Afspuiten in de winter

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Afspuiten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 07:55

Kun je een paard gewoon het hele jaar afspuiten?
Ik ben van mening dat als je gewoon regelmatig
je paard helemaal afspuit en daarna snel een zweetdeken opgooit
het helemaal geen kwaad kan. (Je moet natuurlijk geen half uur blijven
spuiten met koud water.)

Wat vinden jullie?

_Dunja_

Re: Afspuiten in de winter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:30

Ik spuit mijn pony absoluut niet af in de wintermaanden.
Wat ik wel eens doe is als de paddock drassig is haar benen even afspuiten maar dan maak ik die ook gelijk weer droog met een handdoek.

Ligt er denk ik ook aan of je binnen kan afspuiten, bij ons kan dit dus niet.

AikePeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:32

Wij krijgen van de week warm water thuis.
Na het afspuiten gaan ze bij mij naar binnen met een zweetdeken op..
Naar mij idee kan dit geen kwaad.

Met koud water zou ik het niet doen!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 08:33

Met koud doe ik het zeker niet als het niet nodig is hoor . Het tempratuur verschil is erg groot, ookal leg je er meteen een zweetdeken op vergeet dat niet! Benen afspuiten doe ik zelf ook rustig, maar helemaal zeker niet in de winter.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:24

De benen spuit ik af tot meestal de knie. Verder niet.

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:12

Wat ik zelf doe in de winter is een emmer met warm water en
dan spons ik hem helemaal af. Daarna doe ik wel een zweetdeken op.
De benen spuit ik wel af met koud water.
Ik zou persoonlijk in de winter niet het lichaam met koud water
afspuiten ivm een te groot temperatuur verschil.

Gr Bianca

LPtjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:15

maar kan je dus wel je hele paard wassen met warm water als je daarna een zweetdeken opdoet ??
dat vroeg ik me namelijk ook af aagezien wij sids kort ook warm water hebben op stal

_WenDy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:02

In de winter zou ik dat niet doen ook al heb je warm water

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:46

In de winter spuit ik niet helemaal af, de kans op een verkoudheid zit in een klein hoekje...
Zomers wel, 's winters als het vriest spuit ik ook de benen niet meer af, dan kun je ze beter afborstelen of met stro even bewerken.....

sylviel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:09

nu spuit ik enkel nog tot de knie af met koud water en als het nog kouder wordt doe ik het met warm water..
We hebben zelfs lampen staan op manege maar dan nog was ik mijn paard niet in de winter, niet met warm of koud water..

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:37

Ik was zomer en winter na het werk, daarna wel onder het solarium. Het water is al warm als het op het lijf komt.

_thalishaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 15:55

ik zal ut niet doen met koud water

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 16:56

het schijnt over het algemeen beter te zijn om met koud water af te spuiten dan met warm. met warm water schijnt je paard snel koud te worden en met koud eerder weer op te warmen.

ik was mijn paard wel gewoon in de winter.

saska

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 17:09

ik spuit de benen ook af totaan de knie behalve als ze erg gezweet heeft en het zweet naar beneden heeft gedruipt Tong uitsteken anders heb ik er ook niks op tegen af te wassen met warm water en een produktje waar ze sneller van gaan drogen met ecalytusgeur Bloos maar ik leg geen zweetdeken op daarna Tong uitsteken ik leg er 2 op (1 met halsstuk en 1 gewone zware dikke fleece) EN stro eronder en ik blijf er lekker in de buurt tot ze droog is, dan borstel ik nog even om het stro weg te doen en daarna het winterdeken en borstbeschermer;) als ik haar benen afspoel in de winter doen ik even de transportbeschermers aan of meestal gewoon even met de handdoek. ik vind dat je kan afwassen maar dan daarna even dekentje op en niet in de wind laten staan als de stapmolen niet open is aan de zijkant kun je ze ook even in de stapmolen steken!!

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:38

Ik spuit de benen altijd af tot aan de knie. Ik scheerde mijn pony ook altijd zo dat ze snel droog was na het werk, dan stapte ik haar gewoon goed af of ik ging met een zweet deken nog even 10 minuten wandelen dan was ze mooi droog en ging er nog even een borstel overheen, dekens op en lekker op stal. Maar de benen deed ik wel altijd even. Desnoods met een emmer water en een spons.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:44

ik heb les (paardenhouderij) gehad van iemand die ook paardenboeken schrijft, over EHBO enz.
zij woont in friesland en daar doen ze na het werk de paarden met koud water afspuiten en dan zonder deken het land in. die paarden zijn nooit ziek...!
zou ik zelf niet zo snel doen maar het kan blijkbaar wel! ze moeten er wel aan gewend zijn natuurlijk.
een paard koelt niet zo snel af van binnen en hij verbrandt zoveel calorien dat hij gewoon warm blijft.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:49

amanda2 schreef:
ik heb les (paardenhouderij) gehad van iemand die ook paardenboeken schrijft, over EHBO enz.
zij woont in friesland en daar doen ze na het werk de paarden met koud water afspuiten en dan zonder deken het land in. die paarden zijn nooit ziek...!
zou ik zelf niet zo snel doen maar het kan blijkbaar wel! ze moeten er wel aan gewend zijn natuurlijk.
een paard koelt niet zo snel af van binnen en hij verbrandt zoveel calorien dat hij gewoon warm blijft.

Het kan ook wel, maar de meeste paarden zijn het gewoon niet gewend en die van mij stond dan echt wel even te rillen hoor.
Wat ik trouwen wel vaak even deed, is dus niet afspuiten, maar even in het zand laten rollen, vinden ze wel heerlijk en in de tijd dat jij je spullen opruimt en eventuel de benen nog even afspuit is het zand ook weer droog en kun je haar zo afborstelen Knipoog

beenyman

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:46

wij hebben zo'n boiler gekocht, met inhoud van 30L. hij moet nog worden opgehangen, maar dan hebben we dus wel warm water in de stallen. ik spuit die van me zelf nooit af met koud water, en als ik het doe, dan doe ik het met een gieter en warm water Haha! dit doe ik natuurlijk niet als het vriest ofzo, maar gewoon met goed weer.

toptoys

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:50

Ik heb een schimmel. Die was ik zomer en winter. In de winter met warm water, dan meteen onder dek. Hij is wel geschoren, dus snel droog.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 10:25

Ik heb ook een schimmel. Ik spuit haar in de winter wel minder vaak helemaal af, maar ik spuit haar echt wel af in de winter. Helemaal als ze op een natte wei heeft gestaan. Zorg dan altijd dat ik meerdere zweetdekens op stal heb en vaak gebruikik dan mijn onderdeken ook om sneller te drogen (als ik die nodig heb, spuit ik haar niet af, gezien dat het dan echt heel hard vriest)

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 17:20

Paard wordt na iedere training lekker helemaal gedouched. In de winter niet met íjskoud water, net een beetje het hele koud eraf. Maar zeker geen warm of lauw water. Daarna lekker een dekentje op, ze knappen er zeker van op.

Reden dat je beter koud water kan gebruiken, dan sluiten de poriën, waardoor je paard al zijn warmte vasthoudt. Gebruik je warm water openen de poriën zich en krijgt hij het ijskoud.

nickynicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-06 21:03

Benen doe ik wel, maar helemaal ben ik niet zo voor.

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 12:45

De benen spuit ik wel altijd af tot aan de knie, maar geheel afspoelen alleen in de zomer.

Bstijgbeugel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 16:07

Wij spuiten alleen de benen af in de winter.