Bak slepen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

8nnemiek

Bak slepen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 19:42

Wie doet er de bak slepen met zijn paard?

Onze bak is erg bobbelig en voordat het gaat vriezen wil ik hem eigenlijk even helemaal glad hebben.
Een tractor hebben we niet, ook met de auto kunnen we daar niet komen, en mijn paard heeft vroeger voor de kar gelopen, dus toen dacht ik, waarom niet een balk ofzo erachter hangen Lachen

Maar hoe doen jullie dit? Kan het bijvoorbeeld ook met een normale longeersingel met breed borsttuig?
Wat kan ik dan het beste erachter hangen? Een weidepaal, biels, pallet, tractorband?
Heeft iemand misschien een foto Haha!

Ibbel

Re: Bak slepen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 20:22

Als je nou persé wilt verongelukken met je paard, dan bind je hem met inadequate hulpmiddelen voor een sleep, terwijl je niet weet of hij dat ooit gedaan heeft. Niet doen dus!

Als je al wilt slepen, dan zorg je voor een echte sleep (een paal of band vlakt je bak ook niet, dus dat heeft geen zin), en zorg je voor echt tuig, en oefen je eerst uitgebreid met je paard in de lange lijnen en met de losse strengen, voordat je uberhaupt een sleep erachter hangt. Er zijn zat paarden die prima voor een kar staan of gelopen hebben, en volslagen door het lint gaan in de losse strengen, en met een sleep erachter. En geloof me, ik heb het zelf bij de hand gehad met mijn Fjord, jaaaaren geleden, en ik droom er nog wel eens van. Veel paarden vinden losse strengen en een sleep doodeng, en je hebt verrekt weinig te vertellen als je erachter of ernaast staat als ze flippen.

Een goedkopere (en veiliger) oplossing is gewoon je buurman of de loonwerker even vragen. Loonwerker kost je écht geen kapitalen, voor een uurtje slepen ben je 60 euro kwijt. Een goed tuig en een goede sleep kost een stuk meer.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 21:31

We hebben wel regelmatig met lange lijnen gewerkt, dat is geen probleem Lachen Alleen niet met een echt tuig, maar met de teugels door de longeersingel.
Ik zou nooit zomaar vanalles erachter binden als ik niet zeker wist hoe hij erop zou reageren.

Op een manege hier in de buurt zie ik regelmatig dat de bak wordt gesleept met een biels.
60 euro vind ik wel erg veel om onze bak te laten gladmaken, een weekje later is het toch waarschijnlijk weer een en al bobbel.. Dus ik denk dat we het dan maar met de hand doen, grote hark en zweten maar Tong uitsteken De bak is maar 16 x 20 meter, dus dat is te doen..

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:34

Wij gebruiken een houten pellet en laten die rondtrekken door een van onze shetjes. Doen we al jaren zo...
We lopen er naast en zij slepen het netjes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 22:50

Dus de bak wordt bij jullie wel mooi vlak met een pallet?

Ik ga denk ik eerst nog even wat oefenen met gewoon lange lijnen, en losse strengen, dan eens iemand erachter laten lopen met wat tegendruk, en dan proberen we het gewoon eens, mn instructrise komt zowiezo nog langs volgende week, misschien heeft zij nog een echt tuig te leen Haha!

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 22:51

wy doen het met de traktor Ja

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 22:58

Luxe Haha!
Nee een traktor past bij ons jammer genoeg niet eens door het poortje Clown

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 23:01

hmm ja wij hebben een HUGE poort en eigenlijk doen we het niet eens met een sleep maar met zo'n schep ding (weet niet hoe het heet Clown) maar zo'n bulldozer heeft dat ook..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:00

Wij doen ook met de paarden slepen. Hebben de stal vol met hackney's die aangespannen staan. Voordat ze voor de kar beleerd worden leren ze al slepen. Haha! Loonwerker is niet te betalen, iedere dag 60 euro kan mijn portemonnee niet trekken. Wij slepen iedere dag, zodat bij (nacht)vorst de bak altijd gebruikt kan worden.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 11:36

MysticTinker schreef:
Dus de bak wordt bij jullie wel mooi vlak met een pallet?

