Klitteballetjes?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tiffany

Klitteballetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 20:22

Hallo!
Sinds gister heb ik een shetlandveulen hij is nu 6 maanden.
Hij saat nu op een weiland maar dat is erg verwaaloosd en er groeien nu enorm veel van die klitteballetjes. Ik ben vanmiddag met mijn vriend geweesd en heb er al veel uitgetrokken maar dat is pas een vierde van wat er moet gebeuren.
Mijn shet zit ondertussen helemaal vol. Hij is nog erg "bang" en ik mag nu wel in de buurt komen maar hem nog niet aanraken. Zijn staartje zit helemaal vol en ben bang dat ik het er niet meer uit ga krijgen. Net als zijn manen. Om het van zijn vacht te krijgen lukt wel want ze vallen er vanzelf al een klein beetje af. Maar wat moet ik nu doen? Als ik nu alles wegknip .. manen+staart en het staat er nog zit hij zo weer vol. Ik word deze week ook opgenomen in het ziekenhuis en kan ook niet veel doen daar. Ik kan hem eigenlijk pas knippen als die vertrouwen in mijn heeft en hem aan mag raken. En tot hoever mag je zijn staart afknippen? (uitpluizen kan niet het zijn echt "poedersuiker" Huilen Boos! )
En weet iemand een snelle manier om deze weg te krijgen. (ik heb er vanmiddag een hoop met wortel en al uitgetrokken)
Groetjes Tiffany

anouksel

Re: Klitteballetjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 20:44

ik zou eerst proberen goed contact met hem te krijgen.
Nog niet te veel gaan trekken en plukken.
Enne je zal er nog verstelt van staan wat je er allemaal nog uitkrijgt met shampoo en riders magic bij de manen en de staart Knipoog
gewoon rustig beetje gaan gaan kroelen. Dan komt dat ontklitten langzaam aan wel.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-06 21:08

sorro1 schreef:
ik zou eerst proberen goed contact met hem te krijgen.
Nog niet te veel gaan trekken en plukken.
Enne je zal er nog verstelt van staan wat je er allemaal nog uitkrijgt met shampoo en riders magic bij de manen en de staart Knipoog
gewoon rustig beetje gaan gaan kroelen. Dan komt dat ontklitten langzaam aan wel.

Ja maa rhet is echt erg Huilen er zit zoveel in! Het is gewoon zielig Boos!

Daiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 21:14

mijn paard heeft ze ook iedere keer als hij buiten heeft gestaan
ik spuit er equisine in daar word die staart en manen lekker zacht van dan kan je ze met gemak eruit trekken zonder dat je de haren eruit trekt maar doe wel handschoenen die balletjes kosten je vingers succes

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 09:59

Cowboy Magic detangler is echt een wondermiddel, als je dat erin doet, en dan eens met een borstel er doorheen gaat dan heb je kans dat de meeste al eruit gaan.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 10:06

MysticTinker schreef:
Cowboy Magic detangler is echt een wondermiddel, als je dat erin doet, en dan eens met een borstel er doorheen gaat dan heb je kans dat de meeste al eruit gaan.

Zijn staart is een grote bol geworden en kan het er nog niet uithalen want ik kan nog niet echt bij hem in de buurt komen. Maar vind het zo zonde om er meteen een schaar in te zetten!
En het ziet er ook echt uit dat je het er van zijn levensdagen niet uitkrijgt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-06 10:11

Dat dacht ik zelf ook bij mn tinker, hij had een tijdje geleden een hele grote klit in zijn staart, echt zo groot als een vuist en met geen mogelijkheid uit elkaar te krijgen, maar na een beetje cowboy magic, en een beetje plukken met mn handen, had ik em binnen twee minuten eruit! Echt geweldig dat spul Haha!
Maar ik zou dan eerst even de band tussen jullie wat opbouwen, dat hij je wat meer vertrouwd, en dan eens rustig wat gaan poetsen Lachen

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 10:20

MysticTinker schreef:
Dat dacht ik zelf ook bij mn tinker, hij had een tijdje geleden een hele grote klit in zijn staart, echt zo groot als een vuist en met geen mogelijkheid uit elkaar te krijgen, maar na een beetje cowboy magic, en een beetje plukken met mn handen, had ik em binnen twee minuten eruit! Echt geweldig dat spul Haha!
Maar ik zou dan eerst even de band tussen jullie wat opbouwen, dat hij je wat meer vertrouwd, en dan eens rustig wat gaan poetsen Lachen

Idd want ik wil hem niet forceren en zoals hij er nu uitziet zou het met bruut geweld moeten Clown
Maar die plantjes zijn zo irritant!
Echt van die grote kleefballen hij zit helemaal onder..

Rivjenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 13:42

misschien een idee om het bij die planten af te zetten?
Dan kunnen er iig geen nieuwe meer bij komen.
Verder zou ik gewoon heel rustig blijven doen met hem, misschien dat een beetje voer helpt?

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 08:40

Rivjenn schreef:
misschien een idee om het bij die planten af te zetten?
Dan kunnen er iig geen nieuwe meer bij komen.
Verder zou ik gewoon heel rustig blijven doen met hem, misschien dat een beetje voer helpt?

Ik ben wegens omstandigheden opzoek naar een ander land:)

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 09:01

ik zou zijn staart eerst een keer goed wassen, manen evt. ook? Maar dan wel met lauw/warm water. Daar word het al stukken beter van en gaan de klitten er al aardig uit.
Daarna kun je er flink wat anti-klit in spuiten en dan weet je niet meer wat je ziet als je hem uitkamt Haha!.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 16:48

Idd veel anti klit en pulken met veel geduld. oe desnoods steeds een klein stukje per dag.

mijn tinker haal ik bijna elke dag op die manier uit de wei. het record staat op een ruimte emmer klitballen per keer in zijn staart, manen, sokken, oren en baardharen.

BLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 18:14

Klittebolletjes ?
Hoe zien die eruit dan ?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-06 19:43

kleine bolletjes van en paar cm groot waar stekeltjes met weerhaakjes aanzitten.

Afbeelding

zo zien ze eruit als ze bloeien, uitgebloeid zijn het bruine bolletjes die zich heerlijk in haren draaien. Tong uitsteken