Promiss erg ingevallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

__Marije__

Promiss erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 21:54

Het viel me de laatste tijd al op dat Promiss zo goed op gewicht bleef, terwijl ik veel meer heb gereden als ik het vergelijk met anders.
Vandaag had ik les en zei mijn instructrice op het eind, super gereden.. maar het haffie moet slanker worden hoor!

Ze vond haar erg ingevallen op haar flanken, en schraal op haar buik, je zag de lijn zegmaar heel goed lopen.

Toen ik terugkwam van les, en haar daar zo zag staan schrok ik eigenlijk wel een beetje.. ze was écht ingevallen, en haar buik was inderdaad schraal.
Ik heb toen de staleigenaresse gevraagd wanneer ze naar het andere land gingen, pas volgende week..
Toen ze vroeg waarom liet ik haar prom zien, en ze schrok eigenlijk ook wel een beetje!
Alle fjorden/tinkers bij Promiss in het land zijn gewoon óf op goed gewicht (maar eigenlijk allemaal wat aan de dikke kant, sommigen ecth te dik)
Prom is dus de enige!
Promiss is 2 weken geleden ontwormt met een duur middel (wordt allemaal tegelijk op stal gedaan) Dus wormen sluit ik eigenlijk uit..
Ze worden nu om de dag bijgevoerd met kuilgras.
Verder krijgt ze geen brok, alleen na het rijden een halve schep Pavo's Natures best, omdat ik daar proefverpakkingen van heb gesprokkeld, als die allemaal op zijn (denk eind november 8) ) gaat ze weer op granenmix.
Vanmiddag heb ik een uur lang op de poetsplaats gestaan na het rijden, en haar hooi voorgeschoteld.. dat at ze lekker op, maar om nou iedere dag een uur op de poetsplaats te staan
Heeft iemand een idee hoe ik haar wat minder schraal en ingevallen kan krijgen? Verward Moet ik misschien brok gaan bijvoeren?

Maak me best wel zorgen om dr.. vond haar ook niet Prom zegmaar, er mistte net iets aan haar.. (ze had geen koorts)

Jeskim

Re: Promiss erg ingevallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 06:03

Tja, als je paard op jouw stalling, want die ken ik, schraal is lijkt me dat er meer aan de hand is.
Ik zou in ieder geval brokken gaan bijvoeren, evt. met een scheutje zonnebloemolie erover.
Ook zou je kunnen vragen of je wat mais mag bijvoeren, dat zet ook wel aan, maar misschien is een consult van de DA ook wel goed, aangezien de rest ook vrij stevig is!

Buitenzinnig

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 14:57

Mijn paard was ook erg ingevallen toen ik hem kreeg. Heb hem eerst mueslie gegeven, maar dat hielp niet echt, dus aan de brok. Dat krijgt hij nu, ong. een halve kg p/d maar hij valt nu weer in (door de aanmaking van wintervacht verbruiken ze meer energie, dus kunnen ze ook invallen) dus maar meer geven. Misschien 's ochtends en 's avonds geven, of staat hij snachts ook buiten?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 18:24

Ze staat dag en nacht buiten, wordt nu niet extra gevoerd, alleen na het rijden een halve schep muesli dus..
Zonnebloemolie krijgt ze nu al twee weken over haar voer, omdat ze dan vaak wat mooier in haar vacht komt (of heet het ook nog andere voordelen?)
Ik zal haar temp in de gaten houden en eens vragen aan de staleigenaar wat zij er van denkt!

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 18:35

Hallo,

Jou probleem herken ik wel een beetje!
Mijn merrie was ook in vrij snelle tijd erg 'afgevallen'.
Maar omdat ik haar elke dag zag, viel het me niet eens zo op!
Pas toen iemand het tegen me zei viel het me echt op, ik schrok toen best erg...

Wat ik gedaan heb? (Ze is niet een paardje wat druk wordt van brokken oid).
Ze kreeg eerst 2 porties voer per dag, daar heb ik er toen 3 van gemaakt.
In één portie zat 3/4 brok + 1/4 muesli + vitamine suplement (als ik het goed schrijf).
En ook wat extra hooi, maar van hooi komen ze niet echt extreem aan, gras uiteraard wel, maar
vooral in de buik... Haha!