Als er diepe sporen in zitten, of de paarden hebben een kuil staan graven is het niet met 1 keer slepen met de pallet mooi glad, maar de dag er na als we het opnieuw doen wel...

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 00:05

ik wilde via een kennis zo'n sleep lenen en mijn Tinker ervoor zetten,maar die gaf al aan dat slepen iets heel anders is dan een koets trekken en dat het dus niet verantwoord is.
Dus als je zoiets doet, laat je echt goed informeren wat er kan gebeuren en wat je paard moet kennen en welke goede veilige spullen je nodig hebt ervoor Lachen

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 16:35

Ik zou er eerst een los zweng en een autoband achterhangen als je voldoende voorbereidend werk hebt gedaan, iemand naast je paard met een longeertouw en jij houd met een touw de autoband vast, zodat ie helemaal de bocht doorgaat, als dat goed gaat kan je er een pallet ofzo achter doen,
slepen is heel anders dan trekken, ook gaan je strengen veel lager langs de benen, dus zou het echt goed voorbereiden!

en kijk eens op martkplaats zijn vaak weidesleepjes te koop voor achter een paard,

O ja nooit er iets met punten achter hangen zoals een eg ofzo brrrrr stel je voor zeg...

Elisee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 21:32

Bij onze vorige manege deden ze dat ook. kan prima als je er de hele tijd bij blijft.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-06 22:06

Bij ons had slepen geen zin, de bak was inmiddels behoorlijk verdicht omdat de paarden er een hele winter vrolijk op hebben staan trampelen. Daarom de buurman even lief aan gekeken en dus kwam ie de bak maar "even" omgooien. Haha!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daarna weer aan gereden met "opa Deutz" en met een eg vlak gemaakt.

Cynth, vorige week nog een gesprek gehad met "Dolle" de haflinger buurman en die zei me dat het grootste verschil tussen werken met een paard en een kar trekken de belasting voor het paard is. voor een kar hoeven de paarden niet de hele tijd kracht te zetten omdat de koets af en toe "naloopt". Bij het ploegen en slepen etc is er een constante belasting aanwezig waar een paard in het begin erg aan moet wennen. Ik ben inmiddels ook aangestoken door het ploegvirus en heb inmiddels een oude ploeg gekocht die deze winter wordt gerestaureerd. De buurman gaat Fayette deze winter beleren voor de koets en als ze dat een beetje onder de knie heeft zal ze voor de ploeg gaan en over een jaar of 3-4 in tweespan met Dunla.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:18

Mijn overbuurman Haha! Hij heeft een heel sleep systeem bedacht wat echt goed werkt! het is alleen wel hard werken voor zijn friese merrie...wij doen het gewoon met de trekker.

@Tuihanti
leuk zo`n ouderwetse paardenploeg!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 17:30

Tuihanti schreef:

Cynth, vorige week nog een gesprek gehad met "Dolle" de haflinger buurman en die zei me dat het grootste verschil tussen werken met een paard en een kar trekken de belasting voor het paard is. voor een kar hoeven de paarden niet de hele tijd kracht te zetten omdat de koets af en toe "naloopt". Bij het ploegen en slepen etc is er een constante belasting aanwezig waar een paard in het begin erg aan moet wennen. Ik ben inmiddels ook aangestoken door het ploegvirus en heb inmiddels een oude ploeg gekocht die deze winter wordt gerestaureerd. De buurman gaat Fayette deze winter beleren voor de koets en als ze dat een beetje onder de knie heeft zal ze voor de ploeg gaan en over een jaar of 3-4 in tweespan met Dunla.

wil je buurman niet gezellig bij ons in de bak oefenen dan Nagelbijten / Gniffelen
ik heb ook al zitten denken om zelf gewoon een band erachter te gooien,maar omdat er zoveel gras plekken zijn, werkt zo'n ding ook niet meer Clown

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 09:30

Bij ons sleept de pony van mn zusje: BRILLETJE (zie Missboy @ bokt) onze bak! Haha!

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 12:18

Wij hebben daar een tracker voor.

Tuihanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-06 13:41

Kion99 schreef:
Wij hebben daar een tracker voor.

wij ok maar dit is veeeeeeeel leuker