en dat is voor het eerst.
Ik wilde daarom ook weten hoeveel hooi het beste kan voeren per dag aan een haflinger van 1.42 (ze staat het hele jaar buiten) en er staat amper gras op momend. En er komt een schetje bij als gezelschap wat zal die nodig hebben aan hooi. (minie schetje). Ik wil weten hoelang je zeg maar over een baal doet en wat ik het beste kan bijvoeren aan brok enzo.
Wie weet hier wat van en kan me helpen... Ook zal ik wel willen weten of jullie 1500 M2 groot genoeg vinden voor een haflinger en minie schet. Er is een paddock met houtsnippers en vooraan is steen met snippers erover en schuilstal en achter grasland en aan de zeikant is zeg maar daar tussen een bomen rij en dan ook een ruim stuk met grasland. Het is verder heel erg beschut met een dikke eiken boom achterin die een hoop schaduw geeft. Ik denk er over om gewoon onbeperkt hooi te voeren maar weet niet of dat goed zou zijn. (op me vorige stal werd dat wel gedaan omdat de pony's het hele jaar buiten stonden en het land niet voldoende gras heeft staan voor zoveel pony's.
Ik wil jullie mening graag horen dan kan ik alles nog even goed op een rijtje zetten .. (ik heb nu nog geen pony) ga wel bij eentje kijken morgen.
groetjes joslyn.

Jol1

Re: ik heb mijn eigen weilandje en wil even een aantal dinge

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 11:58

Ik ben bang dat er op je weilandje ook nooit gras meer zal gaan groeien als je ze er het hele jaar door op wilt laten staan. Je zou van bijv. de helft een paddock kunnen maken en het andere deel rust moeten geven om het gras te laten groeien. Je kunt dan bij goed weer je pony's laten grazen, maar het hele jaar door op zo'n klein stukje gaat echt niet lukken.

monky27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 12:04

Jol1 schreef:
Ik ben bang dat er op je weilandje ook nooit gras meer zal gaan groeien als je ze er het hele jaar door op wilt laten staan. Je zou van bijv. de helft een paddock kunnen maken en het andere deel rust moeten geven om het gras te laten groeien. Je kunt dan bij goed weer je pony's laten grazen, maar het hele jaar door op zo'n klein stukje gaat echt niet lukken.

Dus als ik er zeg maar een grote paddock van zou maken en dan een klein stukje land zou overhouden misschien is dat wel een idee, paarden op stal leven ook alleen van hooi/brok enz. Ik denk zelf ook niet dat het echt grasland zal worden (ook als ik het inzaai). het is verdeeld in twee stukken nu. wat zou jij doen wel onbeperkt hooi voeren of zoveel per dag?
Ik wil wel gewoon gaan rijden met die haflinger maar het schetje zou ik alleen kunnen longeren en mee wandelen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:10

Of je onbeperkt hooi kunt voeren, hangt helemaal van je pony af. Wij hebben een paardje dat de hele dag door blijft eten tot ze ploft. Je hebt ook paarden die stoppen als ze genoeg hebben. Zelf voer ik in de winter altijd 3x per dag een plak hooi, maar ik weet niet of dat bij jullie ook mogelijk is. Je moet dan natuurlijk wel een beetje in de buurt wonen. Als het pony's zijn die stoppen met eten als ze voldoende hebben dan kun je ook elke dag een flinke hoeveelheid in één keer geven.

monky27

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 12:19

Jol1 schreef:
Of je onbeperkt hooi kunt voeren, hangt helemaal van je pony af. Wij hebben een paardje dat de hele dag door blijft eten tot ze ploft. Je hebt ook paarden die stoppen als ze genoeg hebben. Zelf voer ik in de winter altijd 3x per dag een plak hooi, maar ik weet niet of dat bij jullie ook mogelijk is. Je moet dan natuurlijk wel een beetje in de buurt wonen. Als het pony's zijn die stoppen met eten als ze voldoende hebben dan kun je ook elke dag een flinke hoeveelheid in één keer geven.

ja dat is ook zo natuurlijk. Wat vinden jullie is het ruim genoeg voor een haflinger (niet ene grote) en een schetje. Ik vind het opzich redelijk ruim, niet zo ruim dat ze uitgebreid kunnen rennen dat is wel een nadeel maar ik wil wel veel gaan doen met de pony's. Het is ook aan een mooi park en daar kan ik lekker wandelen enzo maja toch twijfel of ik het niet beter op een pensioenstal kan gaan staan en een ander er een plezier mee doen.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:22

Als je van een deel een paddock maakt en je voert hooi bij dan kan het best wel. Je pony's staan toch lekker buiten en hebben voldoende ruimte om te bewegen. Natuurlijk is een grote wei fijn, maar er zijn genoeg paarden die het hele jaar door op stal moeten staan en dan is het bij jou toch beter.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:25

nou ik zou zeker je weiland niet inruilen voor een pensionstal!

