Tegen verveling op stal (volledige boxrust)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LiNDz

Tegen verveling op stal (volledige boxrust)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 12:11

Hoi Allemaal

T paardje wat ik rijd, heeft een peesblessure opgelopen en moet nu minstens 6 weken volledige boxrust hebben.
Meneer staat nu 3 weken op stal, staat op zaagsel, maar begint nu behoorlijk zich te vervelen, en word ook echt vinnig en boos Lachen
Ik geef zijn hooi nu in een hooinet, zodat hij er langer mee bezig is. Hij heeft ook een zout liksteen.

Is er nog iets wat ik kan doen/maken tegen zijn verveling op stal?

(Liefst niet de al te duren super merk stal speeltjes Haha!)

Misschien een stevige leren bal in een hooinet ophangen ofzo?

Damber

Re: Tegen verveling op stal (volledige boxrust)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:13

Nadat je gemest hebt kun je penen in het zaagsel 'verstoppen', zodat hij moet zoeken naar de penen.. Verder kun je inderdaad een bal in een gevlochten net ophangen of lege voerzakken aan een touw.

Cerize

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:24

Ja inderdaad appels en winterpenen verstoppen onder het zaagsel is een goede. Dunne flexibele takken van bomen, ik geloof dat ik wilgentakken gebruikte, kunnen ze ook uren mee bezig zijn. Een beetje kapotkauwen enzo. Toen mijn paard in de kliniek stond deed ik daar ook een spelletje mee. Takkentrekken Haha! . Leuk dat ze het vond. Ik hield de tak zo stevig mogelijk vast en zij beet er op. Wie het eerst losliet!!! Ik heb later zelfs een stuk boom in de box gelegd, die overigens wel heel groot was, waar ze lekker op kon kauwen. Lijkt eng, in verband met splinters enzo, maar daar heeft ze nooit last van gehad. De dierenartsen vonden het ook heel geschikt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:39

Kun je ook niet een plakje stro door de box strooien om iets te knabbelen te hebben?

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 12:41

Die van die penen is een goeie!!! ga ik ook maar doen denk ik!!

Myke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 22:57

Mijn paard staat inmiddels 5 maanden op (box)rust. Hij mag een uurtje per dag de prikweide op of op de paddock. Verder zijn we bezig met stappen a.d. hand. Voor het zo ver was, heeft hij ook op 24/7 intensieve boxrust gestaan. (fissuur van dijbeen). Aangezien ik een paard heb dat geen boxrust gewend is, ben ik trots hoe hij zich heeft weten aan te passen. Maar daar is natuurlijk wel wat voor nodig geweest aan afleiding. Misschien heb je iets aan de volgende tips. Er zijn er al een aantal genoemd. Oja, en je kan ook even zoeken in de zoekopdracht.

*omgekeerde frisdrank fles ophangen en evt. gaatje maken en vullen met brokjes
*pion of iets dergelijks in de box ter afleiding

