Paard 1 keer per 2 jaar naar de hoefsmid,bij wie nog meer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Spoec

Paard 1 keer per 2 jaar naar de hoefsmid,bij wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 14:08

Hallo allemaal,

Ik ben nu alweer bijna een jaar de gelukkige eigenaar van mijn NRPS merrie ..
Toen ik haar kocht, was ze al bijna een jaar niet naar de hoefsmid geweest .. (weet ik zeker, want ik heb haar in dat jaar voor de vorige eigenaar ingereden Knipoog )
Ik heb toen een maand later de hoefsmid laten komen maar hij vertelde mij dat er helemaal niets af hoefde bij haar, tenzij ik graag wilde dat ze kreupel ging lopen ..
Dan kon hij er wel een halve centimeter afhalen Clown

Ik vind het nogal vreemd, want inmiddels is ze dus al bijna 2 jaar niet naar de hoefsmid geweest (okee behalve die keer dat hij voor niets langskwam Knipoog ) en ik heb nu pas het idee dat haar hoeven iets langer beginnen te worden ..
Dus volgende week ga ik de hoefsmid maar weer bellen..

Zijn er meer mensen die dit hebben?
Ik kom niet absurd veel met mijn paard op straat (nog minder dan 1 keer per maand), omdat ze gewoon erg moeilijk is buiten en nog niet goed alleen naar buiten kan, dus het kan niet zijn dat haar hoeven veel op de straat slijten ..
De hoefsmid vertelde me ook dat hij dit eigg nooit tegenkwam ..

Waar kan dit aan liggen?
Heb ik gewoon "mazzel"?
Wie heeft dit nog meer?

Groetjes Inge

Zesiram

Re: Paard 1 keer per 2 jaar naar de hoefsmid,bij wie nog mee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:17

Mijn paard is de eerste 1,5 jaar van zijn leven ook nooit naar de smid geweest. Hij liep wel in een soort van natuurgebied, dus waarschijnlijk slijtte zijn hoeven daar van af. Toen de smid kwam moesten de randen wel worden bijgevijld, maar er hoefde eigenlijk niks vanaf. Later kwam de smid nog een keer ( na 4 maanden ofzo, ik vond het in ieder geval veel te lang geleden ) en toen hoefde er eigenlijk ook niks af ( toen had mijn paard wel lang op een harde ondergrond gestaan ). De hoeven van mijn paard groeien wel heel netjes recht e.d., dus daar hoeft hij toch nooit zoveel aan te doen.
Nu moet hij gewoon elke 8 tot 10 weken, anders zit er te lang tussen ( loopt nu minder buiten ).

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:26

Mijn paard is pas geleden weer sinds 3 jaar geweest, ik rij ook weinig buiten, pony staat wel de hele dag buiten.

Hoe het kan? Geen idee, de hoefsmid kijkt wel altijd even als hij hier voor de andere pony's is.

Bluebontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 19:51

Aan mijn paard heeft de hoefsmit ook niet veel werk. Hij komt wel vaker dan 1 keer per jaar, ongeveer 1 ker per 2 maanden. Meestal vijlt hij de hoeven wat bij. Hij kan er niets aan doen, omdat er niets aan te doen valt.
Mijn paard heeft keiharde hoeven, volgens de hoefsmid. Ik gebruik hem regelmatig, ook voor de wagen. Ik probeer wel zo veel mogelijk op het gras/ zand te rijden.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 20:56

Ik heb Jamal nu een jaar en bijna 2 weken. In die tijd zijn enkel z'n voorhoefjes 1 maar een klein beetje bekapt geweest. Z'n achterhoeven zijn nog steeds in goede vorm.

Bij ons is het zo dat vooraan in de weide, er een paar vierkante meter verhard is dmv soort tegels. Daar krijgen de dieren altijd hooi en water, dus ze staan er zeer regelmatig. Ook de stal staat op beton, dus daardoor slijt het ook nog eens af. Ik maak me er niet druk om, zolang alles gezond is, is het goed Lachen

obelix

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:41

Asterix gaat ook maar 1x in het jaar,puur omdat het idd niet nodig is en hij anders te kort gaat lopen..

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 12:35

Dennis doe ik nooit wat aan. In de bijna 6 jaar dat ik hem verzorg(waarvan hij 5 jaar van mij is) is hij 1x bekapt waarna hij prompt kreupel was en ik heb hem voor de hengstenkeuring wat rond geveild(enkel voor het plaatje). Ik kan rustig 5x in de week met hem de weg op, maar ook weken op het land laten zonder dat zijn hoeven te lang of te kort worden.

Dinsdag word hij voor de 2e keer in 6 jaar bekapt, meer voor de ervaring om met vreemde paarden in een drukke werkplaats te staan dan dat er zo zeer wat van af moet.

Abantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 13:36

Die van mij gaat om de 10 weken naar de smid Knipoog

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 14:28

Mijn paard gaat wel naar de smid, omdat ze voor op ijzers moet. Maar aan haar achterhoeven gebeurd nooit wat (ook al komt er dus inderdaad regelmatig een smid). Of ik nu veel of weinig over de weg ga (karrenpaard, dus ook veel draven op asfalt), haar hoeven blijven keurig.

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:01

Een vriendin van me had ook zo'n paard. Lijkt me wel reuze makkelijk moet ik zeggen Haha!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:04

mijn shetje heeft ook van die langzaamgroeiende hoeven ofzo...
en het probleem was eerst dat ie ook heel erg scheef stond op zen hoefjes en kon de smid ze dus ook niet corrigeren!
maar zolang die gewoon goed op zen hoeven staat zou ik zeggen geen probleem! Haha!

