Weide of pensionstelling

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lindje

Weide of pensionstelling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 10:24

Ik ben me aan het oriënteren om een paard in de wei te zetten, waarin wel een stal is en poetsplaats e.d. of op een kleine manege/pensionstalling alles incl. € 200,-. Ik wil voornamelijk rijden voor recreatie, dus een bak is niet persé nodig. Ook kan ik best zelf de stal uitmesten en dergelijke. Het scheelt volgens mij namelijk nogal of je een stuk wei moet huren of op een manege stalt. Ik ben nog op zoek naar een stuk wei om te huren, maar wat zal dat kosten??

Thirsa_

Re: Weide of pensionstelling

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:47

Is wel handig om te weten waar je woont, in het noorden bv zal het een stuk goedkoper zijn dan in bijv. de randstad!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 11:49

Het ligt er helemaal aan waar in NL. Ik weet niet op het persé zo is dat alleen een wei huren goedkoper is.

Lindje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 12:00

Ik woon in het zuiden van het land.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 12:32

Ik woon in Gelderland (Lunteren) en ik weet dat hier in de buurt de huur van een weiland, stal en dagelijks toezicht rond de €100 per maand kost. Voer (hooi, brok etc), mesten, bodembedekking etc moet je zelf betalen.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:56

Een wei en alles zelf doen is een stuk duurder.
Het lijkt allemaal heel leuk, maar een wei goed onderhouden is zo simpel niet. Ik zeg bewust 'goed'.
Ik heb 2 jaar lang een wei gehuurd, maar we liepen iedere dag de omheining voor controle af. De mest moet er dagelijks uit. Er moet gemaaid en gemest worden.
Als je zelf hooi en stro wilt inkopen dan gaat dat met enkele pakken, voor opslag komt er altijd extra geld bij.
Met voer heb je hetzelfde. Het maakt een enorm verschil of je per partij of een paar zakken gaat halen.
Ik sta nu voor 250 euro per maand, stalling, weidegang, binnenmanége, buitenmanége, stapmolen, spuitplaats etc. etc. volpension. En super, geen manégelessen.
Het zelfdoen was een stuk duurder, dat weet ik wel.
En nu kan ik op vakantie, hoef niet meer met de kruiwagen naar de mesthoop en kan rijden wanneer ik wil.

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:23

ik betaal 270 euro per jaar voor ons weiland, ik laat ongeveer 1 keer in de 3 weken een grote baal kuilvoer komen in de wintermaanden á 25 euro per baal en ook ongeveer 1 keer in de 3 weken een zak voer á 10 euro.
De mest spreid ik uit over het land zelf, zodat je een natuurlijke bemesting krijgt en het gras niet waanzinnig eiwitrijk is.
Tja wat het meeste geld heeft gekost was de aanschaf van afzetlint, paaltjes, schrikapparaat etc., maarja dat is eenmalig (tenzij je een naarling hebt zoals ik, die regelmatig door de draad gaat Boos! ).

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:39

Ik sta op in boerderij in zuid limburg! stro en hooi wordt voor gezorgd maar verder doen we alles zelf! ik betaal 100 euro per maand! Niet echt een eigen weiland maar wel een goede oplossing vind ik!

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:41

Het ligt er ook maar helemaal aan hóe je het zelf doet.
Zoals Verafjord het doet is het al een stuk goedkoper als een pensionstalling. Zoals ik het doe ook; bijna hetzelfde namelijk.

360 euro per jaar en dat is voor een groot weiland met (sinds vandaag! Haha! ) een schuilstal, 3 binnenboxen, hooizolder en poetsplaats. (24 uur stroom voor de omheining en water zit daar dus bij in)
Ik laat in juli/augustus mijn hooizolder helemaal volgooien met balen hooi en stro waardoor ik maar 1,50 euro per baal betaal en 0,70 euro per strobaal. Daar kom ik met 3 paarden de halve winter mee door. Ook haal ik een grotere partij muesli, voor ongeveer de hele winter. Scheelt ook weer wat centen als iedere keer een zak halen.

Tuurlijk, ik heb veel meer werk op stal en aan het weiland, maar in die vorm met de paarden bezig zijn vind ik heerlijk. Ik hou er niet van om naar stal te gaan, paard te zadelen, rondcrossen, paard op stal gooien en dag zeggen.

Edit: bovendien blijf ik erbij dat het gros van de paarden het veel lekkerder vinden om fulltime in het weilland te lopen, wat op veel pensionstallen niet mogelijk is. Dat heb je dan mooi zelf in de hand.
Laatst bijgewerkt door GamblersCup op 28-10-06 23:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 23:44

GamblersCup schreef:

Tuurlijk, ik heb veel meer werk op stal en aan het weiland, maar in die vorm met de paarden bezig zijn vind ik heerlijk. Ik hou er niet van om naar stal te gaan, paard te zadelen, rondcrossen, paard op stal gooien en dag zeggen.

Dat vind ik ook een bijkomend voordeel, want als je in die wei aan het klussen bent heb je ook contact met je paardjes. Tenminste die van mij komen zich altijd overal mee bemoeien Haha! Wij hebben overigens ook nog een stukje afgezet en daar is mijn vriend begonnen met een groentetuintje, dus wij zijn soms uren in de wei, heerlijk toch? Lekker in de buitenlucht en genieten van je knollies