Paard bang voor spray's en dergelijke

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vadalma

Paard bang voor spray's en dergelijke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 15:33

hallo medebokkers!

Ik heb nu een half jaar een merrie van 10 jaar oud. Je zou denken dat ze dan toch wel een aantal dingen gewend zijn, maar helaas. Mijn merrie is erg bang voor spray's. Van de zomer was het een heel gevecht om de vliegenspray bij dr in de buurt te gebruiken, maar later ging dat na veel vechten toch (redelijk) goed. Nu heeft ze helaas vandaag een verwonding opgelopen op dr voorhoofd, best een lelijke grote wond. Het bloed niet heel erg ofzo, het is meer een beetje oppervlakkig. Nu wilde ik vanmiddag wondspray erop doen maar daar werd ze helemaal panisch van. Ben drie kwartier met dr bezig geweest, maar het heeft niks geholpen. Die wond zit toch ook een beetje op een lastige plek (op dr voorhoofd net boven het gebied tussen dr ogen) dus is al lastig met spray te doen omdat je voor de ogen op moet passen en nu vind ze het dus ook nog hartstikke eng. Hoe kan ik nu ervoor zorgen dat ze die spray's niet eng meer vind zodat ik niet elke keer met een gestresst paard zit? hebben jullie tips en ervaring hiermee?
Alvast bedankt!!

Groetjes Caroline en Jewel

Marigold

Re: Paard bang voor spray's en dergelijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:35

op een afstandje de spray op een spons of doekje spuiten, en dan met de spons of het doekje op je paard aanbrengen.
mijn merrie schrikt er ook altijd heel erg van, dus zo doe ik het ook.

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:37

ik zou het haar niet in zo'n nare situatie proberen te leren, en nu gewoon een wondzalf proberen, als ze dat wel toelaat. Dan kan je op een ander moment, als je alle tijd van de wereld hebt, langzaam ga oefenen met spray's. Mijn merrie heeft hetzelfde. Lijf is beetje eng, hals is erg eng, hoofd is onacceptabel eng. Als ik haar los laat staan, gaat t beter, en bijvoorbeeld plantenspray of staart/manenspray gaat beter dan veerust. Gewoon rustig opbouwen. Maar als je nu gaat oefenen, blijft ze die spray in verband brengen met de pijn in/aan haar hoofd, en dat lijkt me geen goed nieuws!

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:38

geen spray's gebruiken. mijn paard haat spray's al gebruik je hem niet, maar hij ziet hem dan raakt hij helemaal in paniek. vliegspray doe ik op een spons en wrijf hem zo in( haal wel de spraykop van het flesje). wat wondspray betreft (mag ik van de veearts niet gebruiken, geneest vanzelf wel) je zou een tube betadine kunnen kopen en dat dan op een schoon gaasje kunnen smeren en het zo op de wond smeren.

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:40

Ik denk dat heel veel paarden sprays wel eng vinden.
De mijne ook hoor, ben blij dat hij nog nooit een rare wond heeft gehad bij zijn hoofd.
Is er niets iets in de vorm van iets vloeibaars wat je er makkelijker op kunt smeren in plaats van sprayen en wat ook desinfecterend werkt.
De mijne was bang voor betadine spray, dus nu heb ik betadine oplossing en probleem opgelost.

Je zou ook kunnen oefenen met hem. Pak een goedkope spray en bij iedere keer dat je sprayd geef je hem een snoepje. Doe het eerst de andere kant op, dus niet op het lichaam. Misschien gaat hij de spray associeren met iets lekkers. Werkt bij honden, wie weet bij paarden ook Haha!

Gr. Jeannine

hop

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:44

Ik zou bij zo'n wond idd zalf gebruiken, die zit wel op een heel lastige plek.

Verder kan je haar aan de spray laten wennen door met een plantenspuit met water te oefenen. Spuit eerst van haar lichaam af (ca. ter hoogte van haar schouder), zodat ze aan het geluid kan wennen. Doe niet teveel in één keer, stoppen wanneer er teveel spanning in je paard komt. Zo kan je de "spuitfrequentie" langzaam opbouwen.
Als ze dat accepteert kan je proberen haar een keer op haar schouder te spuiten, hierbij geldt hetzelfde: eerst één keer spuiten en belonen als ze braaf is. Als de spanning minder wordt kan je de spuitfrequentie weer opvoeren. Herhaal dit net zo lang totdat ze er niet meer op reageert (het liefst elke dag oefenen).