Spoec

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 13:46

Wat grappig dat er meer mensen zijn die dit hebben Haha!
Ik vind het opzich wel makkelijk, scheelt me weer wat geld aan de hoefsmid Knipoog

Maar er is dus geen reden voor ofzo? We hebben gewoon mazzel?

*Had het nog even nagevraagd .. En ze is op haar 3,5 voor het eerst bij de hoefsmid geweest en ook voor de enige keer bekapt .. Net voordat ik haar ging beleren .. En nu is ze 5,5 dus pas 1 keer in 5,5 jaar ..
Moet je voor de gein eens uitreken wat dat scheelt aan hoefsmid kosten! Clown (Niet dat ik daar op zou bezuinigen hoor Knipoog )

sasika

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 14:25

mijn pony heeft dit ook. Als ik 1 keer op straat loop zijn zijn hoeven veel te kort geworden. Ik hoef nouwelijks naar de hoefsmid. Ja om het soms rech te laten slijpen maar voorderest........ niet.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:12

ik laat em wel altijd zeg 2 keer per jaar controleren door de smid, maar die snijd af en toe een straaltje bij of haalt de vijl er 1 keer overheen voor een haakje ofzo... maar idd je bepaard wel een hoop geld ja! Knipoog

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:14

Mijn shetlander is 7 jaar niet naar de smid geweest
smid kwam wel altijd kijken,maar hij hoefde nooit..
tsja
lekker goedkoop! Knipoog
Onze haffies gaan ook maar eens in het half jaar, eerder is het vaak ook niet nodig

Soo_Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 16:17

'MAZZEL' denk ik.
Ik weet niet, mijn paard is eigenlijk ook best makkelijk.
eens in de 3/4 maanden. je hebt van die paarden die moeten elke maand wel.

Ik weet voor de rest niets.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:15

Die van mij moeten om de paar maanden toch wel al merk ik nu ik minder op straat stap, haar hoeven mooier groeien. Bij een van mijn shetten is de shet wel noodzakelijk, omdat ze haar achterhoeven ongelijk afslijt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:22

Mijn pony's zien ook bijna nooit een hoefsmid.Bij de ene is dat altijd zo geweest en de andere heeft bij de vorige eigenaar altijd op ijzers gestaan maar die hoeven zijn ook keurig en bijna vrij van onderhoud.Het word ook steeds minder vaak merk ik.Mijn hoefsmid komt wel voor 4 andere paarden regelmatig op stal en ik laat hem dan ook regelmatig even naar mijn pony's kijken maar er hoeft nooit wat te gebeuren.Hij zegt wel altijd dat ze zo mooi zijn.Ik heb 5 maanden terug een vijl van hem gekregen om de randjes eens bij te vijlen maar heb dat nu nog niet hoeven doen.

marleenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 16:29

wel fijn voor je portomonnee Knipoog

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:08

Onze hoefsmid komt ook niet al te vaak. Hij is nu 2 keer in anderhalf jaar geweest. Hij heeft ons ook aangeraden om eens lange stukken over de weg te stappen zodat de hoeven wat slijten, niet draven dan slijten ze weer verkeerd. Waarom weet ik niet precies, maar het werkt goed en de hoeven zijn mooi rond, niet meer brokkelig (eerst na het bekappen wel) en ze loopt er goed op.

Mazzel Haha!

marie33Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 10:59

Jaaaaa!!!
Ik heb dat ook gehad met mijn paard. Haha! Zijn hoeven groeiden ook niet en alleen de straal moest af en toe bijgesneden worden. de hoefsmid zei dat het op zich niet erg was. Het kan wel aan de voeding liggen. Eerst kreeg mijn paardje alleen maar kuilmais en hooi. (Afgezien van de wortels en brood en paardensnoepjes). Toen hij op brokken is overgegaan, gewoon de basisbrokken, veranderde dat na enige tijd. Pling Daar is wel een tijd overheen gegaan hoor. En uiteindelijk had ik de hoefsmid ook maar om de drie maanden nodig. De hoefsmid vertelde mij wel dat ik gewoon "mazzel" had, zoals jij dat noemt. Ik heb trouwens ook nog mijn paard Biotine gegeven. Schijnt goed te zijn voor de groie en ontwikkeling van de hoeven. Mijn conclusie: erg prijzig en het doet niets. Niet bij mijn paard althans.
Ik zou zeggen, zoalng je paardje goed loopt, maak je niet te druk. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 11:19

Ik heb hier 2 uitersten staan, Ustinov wordt ook maar 2 a 3 x per jaar gedaan, Lisa moet echter elke 6 weken Haha!
Er zit dus nogal verschil tussen Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:08

Ik had een vorige pony, [Paard], en die is in de tijd dat ik hem had (ongeveer 2 jaar) nog nooit bij de hoefsmid geweest.
Reden ? Omdat het gewoon nooit nodig was. Hij was heel zuinig op zijn hoefjes, maar waren ook nooit té lang, té kort, brokkelig etc.
Nu heb ik [Paard], en ik laat een hoefsmid komen als het nodig is. (Iedere maand)
Dus ook een heel verschil Knipoog

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 21:38

Ik heb mijn paard net iets langer als een jaar en ze is al 1 keer bij de smid geweest. Dat is een half jaar geleden. Toen zijn de hoefjes netjes bekapt en klaar. Laatst heb ik de smid nog eens laten kijken en er hoefde niks te gebeuren. Scheelt weer. We rijden niet echt veel buiten, maar de hoefjes slijten gewoon netjes af. Mijn merrie is 16 jaar en heeft mooie harde hoeven, die niet afbrokkelen.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 10:16

Hier komt de smid 2 of 3 keer per jaar, om het wat bij te knippen en te controleren, maar echt hard is het nooit nodig, prima hoeven. Lachen