Bakprobleem, slecht onderhouden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Splinter

Bakprobleem, slecht onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 09:40

Onze buitenbak wordt niet zo goed onderhouden,
het is een eb en vloed bak,
helaas als je het bovenste zand opzij veegt zit daaronder een hardere koeklaag,
hierdoor blijven er grote plassen liggen, terwijl het bij de buren droog is Boos!

Ook ligt er al 12 jaar hetzelfde zand in,
helaas vind de boer het allemaal niet zo interessant,
Maar mijn vraag is: Is er een manier en dan het liefst goedkoop om deze bak goed te krijgen?
Of moeten we die hele koeklaag eruitscheppen (tenminste dat vind ik van wel)

Help! Geef me een goede oplossing die ik aan de boer kan voorleggen,
Haha!

Lianne1

Re: Bakprobleem, slecht onderhouden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:29

Kunnen ze de bak dan niet een keer loslaten trekken en daarna slepen, dan is die weer mooi vlak en de rest ook los gemaakt.

Quente_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:02

Een kennis van mij had ong. hetzelfde probleem.. Dat dan met een paddock.. als er een paard inging,,stond die meteen zo'n beetje met die benen in een dikke laag modder..
Ze hebben toen de onderste laag zand wat een meter diep lag naar boven gedaan.. Het werkte echt.. Ziet er nu ineens prima uit.. Maarja..verschilt per soort zand lijkt mij

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:14

Een hartstikke dure eb- en-vloedbak niet onderhouden? Dat is vreemd. Volgens mij kan je zo'n bak niet slepen (of alleen heel voorzichtig en ondiep) en omkeren is natuurlijk bij een eb-en-vloedbak geen oplossing.
Het lijkt mij zinnig om met een leverancier van dit soort bakken te bellen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 12:21

Ibbel schreef:
Een hartstikke dure eb- en-vloedbak niet onderhouden? Dat is vreemd. Volgens mij kan je zo'n bak niet slepen (of alleen heel voorzichtig en ondiep) en omkeren is natuurlijk bij een eb-en-vloedbak geen oplossing.
Het lijkt mij zinnig om met een leverancier van dit soort bakken te bellen.

Ja idd nogal vreemd, en je kan het niet keren nee, hij is van klaas de bruin , lijkt mij idd ook verstandig als de boer de leverancier belt, maar ja hij doet er echt helemaal niets aan..

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:25

Jij kunt er ook wat aan doen door zelf contact op te nemen met de leverancier en hem het probleem voor te leggen. Je vraagt simpelweg om informatie. Of je er dan wat mee doet ja of nee, dat is nog niet van belang. Zo weet je zelf in ieder geval meer en kun je die boer om proberen te krijgen.

Hoe zit het trouwens met het stalgeld? Het lijkt me dat je ook betaald voor het gebruik van de bak? Dan mag je ook verwachten dat deze netjes onderhouden wordt.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 12:32

Ik rij op een paard van de boer, dus ja voor mij valt er weinig te klagen, de anderen gaan het probleem ook voorleggen, daarom wil ik ook wat oplossingen Knipoog

Stom dat ik er echt niet aan gedacht heb om de leverancier te bellen, Haha!

maar meer tips zijn welkom Ja

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:50

Als je nooit de mestballen uit de bak verwijderd hebt dan kun je inderdaad zo'n koeklaag krijgen. Door de mest plakt het zand aan elkaar en dat laat dan geen water meer door. De enige oplossing lijkt mij in zo'n geval het zand vervangen door schoon zand. Overigens geldt dit ook voor bakken met drainage eronder. Bij vervuild zand kan het water niet door de vaste laag en krijg je plassen. Dus na het rijden altijd de mest uit de bak halen.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:04

Ik ken een stal en die doet precies hetzelfde als hier boven maar als je paard dan mest tijdens het rijden kan je direct afstappen en een schep pakken...Clown

Idd gewoon met de leverancier bellen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 12:21

De mest wordt er wel altijd uitgehaald, maar zal idd na 12 jaar een reden zijn van de koeklaag,
gister ook een gat gegraven en dan kom ik op een dikke laag zwarte drek...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 12:54

Omdat zand op den duur altijd vervuilt, ben ik ook niet zo'n voorstander van kunststofvezels in de bak. Eens zul je het zand moeten vervangen en dat kost met dat spul erdoor een vermogen.