beweging in de winter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

depaardjes

beweging in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-06 21:16

mijn pony wil ik graag in de winter beweging geven .
zodat ze niet te dik word.
maar hoe doen jullie dat als alles bevroren is ? en in de bak kan niet want ik heb alleen een buitenbak waardoor de grond nogal hard is.
dus de vraag: wat moet ik doen om me pony niet te dik te laten worden in de winter en haar beweging te geven?
groetjes de paardjes

Rozzy

Re: beweging in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 21:20

gaan wandelen aan de hand? kijken of er in de buurt een binnenbak is waar je kan rijden? ik heb hier zelf geen last van, onze buitenbak is altiijd te rijden.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:11

Buitenritten maken? Aan de hand met hem gaan wandelen. Of naar een goede bak op zoek gaan, en daar eens in gaan rijden. Ik heb dit probleem gelukkig ook niet.

Wij hebben als tip van iemand gekregen om door het zand van de bak zout te mengen. Hierdoor bevriest de buitenbak niet zo snel Pling

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:25

Dat is ook een goede.
Zout strooien. Lukt ook vaak!
Maar anders inderdaad wandelen.
Buitenritten maken!
Groetjes!!

Ann_l0ves_fe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:27

heb je geen wei? daar kun je je paard ook longeren of grondwerk doen ofzo!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:59

Zout is wel erg slecht voor de hoeven. Dan moet je ze wel heel goed afspoelen na het rijden.
Ik doe onze bak dit jaar zo glad mogelijk maken voordat het gaat vriezen, zodat er geen kuilen meet zijn waar ze zich in kunnen verstappen. Dan kun je wel voorzichtig rijden Lachen
Maar zo vaak vriest het toch niet hier Haha!

Went12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:44

Ik vind het vaak te koud! Ook voor het paard,dus ik ga gemiddeld 4 keer per week en al helemaal niet als het vriest,veelste gevaarlijk

ilufhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 23:45

ik vind het altijd zielig buiten te gaan rijden als het vries Bloos

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 00:54

ilufhorses schreef:

Zielig voor jezelf bedoel je? Want voor je paard dat is natuurlijk onzin.

Je kunt inderdaad zout strooien, maar dit helpt maar eventjes. Bovendien moet je er zeker van zijn dat je paardje geen wondjes heeft, het kan vreselijk zeer doen als het zout er in komt!

Heb je geen mogelijkheid de bak even aan te harken (of met zo'n ding achter de trekker, da's makkelijker) voordat je gaat rijden? Meestal bevriest alleen de bovenlaag en valt er prima te rijden als het even losgetrokken wordt.

Op de wei rijden of longeren is levensgevaarlijk als het vriest! Dat zou ik je niet aanraden!

Het mooiste is toch om een bak in de buurt te zoeken, die goed rijdbaar is. En anders wordt het wandelen! Buitenrit kan ook, maar let op gladde wegen! Is dan vooral stapwerk. (laatste buitenrit vorige winter schaatste mijn paard met 4 hoeven van een verkeersdrempel af, waar we niet omheen konden. Toen ben ik maar even afgestapt)

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:24

Wandelen aan de hand of op de fiets! Buitenritjes maken!
Of probeer de bak goed los te houden door vaak de bak te slepen! Zo hebben wij vorig jaar eigenlijk de gehele winter kunnen rijden! Knipoog (muv de hevige sneeuwval eind november!)

Elisee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:50

Even gaan wandelen ofzo.

_Renatee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:26

Regelmatig zout strooien (voordat het gaat vriezen), alleen helpt het niet meer als het echt hard gaat vriezen..

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 15:28

gewoon buiten gaan rijden of je paard in de wei gooien

depaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 08:15

ja aleen als ik haar in de wei gooi gaat ze gras eten en als ik de bak hark met dat ding achter de tractor weet ik niet of dat goed blijft?
en mijn fjord houd nogal van eten:):):):)

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:34

ilufhorses schreef:

Dat vinden paarden juist fantastisch weer, de kou in de neus, van mij mag het heel de winter vriezen, alleen heb ik dan wel een extreem pittig paard met zulke dagen.............
Ik rijd altijd buiten, in het bos of over strand, of het moet regenen, daar heb IK een hekel aan, maar wat is nu mooier als naar buiten gaan, ik rijd hem dan wel gewoon dressuurmatig, maar is toch veel relaxter als in zo'n duffe binnenbak.
Ik les 1 keer pw in een binnenbak en dat vind ik eigenlijk genoeg, dus ik kan er goed van buiten...

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 15:36

depaardjes schreef:
ja aleen als ik haar in de wei gooi gaat ze gras eten en als ik de bak hark met dat ding achter de tractor weet ik niet of dat goed blijft?
en mijn fjord houd nogal van eten:):):):)

Wat is er mis met gras? Dan geef je hem toch gewoon wat minder biks als je vind dat hij te dik word.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 16:14

ik ga met de kar weg, gewoon het asfalt op waar gestrooit word. Ik denk dat de meeste fietspaden ook wel aardig worden gestrooit.

depaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 20:37

ja maar Visconti dat is niet alleen het probleem dan loopt ze het gras kapot en dat is niet goed want dan groeit het gras slecht in de lente en daar komen we niet ver mee.
maar weet iemand als ik de bak omploeg of ddat ik er gewoon in kan blijven rijden of longeren? ????? ohja en mijn pony kan niet voor de kar

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:03

Met een fjord kan je makkelijk gaan buitenrijden dit deed ik ook altijd met me fjord..
En fjorden en eten tja ik weet er alles van mijn fjord stond ook altijd 24/7 in de wei die was s'winters ook tonnetje rond ook al gaf je hem veel beweging..
Gewoon gnieten van het buitenrijden en hem laten eten dan maar wat harder trainen als het weer wat beter weer wordt..

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 17:21

Buiten over straat kan je 360 dagen in een jaar rijden, die andere 5 dagen is het misschien niet mogelijk vanwege sneeuw. Maar dat lijkt me geen drama?

Als er vorst voorspelt wordt harken wij de bak altijd helemaal aan. Nu is ons bakje maar 15x15 meter, dus dat is wel te doen. Eventueel kan je overwegen alleen de hoefslag te doen, of de helft van de bak (met 5 man is het zo gebeurd).

depaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 19:23

ok maar wij hebben nogal veel problemen met de bak

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:41

Maar als je hem harkt blijft hij vlak en als hij dan bevriest kan je er gewoon op rijden. Je moet wel uitkijken met draven en galoperen, maar niets is uitgesloten.

_Marije_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:17

Je kunt buitenritten gaan maken, of gewoon aan de hand gaan lopen. Ik denk dat dat de beste oplossing is als je toch beweging wil al je geen binnenbak in de buurt hebt ofzo.

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:20

je kunt ook op de dagen dat je niet kunt rijden (om wat voor reden dan ook ) je pony minderen in het voer,
alleen ruwvoer en een handje biks per keer ofzo (weet natuurlijk niet hoe en hoevaak jij voert....

jessy1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 10:21

er moest nog even bij dat je hem dan wel in de bak kan loslaten , hij mag natuurlijk niet op stal staan de hele dag