paard laat zich sinds week niet meer vangen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_Nikita

paard laat zich sinds week niet meer vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 15:38

Hoi,
Altijd heeft mijn paardje zich laten vangen, kwam meestal al op je afgelopen als je de wei inkwam. Nu sinds een week krijg ik haar niet meer te pakken. Blijft zenuwachtig om je heen draven en galloperen. De andere 2 kan ik gewoon pakken, en ze loopt ook mee dan, maar als ik haar wil pakken rent ze weer zenuwachtig weg.
Gisteren kreeg ik haar ineens, wilde naar de poort lopen. Bleef steeds stilstaan en wilde terug naar de groep. Toen ik eenmaal bij de poort was begon ze te steigeren en moest ik loslaten en rende gelijk terug naar de groep. Erna kreeg ik haar niet meer te pakken. Ik heb afgelopen 4 dagen telkens min. een uur geprobeerd, met wat lekkers, zonder wat lekkers, op grond gaan zitten en iets laten kraken, met rug naar haar staan en haar negeren en rest wel aan dacht geven,,,,, snoepjes, en zelfs dat neemt ze niet aan.
vanaf we verhuisd zijn naar ander weiland is haar gedrag al wat aan het veranderen. Onder rijden blijft ze hinniken naar Nikita en probeert zich zelfs als we buitenrijden om te draaien dmv steigeren en dan een pirouette om terug te kunnen komen. ik pak haar dan wel aan en rijd gewoon verder, maar ze blijft dribbelen en hinniken als een merrie die haar veulen mist, de hele weg lang. Wie weet wat dit kan zijn, verlatingsangst??? gewoon aanstel?? iemand die haar in wei wat heeft gedaan of heeft opgejaagd???
Ik vind vreemd dat dat nu ineens is, terwijl het nooit een probleem met haar was, niet met vangen, niet met rijden. Ik kan haar niet eens meer gewoon wat lekkers brengen en aaien.
En nee, niet elke keer als ik kwam en haar ving ging ik rijden, ook vaker wandelen, poetsen of alleen knuffelen.
Wie heeft tips of weet raad

Lynn_Nikita

Re: paard laat zich sinds week niet meer vangen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-06 21:10

echt niemand tips?

meandyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:12

ik rammel altijd met een bak brokken.. en dan loop ik in zn richting (met die brokken beetje rammelen enz).. dan blijft ie wel staan.. zo lukt het mij altijd wel!!
beter tip heb ik eigenlijk niet!!
suc6 iniedergeval

orion_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:18

staat ze in een heel groot land?Waar ze de ruimte heeft om te rennen? Lachen zet haar dan de komende tijd(als je daar mogelijkheid tot hebt) in een kleiner landje, oefen daar met het vangen(eventueel met wat lekkers) en probeer haar ook eens te pakken te krijgen als je niks met haar gaat doen(dus even aandacht geven in de wei, en daarna weer freedom geven)
Als dat allemaal goed gaat kan je het misschien weer proberen in het grote land.
sterkte ermee!

fienntjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:22

Ze wil allesinds liever bij die groep blijven dan te gaan werken. Ik zou niet weten wat ik moet doen. Je kan misschien beginnen met belonen wanneer je haar vangt en niet altijd te gaan rijden wanneer je haar te pakken hebt ofzo. Probeer haar variatie aan te bieden zodat ze het weer leuk vind om voor je te werken.

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 21:23

Hoe oud is je paard? als het nog een vrij jong dier is zou je zeggen, dat het verlatingsangst is want jonge dieren zijn vaak heel nieuwschierig en wat dom nog en nu is hij of zij gaan nadenken en wil wat lekker bij de groep blijven..en anders is hij of zij heel slim bezig, want dan heeft hij/zij door wanneer die er tussenuit kan. ik zou gewoon lekker negeren niets forseren.. maar ook niet toegeven, als jij wil dat ze mee gaat en je hebt haar, dan moet ze ook mee.. je kunt haar wel gaan vangen met brokjes maar dat heeft niet mijn voorkeur, ik zou een beetje NH gaan doen.. zorgen dat ze het leuk gaat vinden wat je met haar wil gaan doen.. maar succes iig!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 08:35

