vlas met hooi of met kuil?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

deniejs

vlas met hooi of met kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 11:22

Ik sta nu sinds 2 weken op vlas en voer nu nog hooi bij. Maar ik wil graag over gaan op kuil. Zijn er meer mensen die op vlas staan en kuil bij voeren? Sommigen zeggen dat ik hooi moet blijven geven, omdat ik dan meer kan geven en hij meer te doen heeft. Nu ben ik benieuwd hoe jullie dat doen... Als ik over ga op kuil, wil ik 1,5 pak per week gebruiken. Hoeveel gebruiken jullie nu?

Nickeltje

Re: vlas met hooi of met kuil?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:25

Wij hebben de paarden op vlas staan en geven ook kuil...
Maar als het weer het even toelaat gaan ze ook het land op.
Met kuil zijn ze ook best wel een tijdje bezig. Ik vind het soort van taaier dan droog hooi en ze staan er flink op te kauwen...

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 11:46

@ nickeltje: Gaan die van jou dan ook in de winter het land op? Als ze niet in de winter het land op gaan, doe je dan nog iets om verveling tegen te houden?

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:02

Ze gaan hier als het kan elke dag op zijn minst een paar uur naar buiten.
Als het de hele dag regent blijven ze binnen, maar dan geven we ze over de dag verdeeld hun totale portie kuil en 5 of 6 kleine porties, dan is de dag aardig gebroken en hebben ze bijna de hele dag iets te eten...
Verder doen we weinig tegen verveling, meestal staan ze hooguit 1 hele dag binnen, soms 2 maar dan weer een dagje een paar uur in de wei. Vervelen doen ze zich niet echt dus...

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:34

mijn pony staat ook op vlas, nu krijgt ze hooi, als het weer echt koud wordt krijgen ze kuil. Madame raakt haar hooi niet aan waardoor alles dus door mn vlas gehusseld wordt en ik echt een te irritante stal heb om uit te mesten. Ze krijg daarom ook maar 1 plak per dan aangeboden, waar ze ruim voldoende aan heeft. Ze gaat nog elke dag naar buiten dus verveelt zich niet.
Als ze wel langer op stal moeten staan krijg ze haar hors-lyx liksteen, daar is ze ook altijd zoet mee.

Abantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:35

Ik sta ook op vlas en geef mijn paard ook kuil.

Marlou89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:45

@ muisje: Misschien kun je een hooinet gebruiken Knipoog

Mijn verzorgpaard staat ook op vlas en krijgt ook kuil. 2 plakken per dag, 1 sochtends en 1 savonds.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:54

Hoewel we vlas gebruiken strooien we ook altijd nog een plak stro in de stal. De paarden hebben dan nog wat te doen en kunnen lekker knabbelen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 10:59

Dat doen wij inderdaad ook ja... Maar dat is eigenlijk zo vanzelfsprekend voor ons dat ik vergeten ben het er bij te zetten...

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 11:01

ik wil binnenkort overgaan op vlas.
mijn 2 paarden doen ongeveer 2 weken met een pak kuil

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:17

marlou16 schreef:
@ muisje: Misschien kun je een hooinet gebruiken KnipoogMijn verzorgpaard staat ook op vlas en krijgt ook kuil. 2 plakken per dag, 1 sochtends en 1 savonds.

alsof ik dat al niet geprobeerd heb?! en een hooi-zak werkt ook niet!
tjongejonge

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 08:26

missnynke schreef:

Dan heb jij zeker wel een groot pak kuil? Want mijn paard zou er denk ik niet zo lang mee doen Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 08:31

deniejs schreef:
Ik sta nu sinds 2 weken op vlas en voer nu nog hooi bij. Maar ik wil graag over gaan op kuil. Zijn er meer mensen die op vlas staan en kuil bij voeren? Sommigen zeggen dat ik hooi moet blijven geven, omdat ik dan meer kan geven en hij meer te doen heeft. Nu ben ik benieuwd hoe jullie dat doen... Als ik over ga op kuil, wil ik 1,5 pak per week gebruiken. Hoeveel gebruiken jullie nu?

Omdat in kuil meer water zit moet je daar voor dezelfde vitaminen/mineralen juist meer van geven dan van hooi. Probleem is dan vaak dat ze te dik worden/stalbenen etc omdat er meer energie in zit dan hooi. Dus als je mogelijkheid hebt mooi hooi blijven voeren zou ik zeggen. Naast kuil zou ik een plakje stro geven, naast hooi is dit wss niet nodig, je merkt het wel of hij er wat van opeet of niet.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-06 23:47

nou ik ben toch overgegaan op kuil. me paard vind het heerlijk en de hoeveelheid minder die je geeft vind ik ook wel meevallen..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 00:04

nou mijn paard krijgt wat de "pot"schaft, hij staat nu ook op kuil
over hooi of kuil doet hij net zolang

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 07:13

deniejs schreef:
missnynke schreef:

Dan heb jij zeker wel een groot pak kuil? Want mijn paard zou er denk ik niet zo lang mee doen Clown

Meeste pakken kuil zijn groot. Onze pakken zijn 1,80m hoog en 2m2 van oppervlakte zo'n beetje. Wij voeren 7 pony's hiervan en doen met een pak kuil ruim een week.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 14:52

Mijn paarden staan op vlas en krijgen hooi. Eenvoudig weg omdat kuil te rijk voor ze is en ze hierdoor aan de dunne raken.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 10:24

Ik ben het kuil nu aan het opbouwen bij mijn paard. Hij is ook een luchtzuiger en ik had in een ander topic gelezen dat kuil ook slecht zou zijn voor luchtzuigers omdat het te zuur zou zijn. Maar ik merk er niks van dat ie t meer gaat doen ofzo.. Dus dat is mooi!

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 11:35

muiszje schreef:
mijn pony staat ook op vlas, nu krijgt ze hooi, als het weer echt koud wordt krijgen ze kuil. Madame raakt haar hooi niet aan waardoor alles dus door mn vlas gehusseld wordt en ik echt een te irritante stal heb om uit te mesten. Ze krijg daarom ook maar 1 plak per dan aangeboden, waar ze ruim voldoende aan heeft. Ze gaat nog elke dag naar buiten dus verveelt zich niet.
Als ze wel langer op stal moeten staan krijg ze haar hors-lyx liksteen, daar is ze ook altijd zoet mee.

Had hetzelfde probleem toen mijn paard op krullen stond.
Gebruik dan een hooinet, ruif of grote ton om hooi in te geven en dat scheelt.

Hoe groot is zo'n plak dan, als ze aan 1 genoeg heeft?

Groetjes