Voor mijn paard heb ik het volgende uitgedacht met behulp van mensen in mijn omgeving:
*halve kilo biks (of snoepjes) en grote penen in dikke plakken snijden en op de grond uitstrooien
*3 hooinetten over elkaar heen hangen waarin elk een laagje hooi/kuil zit. Mijn paard is nu dagelijks 1,5 tot 2 u bezig met een goed gevuld hooinet. Hij ziet er nog steeds super uit. Bloos Niet mijn woorden maar van de omgeving Clown
*wilgentakken op de grond of vlechten om de spijlen van de box. Je kan ze ook vlechten in een opgehangen hooinet. En had die van mij elke dag omvlecht met kleine wilgentakjes. Daarnaast schijnt de bast een pijnstillende werking te hebben. Mijn paard is gek op de blaadjes :-D
*ander hooinet ophangen met een voetbal erin. Wel een vies klusje maar je kan de voetbal insmeren met appelstroop. Daar zijn ze wel even mee bezig. Wel hooinet de volgende dag uitwassen, maar geeft erg goede afleiding. Ze gebruiken dit ook wel bij hengsten die op stal staan ter afleiding (heb ik mij laten vertellen). Hiervoor heb ik een alternatief bedacht door ter afwisseling de bal in de muesli te dopen. Dat gaat om zo'n kleine hoeveelheid dat mijn paard er niet feller of dikker van werd. Daarnaast kan je de bal ook in de lucerne dopen met de appelstroop. Of een combinatie hiervan
*snoepjes ophangen. Je hebt ze met een rondje
*'snoep'ketting maken van gezonde attributen als appel, peen, peen, banaan, etc.
*je paard a.d. andere kant van de box vastbinden. Of hij nu draait in zijn box of aan de andere kant. Dat geeft net weer een stukje afleiding. Nu was het bij mij hoog zomer en kon ik hem met de spons afsponzen en later met emmers slepen Knipoog
*poetsen, masseren, T-touch.
*wat vrijheidsdressuur die niet belasten is: ja, nee knikken, inbuigen links en rechts (niet te ver), kusje geven, iets vastpakken, vasthouden en weer loslaten
*radio in de stal of ik heb een stalgenootje die ook wel eens gehoord had van mensen die een boek lieten afspelen op de CD-spelen (zelf inspreken of bij bibliotheek)
*ziekenbezoek langs laten komen en ff kletsen
*gewoon even bij je paard gaan zitten of contact met soortgenoten

Er zijn nog diverse andere afleidingsmogelijkheden te verzinnen, maar mijn paard is bang voor plastic Lachen
Zo kan je een roll-it lick it ophangen (je hebt als zo iets zo te lezen). Maar deze hang je op. Nu is de vulling vrij duur, maar je kan een Hymalaja liksteen tussen de 2 dingen hangen ipv een Lick-it. Scheelt in kosten en de likneiging om alles in 1x op te kanen in beduidend minder
*appelstukjes in de waterbak of voerbak
*zo veel mogelijk onbeperkt hooi/kuil van lage kwaliteit

Etc.

Hoop dat je er wat aan hebt. Ik kan tot nu toe zeggen dat al deze tips mijn paard door de moeilijkste periode heeft heengelopen terwijl alle andere vriendjes op het land stonden. En maar bleren als hij niets te doen had. Nu was ik dagelijks 2 u in de weer met al dit soort gekkigheden. Je moet maar zo gek zijn :-D
Succes met het paard in kwestie dat je straks hopelijk weer kan rijden.

Oja, paard bij ons dat met fikse peesblessure rond dezelfde periode op stal stond mocht uiteindelijk wel 5 min. gaan stappen na een aantal weken. Dan liet de eigenaresse hem 2x 5 min grazen ipv stappen. Paard dolblij.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 23:12

Let op zijn of haar gebit ! Vroeger hadden wij er een op stal staan die ook langdurig rust moest hebben, die raspte de hele dag met zijn tanden over de voerbak uit verveling, wel zijn voortanden een stuk korter. Die tip over die voetbal in de appelstroop is echt super ! Succes ermee

kris_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 12:38

De wilgentakken zijn een superidee. Wilgentakken bevatten natuurlijk salicylzuur en is dus pijnstillend en ontstekeingsremmend (het nagemaakte salicylzuur = aspirine)

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 22:54

Met penen het zaagsel steken, trappen ze daar dan niet op Haha! ?

Draak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 10:59

dan doe je er uien bij en hebben ze hutspot Knipoog

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:07

Ik heb ander paarden de dupe van mijn paard zijn box rust laten zijn. Haha! Haha! Ik heb geregeld dat er altijd een ander paard tegenover hem stond. Zo voelde hij zich niet zoooo alleen.

Ik heb een Jollybal gekocht, maar daar deed ie niet zo veel mee. Wel met een lik steen. We hebben em bijna geen brok gevoerd maar onbeperkt hooi, en dat scheelde ook veel.

Toen het enigzinds weer ging heb ik een hele kleine paddock gemaakt buiten van 3 x 3 zo groot als de stal, dan kon hij toch bij de rest zijn en kon hij niet gek doen. dat ging erg goed en toen werd ie ook meteen een stuk vrolijker en tolleranter !!