is 3 hectare en heb nu geen mogelijkheid om af te zetten naar kleiner stuk. Anders had ik dat al gedaan. brokken rammelen hefet geen zin, al geprobeerd, blijft gewoon wegrennen, neemt het niet eens aan. is nu 12, maar heeft hiervoor altijd van veulen tot 11 jarige op dezelfde plek gestaan en nu sinds kort verhuisd. ik rijd al niet elke keer als ik haar eerst ving, ook geowon alleen aaien, poetsen of wandelen. Maar kan nu niet eens in buurt van haar komen. heeft sinds dit jaar ook voor eerst de deken op omdat ze door omstandigheden niet in winter naar binnen kan ( wel schuilplek). Hier heeft ze ook beetje een hekel aan, want op en afhalen van de deken vind ze verschrikkelijk ( doe heel voorzichtig, en met zweetdeken wad t nooit een probleem)
Ik snap het allemala niet meer, hoe dat ineens kan. Ik kan haar niet eens bij het halster pakken nu, laat staan haar aanraken bij hoofd of hals, zodra ik in buurt kom rent ze zenuwachtig en blazend weg ( zo`n orka geluid, als ze vroeger schrok deed ze dat ook, zo`n blazend geluid)

naresha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 08:51

hmm.. vreemd.. iets wat je altijd kunt proberen is dan dus wat Natural Horsemanship zodat ze wat vertrouwen krijgt.. en het dan weer rustig opbouwen.. iig succes!

RosaNur

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:02

Hoelang staat ze daar nu?
ik zou inderdaad niet eraan toegeven maar haar ook een beetje vrijlaten. IK denk dat ze ook nog erg moet wennen. Als je haar te pakken heeft beloon haar dan ook en blijf zelf rustig.Als je iedere keer dat je haar te pakken hebt beloont met snoepje en/of stem(doe maar allebei) dan maak je het voor haar weer een fijne ervaring om naar je toe te komen. Dan kan het evengoed nog even duren voordat ze weer normaal naar je toekomt maar daarmee wek je wel weer vertrouwen. Als ze steeds gestraft wordt bij het vangen uit de wei bereik je weinig.
En als je haar dan eenmaal te pakken hebt ga dan iets doen waarvan je weet dat ze het leuk vindt.

Ik heb deze problemen ook met mijn pony gehad en nu een jaar later na deze aanpak is alles zo goed als nooit tevoren. Het is gewoon een kwestie van geduld en een btje logisch nadenken, vertrouwen winnen is heelerg belangrijk.

Succes

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:06

Als ze zo lang eerst op dezelfde plek heeft gestaan en nu is verhuisd kan het best door de verhuizing komen. Mijn pony heeft ook 11 jaar lang op dezelfde plek gestaan en is sinds augustus dit jaar ook verhuisd naar een andere stal, de eerste maand / anderhalve maand was ze echt veranderd in een monster maar dat kwam gewoon omdat alles vreemd was en ze heel erg moest wennen, mischien dat jou paard ook heel erg moet wennen om na 11 jaar op een andere te staan?

MelanieS

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 09:09

Mijn paard staat in de zomer op de wei (al 4 jaar in dezelfde wei met veelal dezelfde paarden) en er gaan weken, maanden voorbij zonder dat er iets aan de hand is en dan ineens, ogenschijnlijk zonder enige aanleiding, als ik hem uit de wei haal, rukt hij zich van mij los en rent terug naar de kudde. Een iets ander probleem als de jouwe, want mijn paard laat zich wel vangen, dat is geen enkel probleem. Ik weet ook niet wat erger is Knipoog

Ik denk dat het bij mijn paard te maken heeft met veranderingen in de kudde, er zijn perioden dat er nieuwe paarden bijkomen en mijn paard is op dit moment aan het stijgen in rangorde. Als er nieuwe paarden bijkomen is er altijd wel onrust ivm met het vaststellen van de rangorde en ik denk dat mijn paard op zo'n moment de kudde boven mij verkiest.

