hengst laten of ruinen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kelly007

hengst laten of ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 18:07

Zoals eerder vermeld heb ik een 4 jarige hengst gekocht. Dus nu hebben we hem laten opleren door een profesionele ruiter. Nu raad deze meneer mij aan om mijn hengst te laten castreren wat zouden jullie doen toch proberen hengst te laten of hem te laten ruinen?

Laat aub iets weten

mvg.

Anoniem

Re: hengst laten of ruinen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:41

Ligt vooral aan zijn karakter denk ik. Als hij echt vervelend is en hengste streken heeft zou ik hem castreren. Anders kun je hem net zo goed hengst laten. Bedenk wel dat hij dat niet met merrie is de wei kan en met een beetje pech ook niet altijd met ruinen.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:45

ik ben het met judith eens

zolan er geen problemen zijn gewoon hengst laten

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:45

Hoi kelly, ik zit ook een beetje met hetzelfde dilemma, mijn timo is nu 2.5 en staat nu bij mijn drachtige merrie (gaat super). Maar goed ik vind het dus sneu en onnatuurlijk om hem straks apart te zetten, alhoewel hij als hengst ontzettend braaf is.Brult wel een keer naar hengstige merries maar heeft verder geen streken en is heerlijk cool in zijn koppie. Misschien dat het wat anders is omdat jouw paard 4 is.Ik ben benieuwd naar antwoorden van de rest van de bokkers op jouw vraag.

kelly007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 19:14

Hij is niet zo stout qua karakter, maar omdat hij snel schrik heeft van aanrakingen nu hij wordt beleerd voor te rijden. Eens hij schrik krijgt begint hij zeer dominant te doen en wordt wel een beetje gevaarlijk. Dus moet ik hem waarschijnlijk wel laten castreren.

mvg

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:14

Ik snap hem niet helemaal geloof ik.
Hij is wat angstig bij het beleren de aanrakingen? En dan word hij dominant en word hij gevaarlijk?

Dat is ook een kwestie van opvoeden. Je hebt ook dominante merries en daar kun je niet de ballen van eraf halen.

alano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 22:19

kelly007 schreef:
Hij is niet zo stout qua karakter, maar omdat hij snel schrik heeft van aanrakingen nu hij wordt beleerd voor te rijden. Eens hij schrik krijgt begint hij zeer dominant te doen en wordt wel een beetje gevaarlijk. Dus moet ik hem waarschijnlijk wel laten castreren.

mvg

het lijkt me niet logies dat als hij "bang" is hij dan dominant word. ik denk dan eerder dat hij wil vluchten. en juist niet dominant is. (heb zelf ook een hengst en hij begint streken te krijgen maar laat hem nog niet castreren...pas als hij echt gevaarlijk word dan gaan zijn ballen eraf)

vikki

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 09:39

Wil je met hem gaan fokken of niet? Zo niet, dan hebben zijn ballen imo totaal geen meerwaarde en zou ik hem lekker laten castreren. Dan heeft je paard geen last meer van evt. opspelende hormonen en kan je hem over het algemeen veel meer bieden. (Er zijn immers nog steeds heel veel stallen waar hengsten niet op de wei kunnen... stallen waar ze uberhaupt geen hengsten toe laten etc.) Ik zou zelf zeker niet wachten met castreren tot je paard gevaarlijk wordt... dan ben je imo al een beetje te laat. Als je zelf niet heel sterk in je schoenen staat (of gewoon twijfelt), dan denk ik dat je je paard EN jezelf een groot plezier doet door hem tijdig te laten castreren. Dit zijn iig de redenen waarom ik mijn hengst heb laten castreren en ik heb nu echt een geweldig rijpaard aan hem die niet op of om kijkt wanneer er weer eens een hengstige merrie voorbij komt Haha! .

