Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Verveel jij je niet als je de hele dag in een leeg kamertje opgesloten zit?

Ik heb mijn paarden het liefst ook zo veel mogelijk buiten.
en als je geen tijd hebt voor je paard overdag en niemand kan je helpen,zou ik geen paard kopen dan heb je die verveling ook niet
anders 2 paarden lekker in de bak/wei
), maar of een paard dat de hele dag op stal staat (en dat zijn er héél véél!) zich verveelt.Knoesje schreef:Veel paarden staan met name in de winter op stal. Er zullen maar weinig paarden zijn die er drie keer per dag uitkomen. Dat betekent dus, volgens mij, dat een heel groot van de paarden zich verveelt en dus een ontevreden bestaan leidt.![]()
Of zie ik dit nu helemaal verkeerd?
.Citaat:Dit is de tijdsbesteding van wilde paarden:
60% eten -- Al lopend, dagelijks zo'n 30 Kilometer
20% staan
10% liggen
10% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex
En dit is wat een "stalpaard" doet:
47% eten -- Stilstaand
40% staan
10% liggen
3% andere activiteiten, zoals spelen, sociale interactie, sex
Het opvallendste verschil is dat wilde paarden veel meer beweging krijgen. Ze lopen dagelijks zo'n 30 Kilometer en ze staan veel minder stil. Tellen we de tijd waarin "stalpaarden" eten mee als "sta-tijd", dan blijkt dat stalpaarden 87% van de tijd stilstaan, terwijl wilde paarden maar 20% van de tijd tilstaan. Stalpaarden staan dan ook onnatuurlijk lang stil en het is dan ook niet verwonderlijk dat veel van onze gedomesticeerde paarden aandoeningen krijgen die een gevolg zijn van te weinig beweging. Hieronder vallen hoef- en beenproblemen, koliek, slechte doorbloeding, etc.
Een ander opvallend feit is dat paarden geen vast waak-slaapritme hebben. Paarden slapen (veelal staande) tussen de activiteiten door, en doen dit evenveel overdag als 's nachts.
Hieraan gerelateerd is het feit dat paarden geen vaste etenstijden hebben. Paarden grazen dag en nacht door en hebben geen nachtelijke "eetpauze" zoals mensen die hebben.
Het langdurig stilstaan in de stal heeft verveling tot gevolg, hetgeen nogal eens ontaardt in beruchte stal-ondeugden zoals luchtzuigen, weven, etc. Om de verveling nog verder op te voeren krijgen de meeste stal-paarden ook nog eens fast-food: Brokjes. Terwijl paarden in de natuur 60% van de dag (dus zo'n 14 uur) besteden aan eten voeren wij ze fast-food waarmee ze in enkele minuten klaar zijn.
Knoesje schreef:Hoe komt een paard de dag door?
Wie kan mij daar antwoord op geven?
En wat kan je er aan doen om de verveling tegen te gaan?
En dan daarna soms s'middag soms s'avonds kom ik zelf en is ze er ook 2 uurtjes uit. Ik heb een bal in haar boks hangen zodat ze daarmee kan spelen.
Vianne schreef:weet juh,,, je kan ook zo'n grote rode bal kopen. het schijnt dat paarden die errruugg leuk vinden![]()

StaCeYtJ schreef:Hoi.
dat je dan meer kan gaan rijden
en lekker gaan vertroetelen enzo.