gewichtsmeter, klopt volgens mij niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

germie

gewichtsmeter, klopt volgens mij niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 21:40

Ik heb een 'kilo-meter' van Harrys horse. Ik heb mijn paard vanmiddag even opgemeten, maar volgens die meter zou m'n paard maar 500 kg wegen. En we hebben het over een paard van 1.68 m. Ze is niet mager, ook niet dik. Precies goed.
Klopt die meter dan wel? Ik geef m'n paard altijd wormenkuren voor 600 kg, maar heb er nu ook een paar liggen voor 700 kg. Ben ik m'n paard nu aan het overdoseren? (onderdosering is natuurijk minder goed, maar het geeft wel te denken)

Wie heeft er ook zo'n meter en klopt het wel? Ik heb dus zeer sterk m'n twijfels, vind het gewicht zo laag.

_Christine

Re: gewichtsmeter, klopt volgens mij niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:15

Dat is idd wel laag lijkt me..
Mijn vriendin heeft ook zo'n meter en haar e-pony (van 1.55 m) is gemeten op 500.
Ook niet dun of dik, maar precies goed Knipoog

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:20

De meter waarmee je alleen de buikomvang meet.. dat zegt inderdaad vrij weinig! 500 kilo voor een paard met die stokmaat lijkt me wat te laag. Hier op stal kwam er bij een arabier van rond de 1,53 uit dat hij 350 kilo woog.. dat geloof ik ook niet zo!

Beter is volgensmij de formule waarmee je ook de lengte van het paard meet.. via internet kun je dat ergens berekenen, maar de site ben ik even kwijt Scheve mond

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:23

Heb geen ervaring met de HH kilo-meter. Maar op http://www.tekstotaal.com/cpaardengewicht.html is ook een rekenmodel. Weet niet of die wel klopt, maar je kunt het altijd vergelijken. Er zijn wel meerdere berekeningsmodelen.
Het beste is: Zet je paard in trailer en ga er mee naar de weegbrug. Weegkosten rond de 6 euro. (Meten = Weten)

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 08:33

500 lijktmij ook een beetje laag. merel met haar 1.62 en slank postuur weegt zo rond de 500.
willem weegt met zijn 1.78 en stevige bouw(hij is nog het oudere type kwpn, niet dat slanke van tegenwoordig) rond de 750

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:06

Ik heb zo'n lintje voor de gein eens gebruikt, hij zat er 120 kilo naast Nagelbijten / Gniffelen

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 10:42

Ik zal eens zo'n lintje langs Dennis houden. Die weegt 180 kg als hij mooi in conditie is (nu is hij ietsje voller, maar nog lang niet dik).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:58

PP --> VSW.

Ik heb het meetlint ook, maar gebruik normaal de formule van Huntington en Carroll, die is wat betrouwbaarder Lachen

Zie voor uitleg daarvan : viewtopic.php?p=13001164#p13001164

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 18:18

Vreemd, ik ga nog eens meten. Maar die formule komt op zo'n 496 kg uit, dus gelijk aan het meetlint. Ik denk dat ik nog eens moet meten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 18:51

Je hebt maar op 1 wijze zekerheid, gaan wegen Lachen Kan via www.paardenweegschaal.nl of je gaat met je paard in trailer op de weegbrug, en later zonder paard nog eens Lachen

germie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 21:17

Zo nauwkeurig komt het niet hoor. Ik was gewoon eens nieuwsgierig of de schattingen kloppen.
Morgen ga ik wel een keer opnieuw meten. Als er dan weer 500 kg uitkomt, dan weet ik haast wel zeker dat er ergens iets niet klopt in die berekeningen.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:28

Ik geloof niet zo in die lintjes! Vooral omdat zoals jezelf(en meerdere) ook al zeggen, het klopt vaak niet eens!
Ik zet mn paard wel op de weegbrug als ik het wil weten! (Handig zon buurman met een weegbrug aan huis Clown )

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:41

Ik heb ook zo'n meetlint en volgens die man waarvan ik het meetlint heb gekregen zou hij vrij nauwkeurig moeten wegen! Haha!
Ik heb hem gebruikt om mijn merrie en veulen te 'wegen' voor een wormenkuur
en had een spuit van 700 kilo en kwam er precies mee uit.(Voor allebei dan!)
Mijn merrie is 1.67 m.
Maar ik denk dat heel veel mensen zich verkijken met het wegen, ik denk dat heel veel mensen de neiging hebben om te denken dat hun paard zwaarder is!
Zeker weten doe ik het natuurlijk ook niet Haha!
Hoop dat je erachter komt of het vrij nauwkeurig is, het meetlint, succes ermee! Cool

Vonnie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 01:21

Op stage hebben ze de shetlander ook gemeten met meetlint (van Equimax, tenminste, dat staat op het doosje). En daarna hebben ze de shet op de weegschaal gezet (zo'n grote). En hij zat er geloof ik maar 5 kg naast. Dus die klopte echt heel aardig.

Maar ik hem em ook eens bij mijn paard gebruikt. En toen vond ik ook dat er wat weinig kg uitkwam (minder dan de dierenartsen hem altijd schatten).

En voor Tycho was het lint te kort Nagelbijten / Gniffelen