Succes ermee

Smystique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:47

Tsjah ik zal wel heel bokt.nl op mn dak krijgen, maar ik heb het bij al mn paarden geleerd door gewoon wél te spuiten, beginnen met water, als een paard echt idioot deed, dan aan een korte longe, op het moment dat ze rustig werder belonen.
geen van mn paarden heeft trouwens een trauma gehad

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 15:49

Ja, sprayen vinden ze vaak niet leuk, zeker niet op hun hoofd. Inderdaad, ik zou ook zalf gebruiken in dit geval. Mijn pony vond sprays ook niet zo denderend, maar inmiddels gaat het redelijk goed. Ik gebruikte van de zomer regelmatig glansspray voor de manen en staart, dus hij is inmiddels wel iets gewend. Paarden kunnen er relatief snel aan wennen, mits het regelmatig gebeurt. Die tip van de plantenspray zou kunnen werken, blijven oefenen en pas een stapje verder gaan als ze iets zonder gestresst te raken laat doen.

Succes!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:11

Ik heb eerst met een plantenspuit met water lopen sproeien en toen met een geurloze deo. Niet op het paard hoor, maar gewoon terloops in de lucht. Uiteindelijk was ze wel aan het geluidje gewend. Maar op het hoofd spuit ik niet, dan gewoon zalf uit een pot. Ik wordt zelf ook niet graag met een spray in je gezicht gespoten, mijn paard ook niet:-D
Mijn andere paardje vindt het allemaal sowieso wel goed.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 16:29

Aan het hoofd zou ik sowieso niet met spray werken, maar met gel of inderdaad op doekje sprayen en met doekje aanbrengen. Ze hoeven maar een rare beweging te maken en je sprayt in een oor, oog of neus.
Ik gebruik voor wondjes meestal traumeelgel, werkt perfect.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 17:59

mijn paard is zolang ik hem heb (5 jaar, hij is nu 8) al bang voor spray's, ik heb het vaak geprobeerd op verschillende manieren maar hij blijf bang.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:07

er zijn zat andere middelen te verkijgen die niet in sprayvorm zijn....
naar mijn mening is t ook niet noodzakelijk om een spray te hoeven gebruiken Knipoog

de mijne is er ook panisch voor dus gebruik ik wat anders..voor wonden gewoon betadine oplossing, dit kun je zo op de plek druppelen en anders eerst even op je vinger aanbrengen..

hap

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:13

hoi,

Nou geen spray gebruiken maar een goede wondzalf nl. calendulanzalf of betadine( de laatste niet vaker dan 1 of 2 keer aanbrengen). Spray werkt zowiezo niet zo goed zo dicht bij de ogen kan het juist problemen geven. Mijn paard had in het begin ook problemen met sprays gewoon rustig doorspuiten als ze opstandig doet en zo min mogelijk aandacht aan schenken werkte bij mij uitstekend. Succes!

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 18:22

De mijne houd er ook niet van als je haar sprayed. Gelukkig kan ik wel normaal haar staart bespuiten Haha!
Wat wel is wil helpen is om de spray op een doekje te spuiten, en dan op je paard te "smeren".
Zo heb ik het een keer gedaan, en het paard vond het wel best.

_thalishaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:25

mijn paard vind sprays ook eng hoor licht neit alleen aan jou paard

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 19:26

Ik ga altijd hard zingen.. Clown
Dan hoort ze het geluid van de spray niet, dat vindt ze namelijk eng..

Vadalma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 08:59

Haha hard zingen! Nou ik weet niet of ze daar nou zo blij van zal worden hihi. Ik denk dat ik nu gewoon zalf ga gebruiken (ook omdat het dicht bij de ogen zit) en dat ik verder gewoon lekker ga oefenen met plantenspray en water. Ik vind aan de ene kant gewoon dat ze er aan moet wennen dat er spray's gebruikt worden, anders kan ik alles wat ze eng vind wel gaan ontlopen en dat is ook niet de bedoeling.
Gelukkig is de wond oppervlakkig dus ik denk dat ie wel snel geneest, maar even ontsmetten kan nooit kwaad! Bedankt allemaal, hier kan ik zeker wel wat mee.