Wat doen jullie met de mest?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

haboshof

Wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 14:51

Wij hebben nu 12 paarden en pony's , voornamelijk oude dieren of die iets mankeren. Overdag staan ze buiten, 'snachts op stal. We hebben inmiddels al een flinke mesthoop, die normaal gesproken altijd over het land wordt uitgereden in maart. Maar ik zou zo graag willen dat de mest sneller ging verteren, zodat de hoop niet zo hoog wordt. Nu heb ik iets gehoord over micro-organismen, die zitten natuurlijk al in de hoop , maar je zou ze ook kunnen toevoegen. Is er iemand die weet hoe dit werkt?Waar ze zijn te krijgen en wat het kost?
Of iemand die een ander idee heeft?Of laten jullie de mest ophalen of zo?
En hoe zit het dan met de kosten?

Liezjuh

Re: Wat doen jullie met de mest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:53

wij wonen naast een biologische groententuin en gooien elke week de mest op een wagen en die brengt m'n vader dan met het paard ervoor naar de buurman, die het goed kan gebruiken voor al zijn biologische verbouwingen Knipoog

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 19:37

Ik denk dat je die rode mestwormpjes bedoeld. Die zorgen dat de mest sneller compost wordt. Volgens mij kun je ze zelfs via internet bestellen of je kunt er een paar uit een mesthoop van een ander verhuizen. Vlas composteert ook weer sneller dan stro.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:18

Liezjuh schreef:
wij wonen naast een biologische groententuin en gooien elke week de mest op een wagen en die brengt m'n vader dan met het paard ervoor naar de buurman, die het goed kan gebruiken voor al zijn biologische verbouwingen Knipoog

Hier gaat het ongeveer hetzelfde zo.

Al hebben we hier maar 2 pony's en jij 12, dat scheelt wel.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:03

Wij laten in de winter de mest ook wel ophalen door een loonbedrijf hoor. Die slaan het dan ergens op tot het weer uitgereden mag worden.
Het is alleen wel een stuk duurder dan in het voorjaar vanwege de opslag. Maar als de bult echt te groot wordt dan moet je toch wat.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 23:04

In de boomgaard kukelen Knipoog
Das lekker handig als ze dat aan huis hebben Haha!

chantal1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:36

vooral erg goed nathouden dan rot het sneller, krijg je betere mest en zakt het meer in elkaar

luna1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:42

Ik heb zelf 6 pony's en de mest gaat bij ons in zo'n grote puinbak! Daar gaat dan een zeil overheen met sten of oude auto banden er op. Dan gaat het heel erg broeien en zie je het gewoon per dag zakken! En uiteindelijk hou je dan alleen maar heel weinig over. Dan laten we het één keer in de twee a drie maanden ophalen door iemand die het over zijn land wil hebben. (dan is het stro er voornamelijk uit/weggerot!)

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:47

bij ons staan er 5 paarden, de mest word in het voorjaar altijd opgehaald door de buurman, die strooit het uit over zijn maisland. de mest(vlas) slaan wij op in een mestbak. mijn ervaring is dat je met vlas minder mest hebt dan stro.

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:58

wij hebben ook een stuk of 10-12 paarden en pony's en wij houden de mest wel vochtig maar dekken het ook af zodat de broei er in komt. dit stimuleerd het rottingsproces

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 11:43

Wij houden het gewoon bij stro . Onze mest gaat over ons eigen land. Maar er schijnen micro-organismen te zijn, die je kunt toevoegen en dan gaat het verteren nog sneller. Ik bedoel dus geen wormen. Micro-organismen zitten er van nature ook al in, maar je kunt ze toevoegen. Ik wil graag weten waar ik ze kan kopen.
Onze mestbult wordt ook afgedekt om te broeien, maar dan nog is het erg veel . Een loonwerker verspreidt het over ons land en dat betaal je naar de hoeveelheid die ze uitrijden. Dus hoe minder , hoe beter.

