Pony dag en nacht buiten; beïnvloedt humeur ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Pony dag en nacht buiten; beïnvloedt humeur ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 18:16

Bas (shetlander) staat dag en nacht buiten op een weide zonder schuilstal. Samen met zn vriendje Tom en nog 2 shetlanders. Het waait goed hard op de wei, er is weinig beschutting
Op het feit na dat hij er uitziet als een teddybeer en dus snel bezweet is bij het rijden, heb ik het idee dat hij er chaggerijnig van is.
Voorheen is hij altijd 'verwend' geweest, hij stond bij rijpaarden/pony's op stal en als die in het winterseizoen snachts op stal gingen, ging hij mee, omdat hij anders snachts alleen buiten zou staan en dan zelf wel ervoor zorgde dat hij uit de wei kwam Haha!

Nu op mijn nieuwe stalling de mogelijkheid er was hem als heerlijke winterweidepony te houden met de andere shets leek het mij wel leuk voor hem, hou er zelf van paarden zo lang mogelijk dag en nacht buiten te hebben.
Echter is Bas momenteel slecht te genieten. Hij is nukkig, met het rijden strontvervelend, hapt naar de andere pony's als ik er ben etc. Hij zit niet lekker in zn vel heb ik het gevoel.
Ik heb het idee dat hij de stal wil. Afgelopen vrijdag stond hij een nachtje op de box omdat hij gewassen was voor een wedstrijd zaterdag en hij was helemaal in zn hum. Hij stond geheel content met zn koppie omhoog tussen 2 paarden te kijken zo van : "hehe, lekker, ik sta binnen"
Lekker droog stro, bultje hooi voor mn neus... lekker.

Als ik hem de wei indoe nadat we wat gedaan hebben moet ik zo'n beetje oppassen dat hij niet achter mij de wei weer uitnaait. i.p.v naar zn vriendjes te gaan, blij te zijn dat hij van me af is, te gaan eten bij de kuilbaal, blijft hij bij het hek staan.

Zou het kunnen dat zn humeur zo is vanwege het vieze koude weer en dat hij daarin dus buiten moet staan ? Zoals hij niet gewend is ? Een soort van winterdepressie ? Tong uitsteken Haha!
Of is het puur toeval en heeft hij gewoon een slecht humeur, dat toevallig tegelijk met het winterweer valt ?

Ik zit erover te denken ze binnekort toch maar naar binnen te halen en te scheren, onder dek te zetten. Maar aan de andere kant heb ik zoiets van: "hij kan best buiten blijven, dat gedoe met dekens e.d"

ellepel

Re: Pony dag en nacht buiten; beïnvloedt humeur ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:03

nou.......
weet je wat best wel heel goed zou kunnen?
doordat hij dus in open veld staat en geen beschutting heeft zou het heel goed kunnen dat hij dus niet aan zijn rust komt Knipoog

dus niet direct het weer,maar het feit dat hij misschien niet durft te gaan liggen of te rusten en daardoor wat vermoeid is...daar word zo'n dier natuurlijk wel wat sjaggerijnig van..

dan toch iets verzinnen zodat hij rustig kan liggen/rusten ?

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 19:08

Dat zou zomaar kunnen, hij heeft in deze weide idd nog niet gelegen. Tenminste, ik heb hem niet zien liggen en hij is ook nooit zodanig smerig dat ik kan zien dat hij gelegen of gerold heeft. Nou ligt Bas haast nooit, daarvoor is hij te achterdochtig, maar rollen deed hij normaal altijd zodra hij gewerkt had. Ik heb het hem hier nog niet zien doen.
Op stal heeft hij vrijdag wel gelegen/gerold, zn deken en manen zaten onder het stro

Dus opzich zou je daar een punt kunnen hebben. Ik wil het er zowiezo even met de staleigenaresse over hebben. Maar wil aan de ene kant niet weer Bas als 'speciaal geval' uit laten komen zoals vaak het geval is, want na 3 jaar is hij nou wel eens normaal denk ik dan. Maar als ik dan verder doordenk blijft het mijn zielige gevalletje dat altijd nét ff meer verwend wordt dan een ander Haha! Knipoog