Je zegt dat het langzaam is begonnen sinds de verhuizing. Ik denk dat het ook daarmee te maken heeft. Zo'n verhuizing is niet niks, ineens in een andere omgeving, een andere groep paarden met een andere rangorde. Misschien voelt ze zich veilig in die groep en daarbuiten niet. Ze heeft 11 jaar lang op dezelfde plek gestaan met dezelfde routine in dezelfde omgeving en nu is dat ineens allemaal anders. Als ze zich veilig voelt in de kudde dan blijft ze liever daar dan dat ze met jou onbekend terrein betreedt.

Hoe je het oplost zou ik niet durven zeggen, je hebt al van alles geprobeerd (net als ik, elke keer als mijn paard er weer vandoor gaat) Een stalgenote van mij heeft hetzelfde probleem als jij (1x per jaar vanuit het niets laat haar paard zich niet meer vangen) en zij probeert dan een join up in de wei, dus het paard bij haar wegjagen en op een bepaald moment, als hij laat zien dat hij toch naar haar toe wil komen (kouwen en likken), kan ze hem pakken. Wat bij haar ook goed helpt is als iemand anders hem pakt, dat lukt altijd zonder problemen. Als dat een tijd steeds goed gaat dan zou jij het eventueel weer kunnen overnemen.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 16:55

met wegjagen heb ik ook al geprobeerd, steeds wegjagen als ze in de buurt kwam. de kudde waar ze nu staat staat ze al langer bij, dus dat is niet veranderd. Ze staat nu vanaf 1 september in die wei, en sinds dikke week heb ik dit probleem met vangen. Sinds 2 of 3 weken, moet ik ff nakijken, heeft ze de deken op, en vanaf het begin dat ze op die grote wei staan is ze met buitenrijden een ramp. Steeds om willen draaien en dribbelen en hinniken en na 10 min al zeikenat van het zweten terwijl ik niks geks doe. Ze fokt zichzelf alleen zo op. Ik kan nu een paar dagen niet zo lang oefenen, ivm werk. Baal er heel erg van, maar is na het werk al donker. Misschien kan ik zaterdag of zondag al om 8.00 gaan, dan heb ik 40 min de tijd. bedankt voor het begrip en de tips. meer tips zijn altijd welkom, aangezien ik eigenlijk alles wat genoemd is al geprobeerd heb

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 16:57

ow ja, en een vriendin die ze ook goe dkent heeft haar ook geprobeert te vangen, maar lukte ook niet. Bleef ze ook voor wegrennen.pfff paarden soms...... was mn makkelijkste en braafste beestje ooit, en nu.....

xFioon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 17:03

en is het pas sinds die die deken opheeft? of daarvoor ook al? Bloos

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 18:49

Ik heb het een poosje terug ook gehad. In eens uit het niets rende hij weg als ik de wei in kwam. Zodra ik naast hem sta is er niks aan de hand en loopt hij ook gewoon mee zonder halster, maar hij liet me niet in de buurt komen. We kregen hem met zijn drieen niet eens te pakken. Bleek dat een van de andere paarden hem steeds op jutte achter mij om. Ze bleef uit eindelijke steeds tussen mij en hem in. Niet om te beschermen maar om steeds samen weg te rennen. Uit eindelijk heb ik hem te pakken gekregn en uit de wei gehaald, naar de padock. Daar kreeg ik hem wel te pakken. Het andere paard is nu weg en ze staan nu gewoon weer in het land en krijg ze te pakken.

Staat ze sinds die tijd ook bij andere paarden in? Misschien dat ze daar echt niet echt niet weg wel aangezien ze met buitenrijden ook zo raar doet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-06 08:31

ze doet het zo sinds de 2e of 3e week dat ze de deken opheeft. Vanaf ze de deken opheeft is ze wel wat onrustiger met uit de wei halen, maar weet niet of ik me dat nu beetje verbeeld of dat door de deken lomt. De ene keer kon ik op en afdoen en nism aan hand, andere keer doet ze alsof ze hem nog nooit gezien heeft. De andere 2 paarden kijken haar juist aan van: wat is jouw probleem, als ze weer rond gaat rennen, die grazen door en kijken soms op om te zien waar ze is. Ik vind het echt ingewikkeld, weet niet waardoor het komt, aangezien niet meteen na verhuizing of na de deken opleggen is gebeurd.