Probleem: Liksteen wordt genegeerd!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LMR

Probleem: Liksteen wordt genegeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 19:19

Weet niet zeker of ik dit hier goed heb geplaatst.. sorry anders!

Ik heel enthousiast een liksteen voor me paardje gekocht. Vork Opgehangen in stal, ff laten zien aan dr... Maar ze doet er niks mee! Ook al een snoepje opgelegd... maar nee hoor.

Heeft iemand tips?

Dankjee

DeSa

Re: Probleem: Liksteen wordt genegeerd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:20

Blijkbaar vind ie het niet lekker Haha!
De mijne hebben het in 1 dag op Nagelbijten / Gniffelen

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:21

Wij doen ze dan in De eetbak, dan krijgen de paarden het zoiezo binnen. (als ze eten etc)
handige tip mss?

Veel succes nog!

Oja: ik zou er zeker iets aan doen,want tijdens de winter hebben ze de mineralen enzo echt nodig! Lachen
Laatst bijgewerkt door Ogrop op 27-10-06 19:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Dribbel_24

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:22

Die van mij doen er ook niks mee vinden het blijkbaar ook niet lekker

love_fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:23

wij hebben het altijd idd ook in de voerbak,.. dan eten ze er toch wat van,, en vinden het misschien daarna wel lekkerder,, en savonds likken ze meestal ook wel dat ze zin in wat hebben,.
'
of je probeert een andere, smaak?.. meestal wel wat duurder, weet zo niet Knipoog su6 Knipoog

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:26

Misschien heeft ze die mineralen niet zo nodig.
mijn paard heeft er 2 1 zoutsteen en 1 liksteen waar dus vanalles inzit.
Maar aan die zoutsteen likt hij meestal in de zomer en ind e winter heel weing, en andersom gaat het met de liksteen,..

Dus denk dat jou paardje er niet zoveel nodig heeft, en misschien kent ze het niet,..

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:29

Mijn pony is ook echt anti-liksteen .
Een zoutliksteen heb ik geprobeerd, een mineralenliksteen, een Lick-it, mevrouw liet ze allemaal links liggen Nagelbijten / Gniffelen.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:35

Citaat:
Dus denk dat jou paardje er niet zoveel nodig heeft, en misschien kent ze het niet,..

Meestal "lusten" of "proberen" de paarden het gewoon niet hoor.Heeft niets te maken met niet of wel nodig!
(volgens mij dan) of hebben ze er geen intresse in etc...

Ja ik heb mijn mening er over al gezegt! Het is in de winter echt wel nodig *vind ik dan* En MIJN paardje heeft het nodig Pling
Niet aanvallend ofzo hoor! Gewoon eens proberen in die voeder bak zeg! Lachen

maar je doet natuurlijk wat je wilt! hé:)

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:40

SOET schreef:
Citaat:

Meestal "lusten" of "proberen" de paarden het gewoon niet hoor.Heeft niets te maken met niet of wel nodig!
(volgens mij dan) of hebben ze er geen intresse in etc...

Ja ik heb mijn mening er over al gezegt! Het is in de winter echt wel nodig *vind ik dan* En MIJN paardje heeft het nodig Pling

Dit heeft zeker wel te maken met het wel of niet nodig zijn van mineralen/zouten.
Een zoutsteen of mineralensteen zitten ze alleen aan als ze het nodig hebben.

Likstenen met apparte smaakjes staan hier buiten, deze zijn er meestal gewoon als lekkernij.

Blijkbaar heeft jou paard het niet nodig Haha!

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 19:47

Oke mensen wat een reacties Haha! dat schiet tenminste op! Ik ga m wel ff in dr voerbak leggen, mocht dat niet lukken, een ander smaakje ofzo. Ze zit wel altijd aan dr boxdeur te likken (ijzer) dus ze houd er opzich wel van... Dank voor jullie tips!

nandor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:51

Ik zou niet een liksteen met zoutsmaak geven. Clown
Mijn pony had die eerst ook, hij stond niet anders als te drinken Nagelbijten / Gniffelen *LOL*

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:54

Citaat:
Mijn pony had die eerst ook, hij stond niet anders als te drinken

Héhé Pling

Citaat:

Maybe, Wie zal het zeggen hé?:) Maar volgens mij kun je het vergelijken als: Een kind die zegt tegen z'n moeder ik heb geen honger en dat de moeder zegt, je moets iets eten,want je moet gezond blijven? Pling