In de tijd dat Mistralle (mijn merrie dus Tong uitsteken ) zo was afgevallen heb ik ook foto's gemaakt.
Ik plaats ze even om te laten zien :

Afbeelding

Dit was maart '06

Afbeelding

Dit was mei '06

Ik hoop dat je er wat aan hebt, ik houd dit topic even in de gaten en hopelijk wordt er snel
een 'oplossing' gevonden om je Haf weer op gewicht te krijgen Lachen

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-06 21:13

Vooral dat eerste wat je beschrijft had ik dus ook heel erg, mijn instructrice zei het, en toén zag ik het pas!
Ik had wel gezien dat ze na het rijden wat ingevallen was, maar ik dacht: ach die heeft dorst, moet even lekker wat water drinken en het is over.. Dus de deken ging eroverheen en ze ging naar de wei, waar ze kon drinken Knipoog
Maar toen mijn instructrice het gezegd had, en ze daar zo op de poetsplaats stond schrok ik dus ook..
Ze krijgt nu geen extra voer.. ze staat 24/7 buiten en krijgt dus om de dag kuilvoer aangeboden (Dit gebeurt allemaal door de staleigenaar)
Ik twijfel dus om haar brokken bij te gaan voeren, omdat ze dat niet gewend is...

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:34

Hmm...
Is Promiss erg fris nu het weer kouder wordt/is?
Je kunt het ook broberen met lucerne en klein beetje brok (desnoods) erdoor.
Hier krijgen ze geen extra energie van/door.

Ik heb ook gehoord dat paarden van mais snel 'dikker' worden.
Maar als je teveel geeft krijgen ze téveel eiwitten binnen.
Mais heb ik zelf nooit gebruikt dus hier heb ik helaas ook geen ervaring mee.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 09:11

Nee ze is eigenlijk niet frisser dan anders, tis altijd wel een hittepetitje, maar zodra ik er op zit is er niets aan de hand..
Wt is lucerne voor iets?

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:18

Lucerne is ruwvoer, er zitten vitaminen, mineralen en calcium in.
Het is een soort gehakselt hooi of gras, en er zitten ook nog andere voedingsstoffen bij door (bij de meeste).
Ik kan zo snel geen afbeelding er van vinden, dan zou het misschien iets duidelijker zijn.
Maar lucerne is iig goed te verkrijgen Knipoog

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-06 10:30

Aha oke, dan gaan we daar even naar op zoek..
Ik heb ook info gezocht van de muesli die ze nu krijgt, pavo's natures best. Hier staat bij dat het voer is is voor paarden die de neiging hebben om snel dik te worden.. Er zit dus denk ik niet veel in. Misschien een idee om dat dat met basisbrok te mengen?

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 17:09

Dat kun je inderdaad doen!
Hoe veel porties eten krijgt ze verdeeld over de dag?
Behalve gras Haha!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-06 18:53

Verder niets, alleen na het rijden dus de muesli...
Ik heb haar de afgelopen week wat maisspul gegeven, en het zet gelukkig wel aan Haha!

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 18:54

Fijn om te horen Lachen
Hopelijk is ze snel weer helemaal op gewicht!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-06 19:58

Ik begin nu weer te twijfelen, als ik haar uit de wei haal is het redelijk, nog wat ingevallen maar dat is logisch, zo snel kan ze niet bijkomen.. tenminste dat vind ik..
Andere komen en zeggen: Jeetje wat is jouw paard mager..
Maar dan g aik een kwartiertje rijden, wil niet teveel want wil haar eerst bij hebben, maarja moet haar toch gewoon in conditie houden! Maar dan zweet ze dus meteen heel erg, waardoor ze veel vocht kwijtraakt, het is dus een enorme zweter.. zou het daardoor komen dat ze iedere keer zo'n opgetrokken buikje heeft en zo ingevallen? Want na het rijden heb ik ook zoiets van: mmh, ik kan wel voeren maar eigenlijkhelpt het niet!

Whizzard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:05

Als ze altijd erg zweet, ze zal nu weldegelijk harder zweten omdat ze al wat meer in haar wintervacht zit? En ze zweet altijd hard maar je voert nu wél extra bij zal ze weldegelijk aankomen Knipoog .
Je vertelde ons dat ze goed ontworm is, maar is ze ook ontwormv tegen lindwormen? In de meeste wormenspuiten zit namelijk niks tegen lindwormen. Als paarden lindworm hebben blijven ze mager, het maakt niet uit wat je dan bij gaat voeren.
Met rijden, ik zou haar gewoon door blijven rijden maar niet overvragen Knipoog Gewoon lekker stap, draf, galop wat je normaal doet, misschien ook wel een sprongetje. Maar niet aan nieuwe dingen beginnen wat ze niet kent, dat kost wél veel extra energie. Ik zou haar gewoon een kilootje bijvoeren en een foto maken. En over 2 a 3 weken weer een foto en dan eens rustig kijken hoe ze er dan uitziet Lachen