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:56

hahah nou ja mag hem toch af en toe wel es verwennen??? Tong uitsteken

maar t gebeurd vaker, dat paarden om een of andere reden niet gaan liggen buiten, koude/natte grond, te weinig beschutting kan zomaar een reden zijn.
in de wei moet hij steeds zijn koppie er bij houden terwijl hij wel weet dat hij in de stal niet word lastig gevallen daar is meer rust natuurlijk...

Mlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 21:58

Ik denk dat het best kan hoor, mijn paard is juist strontvervelend als ze op stal moet, en die staat dus ook lekker altijd buiten. Lachen

CHIR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:31

Verzorgpaarden van mij staan ook het hele jaar buiten en liggen ook gewoon in de wei. De vacht wordt vanzelf dik genoeg om om dat aan te kunnen. Verder rollen ze erg graag en zitten ze altijd onder de modder, denk dat dat ook een stukje helpt bij het warm houden ofzo Tong uitsteken

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:37

Kan me er wel wat bij voorstellen; ik zou ook behoorlijk chaggie worden als ik met weer en wind buiten moest staan...

Even serieus, het zou best kunnen dat ie niet genoeg rust vind of beetje chaggie wordt van het weer.

ellisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 13:06

Is er geen mogelijkheid dat je een schuilstalletje in de wei zet? dan kan die beter uiitrsuten en is hij misschien ook minder moe dus minder chagerijnig....

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 14:49

Ik heb ook zo'n paard.
In de zomer loopt hij vrolijk de wei op. Nu begint het gedoe al weer: hij blijft een tijdje bij het hek hangen. Als het straks nog kouder wordt gaat hij zelfs moeilijk doen bij het buiten zetten (niet meteen naar voren komen in de stal, traag naar de wei lopen, bij het hek blijven tot je hem binnen haalt).

Aan de wei kan het niet liggen; er staat nog genoeg gras om op te knabbelen (maar meneer vind het niet meer zo lekker), hij heeft 10 vrienden en ze kunnen uit de wind gaan staan.

Ik heb me er gewoon bij neer gelegd. Ik heb geen buitenpaard. (al laat ik hem wel iedere dag naar buiten schoppen voor 6 uurtjes uitwaaien)

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:02

Ik heb een typisch buitenpaard die zich eigenlijk niet in een hok laat proppen. Maar toch als het slecht weer is komt ze in volle galop gillend naar het hek gestormd, omdat ook zij het wel lekker vind om 's nachts lekker droog te staan, te kunnen liggen (dat gaat natuurlijk niet buiten als er geen schuilplek is en alles is drijfnat), en even heerlijk wat kuilgras naar binnen te werken.
In de zomer moet ze er niet aan denken om binnen te staan en s ochtends wil ze ook als eerste weer naar buiten.

Bstijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 15:56

Ons paard komt ook niet aan zijn rust toe. Hij is pas 2,5.
Na langere tijd is hij gewoon echt moe.

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 21:14

Er zijn er dus meer lees ik.

Schuilstal is niet mogelijk, het is niet mn eigen weide dus daar ga ik niet over.
Ik ga morgen voorleggen of hij gewoon snachts op stal kan,overdag met dek naar buiten. Dan kan hij overdag lekker rauwdauwen maar snachts wel even tot rust komen en warm staan in een lekkere warme droge box. Ik dacht vanacht en vandaag met een paar stevige buien die vielen meteen :"Dit neemt Bas me niet in dank af dat hij buiten staat"

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 21:18

hey zou me niks verbazen als ie niet aan zijn rust kom tidd.
Mijn pony wordt juist sjaggie al sie binnen staat Knipoog
Hoop voor je dat je die stal kan regelen, en dat hij dan een beter humeur krijgt!
succes