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 20:51

Ik weet niet welke je hebt maar mijn paard vind alleen de himalaya liksteen lekker. misschien ook een idee

LadyF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 23:55

SOET schreef:
Citaat:

Maybe, Wie zal het zeggen hé?:) Maar volgens mij kun je het vergelijken als: Een kind die zegt tegen z'n moeder ik heb geen honger en dat de moeder zegt, je moets iets eten,want je moet gezond blijven? Pling

Nu praat je jezelf tegen.
Jij geeft aan dat je het blok in de voerbak legt.
Je dwingt je paard juist als je het blok in de voerbak legt. Als hij de brokjes die eronder zitten wil eten MOET hij aan de steen likken.

Het gaat er nogmaals om of het paard het nodig heeft of niet. Zit hij/zij er niet aan, geen zorgen, dan is hij/zij voorzien van voldoende mineralen/zouten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 09:01

Wij hebben likstenen van 3 kilo, komen niet echt brokjes onder. Ik heb likstenen van de paardendrogist, met alle benodigde mineralen en zouten, maar ook met pepermunt. Dus een komplete goede liksteen met ook nog e een smaakje.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:22

Ik heb hem ook in de voerbak liggen. Om haar brokken te kunnen eten moet ze hem steeds opzij schuiven en komt er dus steeds wat los door haar brokken. Zonder dat ze het echt merkt, krijgt ze het wel binnen.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:25

SOET schreef:
Wij doen ze dan in De eetbak, dan krijgen de paarden het zoiezo binnen. (als ze eten etc)
handige tip mss?

Veel succes nog!

Oja: ik zou er zeker iets aan doen,want tijdens de winter hebben ze de mineralen enzo echt nodig! Lachen

Zeker niet in de voerbak leggen! Bloos!
De key van een liksteen is juist dat een paard zelf doseert hoeveel hij nodig heeft, leg je je steen in de voerbak dan komt er door het schuren veel zout tussen de brokjes. Teveel is enorm belastend voor de nieren.

Overigens heeft een paard meestal juist in de zomer meer behoefte aan zijn liksteen, omdat hij dan meer zweet.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:35

Onze dierenarts heeft er nog nooit iets van gezegd en bij ons op stal hebben alle paarden het zo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:40

Prisca je moet zelf weten wat je ermee doet. Ik ben de laatste om mensen iets op te dringen of een actiegroep te beginnen 'Red de Paarden van de Liksteen in de Voerbak'. Clown Dit is gewoon info (die ik ook van een DA heb trouwens, als dat het geloofwaardiger maakt) die ik deel en ieder doet ermee zoals hij wil. Lachen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:46

Dat snap ik, zeg alleen dat onze dierenarts er niets van heeft gezegd. Zal het nog eens extra navragen, want als dat zo is, haal ik hem er wel uit. Lachen

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:59

Ik had die witte ook altijd in de voerbak, maar dat mocht uiteindelijk niet meer omdat het slecht was voor de voerbak. En zoals hierboven al gezegd werd ze kunnen dan niet zelf kiezen waardoor het lichaam misschien wel te vel aan zout binnen krijgt wat weer slecht is voor denieren. Ik ben dus over gestapt op de himalya steen die hangt in de stal dus ze kan het zelf kiezen of ze er aan wilt likken

lovelynutia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:03

Ushi eet ze niet en Oronia hap slik weg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:04

Ik gebruik zelf grote ronde likstenen uit de Himalaya (geen idee hoe het "merk" ook alweer heet, Natural Horse oid). Die kun je aan een touw op allerlei manieren ophangen in de stal, zodat paarden er ook een beetje mee kunnen gaan spelen. Daarnaast is het natuurlijk etc. Inmiddels hebben we al aardig wat mensen op stal enthousiast weten te krijgen voor deze likstenen en hangen ze al in ten minste 5 stallen Haha!

Misschien een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:05

Oh trouwens, die likstenen verkopen ze op meerdere plaatsen maar er is nogal een verschil in grootte en prijs. Ik koop ze voor een tientje (erg grote likstenen), maar ik heb ook al likstenen gezien die ongeveer half zo groot zijn voor 13 a 14 euro.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 11:08

er zit idd een groot verschil in prijzen welk soort liksteen dan ook, beetje belachelijk Clown