Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
DianneF schreef:nee je hoeft niet perse elke dag te rijden, hij krijgt dan beweging genoeg, maar zn spieren worden niet getraind.
heb je hem hele dagen in de wei of ook op stal? in de wei moet je gewoon elke keer even het poep er uit halen en als ie in stal staan elke dag opstrooien en 1x per week helemaal uitmesten en schoonmaken,
maar ik wil niet vervelend zijn, maar het lijkt mij niet dat je er heel veel verstand van hebt en als ik jou was zou ik me eerst goed inlezen en bedenken wat een paard allemaal nodig is en wat het inhoud... en dan er pas over nadenken of je er 1 wilt aanschaffen ja of nee.
oukje26 schreef:een loopstal is een grote stal waarin meerdere meestal veulens in staan.
Roosjesgat schreef:Enne,
-Is brok krachtvoer?Ja
- Moet je elke dag naar je paard, als hij/zij;
*op de wei gezet/ naar stal gebracht word?
*Er mensen rond lopen die als er iets erstig mis is, dat merken en je bellen?
In principe niet iedere dag maar je zult toch wel zeer regelmatig moeten gaan. Allereerst zien je stalgenoten natuurlijk niet alles wat een paard evt. kan mankeren. (denk aan wondjes, dik been etc.) Daarnaast heeft je paard natuurlijk recht op aandacht en verzorging (poetsen en rijden etc.)
- MOET je pony een deken op? ( als hij/ zij niet geschoren is)
Nee, het hoeft nietEen wintervacht is voldoende voor een paard.
- MOET je je paard ook scheren als je niet al te intensief rijd en hij/zij overdag op de wei staat en s'nacht op stal?
Nee.
MarchaL schreef:Roosjesgat schreef:Enne,
-Is brok krachtvoer?Ja
- Moet je elke dag naar je paard, als hij/zij;
*op de wei gezet/ naar stal gebracht word?
*Er mensen rond lopen die als er iets erstig mis is, dat merken en je bellen?
In principe niet iedere dag maar je zult toch wel zeer regelmatig moeten gaan. Allereerst zien je stalgenoten natuurlijk niet alles wat een paard evt. kan mankeren. (denk aan wondjes, dik been etc.) Daarnaast heeft je paard natuurlijk recht op aandacht en verzorging (poetsen en rijden etc.)
- MOET je pony een deken op? ( als hij/ zij niet geschoren is)
Nee, het hoeft nietEen wintervacht is voldoende voor een paard.
- MOET je je paard ook scheren als je niet al te intensief rijd en hij/zij overdag op de wei staat en s'nacht op stal?
Nee.
Een klein wondje kan ook voor veel vervelende problemen zorgen hoor! _Kiki_ schreef:grote wonden zullen ze wel zien ja, maar een ongeluk zit in een klein hoekjeEen klein wondje kan ook voor veel vervelende problemen zorgen hoor!

Roosjesgat schreef:
ALS ik een paard koop, woord ie binnen en buiten gezet, dan zullen ze wonden enzo wel zien tog?
Ik bedoel gewoon;
Als ik een keertje niet kan, dan gaat mijnpaard tog niet dood?
Want op vrijdag ben ik pas laat vrij ( half 5 thuis) en dan is het niet zo handig om weer heen te gaan, maar dat is tog geen probleem?
EvaSuzanne schreef:Wat ook heel belangrijk is,: niet alleen naar nu kijken maar ook naar de komende jaren: wil je gaan studeren, kunnen je ouders de kosten opbrengen, wanneer moet je zelf gaan betalen. Als je al op de middelbare school zit zal je rooster steeds gaan wisselen.
Je moet er wel van uitgaan dat je elke dag naar je paard moet. Ik ga ook ongeveer twee keer in de maand een dagje niet, dat is niet erg omdat ze toch op de wei staan maar verder ben ik er altijd. Weinig tijd meer voor andere dingen dus.
Roosjesgat schreef:Ik zit net in de Brugklas, HAVO/VWO dus ALS ik ga studeren, duurt het waarschijnlijk nog 5/6 jaar!!
Enne, ik wil zelf gaan meebetalen als ik een baantje heb.
Annemijn schreef:Roosjesgat schreef:Ik zit net in de Brugklas, HAVO/VWO dus ALS ik ga studeren, duurt het waarschijnlijk nog 5/6 jaar!!
Enne, ik wil zelf gaan meebetalen als ik een baantje heb.
Een pony redt de 20 jaar wel, dus als je een vijfjarige pony koopt, is hij nog maar 10 als je gaat studeren. Heb je ook enig idee wat een dierenarts kost? Ik zit nu in de derde, en met een bijbaantje moet je waarschijnlijk eerst flink sparen voordat die rekening betaald kan worden!
Edit: Typfoutje
Loesje88 schreef:wat ik mij afvraag is waarom je ouders het zomaar goed vinden dat je een paard wil..?
ik moest vroeger minstens 5 boeken lezen over een cavia, voordat ik er daadwerkelijk eentje mocht! zodat ik de nodige kennis zou hebben over hoe je zo'n diertje moet verzorgen...
en geloof me, een paard is véél meer werk dan een cavia!