Tips gevraagd; hooi voeren/anti-verveel in paddock

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vonnie1

Tips gevraagd; hooi voeren/anti-verveel in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 20:01

Ik en mijn stalgenoten zijn op zoek naar tips voor hooi/kuil voeren in een zand paddock en ideeën tegen verveling in de paddock.

Waar ik mijn pony gestald heb staan, gaan de paarden binnenkort (na het weideseizoen
ze staan nu overdag nog op het land) overdag de paddock in.
Ze gaan er om ongeveer 9:30 in en 's middags om ongeveer 16:00 weer naar stal.
Het is een kudde van 7 paarden en nog 2 x 2 paarden apart.

Voorheen hadden we houtsnippers en voerden we het hooi/kuil van de grond,
nu met het zand willen we niet direct op het zand voeren en we willen de paddock proberen schoon te houden Bloos .
Ook wil ik weten of iemand tips heeft voor het "dominatieprobleem" m.b.t. voeren in de paddock.
De dominante paarden worden te dik en de onderdanige mogen bijna niet eten, gelukkig is dit goed op te vangen door in de stal-tijd meer/minder bij te voeren maar tips voor in de paddock zijn welkom.

En tegen de verveling als het hooi/kuil op is willen we b.v. wilgentakken neerleggen en een boomstronk om aan te knabbelen.
Iemand nog meer ideeën Pling ?

Alvast bedankt!

depaardjes

Re: Tips gevraagd; hooi voeren/anti-verveel in paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 07:16

Een bal of skippyball en misschien zo,n bal met een gat erin voor snoepjes ,....

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 16:32

Hoi, bedankt voor je tip dat zijn leuke dingen ja!
Ik ga het voorstellen, iemand anders nog?
En hoe voeren andere mensen hooi/kuil op zand ondergronden?

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:34

En als je nou meerdere hoopjes hooi/kuil in de paddock verspreid? Misschien dat op deze manier alle paarden de gelegenheid krijgen wat te eten en ze dus ook even zoet zijn?

Ilsje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:35

als je de grote hoop zeg maar kleine hoopjes (die dan verspreiden over de paddock) van maakt dan kan iedereen eten.

Edit: Iemand is me voor Huilen

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 18:50

Hoi, wat beteft de hoopjes, dat deden we al.
Ze lopen dan nog steeds wel een beetje te jagen van hoopje naar hoopje maar opzich is dat wel een goede methode.
Alleen willen we nu dus niet direct op het zand voeren i.v.m zandkoliek en het wegwaaien/door de paddock uitlopen van het hooi/kuil.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:14

Een grote skippybal Haha! of een jerrycan vullen met paardensnoepjes of brok, gaatje erin en laat ze maar zoeken.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:40

hang op verschillende plekken hooinetten op. Zo kunnen ze allemaal eten, en heb je minder kans op zandkoliek. Omdat ze gevuld moeten worden kom je elke dag bij die plekken en kun je hetgeen dat op de grond ligt weghalen zodat de paddock van zand blijft! En ze eten minder snel waardoor ze ook minder tijd hebben om vervelend te doen Haha! hooi op de grond zou ik afraden, de bodem gaat er helemaal naar de *PIEP* naar...

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:11

hooinetten of van die hooizakken.
Emmers e.d. raad ik af, daar gaan ze mee spelen, wel erg leuk natuurlijk, maar dan kun je elke dag of eens in de zoveel dagen nieuwe emmers aanschaffen...

vonnie1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 18:13

Bedankt voor de tips. Hooinetten hebben we ook aan gedacht.
Het probleem daarmee is dat ze aan de omheining moeten waar ook stroomdraad aan zit dus is niet echt geschikt daarvoor.
Wat betreft het langzamer eten met hooinetten is inderdaad een voordeel alleen het uit de hooinetten eten zelf zijn we niet zulke voorstanders van.
We hebben wat anders voor het voeren, heeft "onze boer" bedacht. Oude trekkerbanden waar een soort van houten bodem onder komt. Het zal er nog steeds wel een beetje uitwaaien met eten maar je kan het toch zandvrij neerleggen.
Zowiezo houden we de paddock mestvrij en proberen we het losse hooi op te ruimen maar in de praktijk valt het meestal toch tegen (wat waaiend hooi betreft).
Iedereen bedankt voor de tips en nieuwe ideeen zijn altijd welkom.

student

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:52

vind ik een goed idee! en ja, je moet met hooinetten altijd opletten dat ze niet met hun benen erin verstrikt raken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 14:12

wij geven ook hooi in de paddocks. Inderdaad in meerdere kleindere hoopjes. de dominantste paarden eten inderdaad het meest maar als je ervoor zorgt dat er meer hoopjes hooi dan paarden zijn krijgen zij toch allemaal voldoende. Paarden krijgen in de ochtend en in de avond op stal hun eigen portie bix en ook nog hooi