Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

. Het tempratuur verschil is erg groot, ookal leg je er meteen een zweetdeken op vergeet dat niet! Benen afspuiten doe ik zelf ook rustig, maar helemaal zeker niet in de winter.
anders heb ik er ook niks op tegen af te wassen met warm water en een produktje waar ze sneller van gaan drogen met ecalytusgeur
maar ik leg geen zweetdeken op daarna
ik leg er 2 op (1 met halsstuk en 1 gewone zware dikke fleece) EN stro eronder en ik blijf er lekker in de buurt tot ze droog is, dan borstel ik nog even om het stro weg te doen en daarna het winterdeken en borstbeschermer;) als ik haar benen afspoel in de winter doen ik even de transportbeschermers aan of meestal gewoon even met de handdoek. ik vind dat je kan afwassen maar dan daarna even dekentje op en niet in de wind laten staan als de stapmolen niet open is aan de zijkant kun je ze ook even in de stapmolen steken!! amanda2 schreef:ik heb les (paardenhouderij) gehad van iemand die ook paardenboeken schrijft, over EHBO enz.
zij woont in friesland en daar doen ze na het werk de paarden met koud water afspuiten en dan zonder deken het land in. die paarden zijn nooit ziek...!
zou ik zelf niet zo snel doen maar het kan blijkbaar wel! ze moeten er wel aan gewend zijn natuurlijk.
een paard koelt niet zo snel af van binnen en hij verbrandt zoveel calorien dat hij gewoon warm blijft.
dit doe ik natuurlijk niet als het vriest ofzo, maar gewoon met goed weer.