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:15

Ik heb die van mij laten castreren omdat ik nog 2 merrie's heb. Hij wil niet alleen staan en ontsnapt om bij ze te zijn, dus dat vond ik wel een goede reden om hem te castreren. Op zich was hij nog niet echt vervelend qua gedrag.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 11:20

Als je er niet mee wil fokken zou ik altijd laten castreren omdat hij dan lekker met zijn maten in de wei kan. En volgens mij is het altijd makkelijker als je bijvoorbeeld op wedstrijden komt enz.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 13:31

Ik zou hem castreren.Ik zou niet willen dat mijn paard alleen door het leven zou moeten.Bij ons op stal staat ook 1 hengst waar ze verder niets mee doen en die staat de hele zomer dus alleen en alle andere paarden staan lekker met z'n allen buiten.Lekker spelen en kroelen met elkaar zoals dat hoort bij paarden.Ik vind het vreselijk voor dat dier.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 19:52

vikki schreef:
Wil je met hem gaan fokken of niet? Zo niet, dan hebben zijn ballen imo totaal geen meerwaarde en zou ik hem lekker laten castreren. Dan heeft je paard geen last meer van evt. opspelende hormonen en kan je hem over het algemeen veel meer bieden. (Er zijn immers nog steeds heel veel stallen waar hengsten niet op de wei kunnen... stallen waar ze uberhaupt geen hengsten toe laten etc.) Ik zou zelf zeker niet wachten met castreren tot je paard gevaarlijk wordt... dan ben je imo al een beetje te laat. Als je zelf niet heel sterk in je schoenen staat (of gewoon twijfelt), dan denk ik dat je je paard EN jezelf een groot plezier doet door hem tijdig te laten castreren. Dit zijn iig de redenen waarom ik mijn hengst heb laten castreren en ik heb nu echt een geweldig rijpaard aan hem die niet op of om kijkt wanneer er weer eens een hengstige merrie voorbij komt Haha! .

Kijk, er zijn nog verstandige Bokkers............
Ik zou het geschreven kunnen hebben, oftewel, niks aan toe te voegen.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:19

Ik heb zelf ook een hengst. En die heeft het zelfde leven als mijn merrie. Alleen kan mijn hengst niet dag en nacht naar buiten en mijn merrie wel.
mijn hengst staat buiten op het land met een andere hengst en ruinen van alle leeftijden dus van 2 tot 10. En ik kan hem zo ook gewoon laten staan.Ik zie dus geen reden om zijn ballen eraf te halen.

love_suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:21

Hey,

Als die echt druk is zou ik hem castreren.
MAar als het gewoon een rustige hengt is zou ik het gewoon zo laten.

Groetjes Haha!

Undercover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:31

Ik heb ook een hengst maar dit laat hij helemaal niet merken, hij staat ook gewoon in de wei en gaat mee op wedstrijd. Hij reageert ook niet op merries maar heeft wel de uitstraling van een hengst. Dus het licht eraan wat je ermee kan en of ze opletten en aan het been blijven want dit zijn ook nogal eens voorkomende problemen. Als je hem goed de baas blijft is het geen probleem

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 19:52

Waarom een hengst hengst laten als je er verder niets mee doet? Oke, ik kan bij sommige hengsten het helemaal voorstellen, die zullen na het ruinen niet anders zijn of wellicht slomer. Maar als je niet geschikt bent voor een hengst of geen zin in trubbels hebt, is ruinen wel zo fair.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 23:04

Sluit me ook bij Vikki aan: als hij niet voor de fokkerij gebruikt zal gaan worden zou ik hem laten castreren. Niet alleen omdat hij gevaarlijk zou kunnen worden als hij, zoals jij het zegt, schrik krijgt, maar ook omdat ruinen een veel leuker leven hebben. Bij veel stallen kunnen hengsten niet veel op de wei en ook al niet bij andere paarden, hij zal veel tijd in de stal door moeten brengen. Een ruin kan je gewoon in de groep gooien, kan naar hartelust spelen etc. Voor jou ook makkelijker om stalling te vinden. Daarbij zal de prof die hem opgeleerd heeft vast niet voor niets dit advies geven...