Dit klinkt perfect maar wel hooi bijvoeren idd. Misschien kan je idd de ene helft rust gunnen om te groeien en etc. Of je kan het bijv goed draineren zodat het geen modderpeol wordt maar het wordt ook geen sappig grasland en daarom altijd hooi bij te voeren. Hebben ze tenminste wel het hele oppervlak tot beschikking.

Ze kunnen nu tenminste wel lekker rondhuppelen.

hoeveel hooi oid zou ik niet weten, ligt idd ook aan de pony's. Ik zou beginnen met en halve baal hooi neer te leggen en kijken wat ze ermee doen, hoe snel het gaat en etc.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:31

Probber maar eens of je het onbeperkt kan voeren, je merkt snel genoeg of ze door blijven eten of dat ze stoppen. Ik heb zelf een aantal shetjes en een fjord die ook 24/7 buiten staan. In de winter voer ik die 2x per dag 3 plakken met zijn tweetjes. Als het weer slecht is, veel regen of erg koud dan krijgen ze een plak extra. Alleen de fjord krijgt wat muesli. Fyto from gold van Garvo.

Ik ga deze winter voor het eerst proberen of ik ze ook onbeperkt kan voerne.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:37

Ik zou je weiland niet weg doen!

Wat je ook kan doen:
Je pony's in de winter naar een pensionstal
En zomers lekker op het landje dus niet meer bij het pensionstal staan.
Dan weet jij lekker dat ze buiten staan in de frisse lucht en niet in het warme weer in een box ( lijkt mij een fijner idee!)

Dan heeft je landje in de winter dus lekker rust en kan het groeien, al groeit het niet snel in de winter Knipoog maar de pony's trappen het dus niet kapot!

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:50

Een aantal tips : 1500 m2 is vrij klein voor twee pony's. Je zal dus een gans jaar moeten bijvoeren. De hierboven vermelde tips zijn wel goed : een deel paddock en een deel weiland. Als je met een loopstal werkt, zorg dan voor een gedraineerd stuk ervoor, anders wordt het heel snel modderig en krijg je mok e.d.
Voor de genoemde pony's zou ik persoonlijk voeren : een halve pres hooi per dag (ong 7.5 kg hooi), bij voordroog iets minder. Geef ook goede kwaliteit stro bij. Verder nog voldoende ruwvoer aanbieden in de vorm van wortelen of bieten, dit vooral in de winter. Qua brok kun je 1 kg geven per dag als je niet teveel rijdt, en dan zou ik kiezen voor een goede onderhoudsmengeling zonder haver als de pony's niet in competitie zitten. Ik geef daar nog tarwezemelen bij om ze aan te zetten goed te kauwen. Een zoutblok mag niet ontbreken en in de ruiperiode is het altijd goed om lijnzaadolie door het voer te mengen.
Oja, en schep de bollen van je land ! Knipoog
Succes !

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:50

Mijn paard staat op 0,7 ha, dat ik in 2-en gedeeld heb. Op dit moment staat er op 1 stuk nog voldoende gras en ik heb hooi bijgekocht.

Stalpaarden doen met zijn tweeen twee weken met 15 balen. Hoorde ik van een andere klant bij de hooiboer.

Verder is een mineralenliksteen en pavo summerfit in principe voldoende.

Ik zie geen reden om ze 's winters op stal te zetten, je landje gaat misschien wel naar de klote, maar dan zaai je gewoon opnieuw in, of je zet een klein deel af dat dan helaas pindakaas vertrapt wordt. Buiten hebben ze altijd nog meer bewegingsvrijheid dan in een box!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 13:59

Mijn jonge paard staat zomer en winter buiten. Inzaaien is nog wel een keer gedaan. Nadeel is dat ze dan tijdelijk genoegen moeten nemen met een kleiner stukje wei, terwijl je wacht tot de wei weer groen is. Ik voer onbeperkt hooi bij en wat brok.

Bij jonge paarden is het belangrijk om goed in de gaten te houden hoe ze groeien. Mijn paard werd op zeker moment echt te mager omdat hij veel in zijn groei stopte (hij is 1.80) en warm moest blijven. Ik heb hem toen een week een heel dunne regendeken omgedaan. Daarna kwam hij goed bij. Deken dus gewoon weer af.

Succes i.i.g.

Nammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 14:58

Er word hier wel makkelijk iets gezegd over inzaaien enzo...Tja het zijn dan ook geen friezen waar hier over gepraat word , en die kunnen van een ingezaaid weitje zonder pardon zo weer een modderpoel maken!!!
Maar vooral met de shet moet je erg oppassen met net ingezaaide weides. Er zit veel te weinig structuur in het gras , en dat kan veel problemen veroorzaken.
Voor de rest , 1500 m2 is inderdaad wat krap. Ik zou ook een stukje opofferen , en zomers kun je ze dan wel op het gras laten lopen , of strookbegrazing geven.
Het zijn beide wel sobere rassen , dus voor vant winter lekker stengelig hooi[of graszaadhooi , dat zou je beide misschien onbeperkt kunnen laten eten] op de kop tikken , en dan bijvoorbeeld Sempermin van st hippolyt erbij voor de vit. en mineralen.
Op hoeveel hooi je dan per dag uitkomt...een baal of zo? Ik weet het niet precies.Heb ook geen haf en een shet.
Als je ze iets bijvoert waar ze de vitamines uit kunnen halen , dan kun je ook het hooi gedeeltelijk vervangen door stro.
Succes ermee!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:09

je kunt ook speciaal paardengras inzaaien (met bijbehorende kruiden). Loop je wat minder risico ook met grassoorten die minder geschikt zijn voor paarden.

EvaSuzanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 15:17

Hey ik heb ook een haf en een shetje, ook in schuilstal en altijd buiten. Mijn land is wel heel wat groter (1 1/3 hectare), maar in de winter staan ze bij de schuilstal op tegels, op een stuk van 15 bij 5 meter. De rest van het land is afgesloten want ze trappen het helemaal kapot. De haflinger krijgt een kilo brok/muesli bij normale arbeid, de shet niets (op dieet). Verder krijgen ze ongeveer 4 a 5 plakken hooi, en 1/3 emmer penen om de dag (bij erge kou meer hooi). De shetlander kost me trouwens weinig behalve DA en hoefsmid, hij eet weinig.

Over inzaaien: lijkt me niet handig om elk jaar opnieuw in te zaaien: kost toch geld, en het duurt wel even voor je goed gras hebt, ons gras is nu in het tweede jaar pas goed, daarvoor was het veel te fijn en eiwitrijk voor pony's. Ook duurde het even voor de grasmat goed geworteld was (zodat ze niet hele pollen met wortel en al eruit trekken tijdens grazen). Daarnaast vreten ze het heel snel kaal. Ter illustratie: we hadden nog een paddock van 20 bij 50 m die van de zomer vrij is gebleven, daar mochten ze van de week even op om te maaien Haha! en met een week was alles kort. Ik zou kiezen voor: alleen pony's op het stukje land bij droge grond. En dan een beetje zuinig zijn met je land.

Edit: of je een fries of een shet op een drassige wei zet maakt niet veel uit: omdat de ondergrond nog een beetje hard is en de bovenlaag nat, schuiven ze met de hoeven een beetje door tijdens het lopen waardoor ze netjes heel je grasmat afstropen. Ok misschien scheelt het wel qua gewicht haha.

suus_elviera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:38

ik de altijd om de week in de zomer dan van stukjes wisellen en dat ging wel goed en als het regende in de padoc en in de witer ook in de padoc

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:25

zo te lezen heb je dus een paddock, een bestraat stukje en een schuilstal en een stuk grasland bij elkaar
ik zou het zo proberen in te delen dat ze in de winter op het bestraatte stuk en de paddock kunnen , zodat het grasland rust krijgt en ze flink hooi voeren

zo heb je straks later in het voorjaar wel gras ...

Miss_Maya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:34

Als ik jou was zou ik de paarden alleen met warm weer (zomer x lente ) in de wei laten en ze dan nog in 2 verdelen .
Nu in de winter (x herfst ) zet je zo overdag in de paddock met wat hooi , en s'avonds op stal met hun voer en hooi en bieten .
En je kan ze bv 1x per week 2u op de wei laten .
Maar hoeveel are heb je ? (Ben niet zo goed in wisk Tong uitsteken )

Falli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:13

Ik zou het ook verdelen in paddock en wei gedeelte voor de zomer.

Hafjes en shetjes hebben beide niet veel nodig, 1 kg brok per dag vind ik al veel, mijn haf krijgt een halve schep per dag, smorgens een kwart en savonds een kwart.
Verder drie keer per dag flink wat hooi en hier doet ze het heel erg goed op.

Omdat ze buiten staan kan je misschien wat meer hooi geven, hebben ze ook wat te doen.

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 00:22

wij hebben 2 pony's (shet en haflo) ons weiland is ong 1.200 m2 en verdeeld in 3 stukken, 2 grote stukken en een kleiner stuk waar ze heel af en toe alleen maar gras mogen eten voor een uurtje ofzo.

Ik heb het zo ingedeeld dat ze altijd naar stal en 1 weide kunnen.
Ze lopen in de winter dus 1 weiland echt stuk, maar dat is dan maar even zo.
De andere 2 weides krijgen rust en groeien als het goed is zo weer voldoende aan in het voorjaar.

Ik weet dat het niet heel groot is, maar ik denk dat het helemaal geen verkeerd leven is voor de pony's. Bij menige manege staan de pony's de gehele winter alleen maar op stal en nu kunnen ze bij mij toch nog naar buiten.