ik hoop dat het hier juist staat (sorry anders), ik wou eigenlijk vragen hoe vaak je je paard nu eigenlijk moet ontwormen? Ik heb een haflingerhengst van 1.5 jr. en de laatste keer dat hij werd ontwormd was 15 april van dit jaar. (Toen was hij net 1 jaar oud) Wanneer nu best weer ontwormen?
Ik ontworm om de 8 weken, ook als het een veulen is. Wel gebruik ik voor een veulen af en toe Strongid. (schijnt voor jonge dieren tegen bepaalde besmettingen goed te helpen) Te weinig ontwormen houdt echt wel risico's in. Je kunt op www.dapbodegraven een ontwormingsschema vinden. Dat is een heel goede kliniek en ik denk dat zij ook een goed advies geven.
Dat zou heel goed kunnen, maar misschien is het verstandig om, als je maar 2x per jaar zou ontwormen, af en toe eens een mestonderzoek te laten doen. Wormen kunnen dodelijk zijn (al eens meegemaakt bij een pony van iemand anders) en je weet ook niet zeker of je wei wormenvrij is.
zoals al is gezegt. Iedere 6 a 8 weken. Afwisselend van merken het liefste. In het najaar een keer een duurdere en de rest van het jaar kunnen goedkoperen
Dat ligt er natuurlijk geheel aan waarmee je ontwormt. Ik doe het om de 12 weken. Met Verm-X (natuurlijk middel) en eenmaal per met een chemische, tegen alle voorkomende wormen (horzel, lint e.d)
je kan ook kijke op www.wormbestrijding.nl daar kan je een mestonderzoek latn doen, dan gaan zij bepalen hoe vaak je moet ontwormen. Ik ontworm dus niet standaard elke 8 weken, aangezien het gif is wat je inspuit en de wormen kunnen er restistent van worden (al spuit je elke keer een andere spuit, werkzame stoffen zijn meestal hetzelfde) Wij doen op stal dus deze methode, zo worden de paarden maar 4 keer per jaar ofzo ontwormd, afhankelijk van de besmetting, sommige dus meer en sommige dus minder Succes er mee in ieder geval!
btw ik zou een paardje van 1,5 jaar niet helemaal alleen laten staan, dat is niet zo goed voor de ontwikkeling van het paard, maar dat is een andere kwestie