Zijn er hier geen mensen die in de agrarische sector werken en die het toevoegen van micro-organismen al eens hebben uitgeprobeerd?

Sammy78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 11:49

heeft die loonwerker er geen ervaring mee? bij ons in de buurt hebben vaak de loonbedrijven ook een winkel waar ze dat soort artikelen verkopen.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-06 12:03

Mustang2006 schreef:
heeft die loonwerker er geen ervaring mee? bij ons in de buurt hebben vaak de loonbedrijven ook een winkel waar ze dat soort artikelen verkopen.

Nee, helaas, hij heeft alleen machines waar hij mee werkt. Maar ik zal eens bij de Agrarische Unie gaan vragen en bij de Welkoop.
Maar het zou kunnen, dat er hier mensen zijn die het al hebben gebruikt en die er meer over weten te vertellen.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:24

ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar die micro organismen, als daar aan te komen is scheelt het je wel in de hoeveelheid af te voeren mest.

_mangoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 18:45

Naar de mesthoop Haha! de eigenaar gooit het op het land.van de koeien Duivel

x_noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 19:41

Wij maken altijd een grote hoop, en als ie té groot word komt zo'n vent het ophalen... Lachen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:32

Overstappen van stro op vlas, scheelt je ca 85% in volume Knipoog

Sinds wij overgestapt zijn op vlas is de omvang van de mesthoop aanzienlijk kleiner gebleven. Mensen uit het dorp komen wel mest halen voor hun moestuintjes, zelf rijden wij het 1x per jaar over het bouwland.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 14:55

Wij hebben de paarden op stro, omdat ze er ook wat van kunnen knabbelen. Het zijn oude paarden.
Vlas is voor ons veel te duur. Wij hebben grote pakken stro van ongeveer 300 kg. Dat is het voordeligst. Anders zouden we behalve duur vlas strooien, ook nog meer hooi moeten gaan voeren.

Maar daar ging het niet om. Ik ben eigenlijk het meest benieuwd naar mensen die iets met micro-organismen doen, waardoor de mestbult kleiner wordt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-06 15:04

Als je specifiek in die micro-organismen geïnteresseerd bent dan kun je beter de kop van je topic aanpassen. Dan wordt je vraag iets duidelijker en krijg je misschien eerder antwoord op je vraag.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-06 15:17

Neem me niet kwalijk maar ik leg het uit in mijn verhaaltje wat ik bedoel. Er is nog niemand die echt antwoord heeft gegeven op de vraag .
Als je het op een andere manier doet, dan wil ik graag weten wat de kosten zijn.

Omdat wij een stichting zijn, is het belangrijk om te weten wat een andere manier van mestverwerking zou kosten. Ik heb ook uitgelegd hoe we het nu doen: stro, mestbult in het voorjaar over het land, dit is voor ons het goedkoopst, probleem is alleen de hoeveelheid.

Brendatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 22:28

Ik doe het in de mestput! En dat wordt door een hele grote vrachtwagen opgehaald! Maar weet natuurlijk niet wat jullie daar hebben.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 00:58

Wij hebben een mestput en die wordt iedere 4 weken inmiddels leeggemaakt door de firma fleuren... jammer helaas dat het niet echt goedkoop is om het op deze manier weg te laten halen..

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 21:34

Bel met de firma Ecostyle uit appelscha, volgens mij op internet www.ecostyle.nl. die weten veel van micro-organismen en kunnen je zeker verder helpen. Ze hebben een product om compost te versnellen en een info bel lijn. Ik weet alleen het nummer niet. succes ermee.

haboshof

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-06 12:11

garny95 schreef:
Bel met de firma Ecostyle uit appelscha, volgens mij op internet www.ecostyle.nl. die weten veel van micro-organismen en kunnen je zeker verder helpen. Ze hebben een product om compost te versnellen en een info bel lijn. Ik weet alleen het nummer niet. succes ermee.

Dank je wel!!!Hier heb ik wat aan . Ga er meteen mee aan de slag!

Mieke