Paard omzetten naar zaagsel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marshaha

Paard omzetten naar zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-06 10:54

op stal zijn ze enkele paarden aan het omzetten op zaagsel, en ik mag zelf kiezen of mijn paard dat ook krijgt (met proef)
ik vind het persoonlijk heerlijk alsik hem zo zie knabbelen aan het stro
maar aan de andere kant; heeft hij sochtends ooit stalbenen
en schraapt hij al het stro in het midden altijd weg. ze staan echt op een dikke laag, zowel op stro als op zaagsel

en krijgen 5x per dag te eten, dus hij moet toch ook genoeg te doen blijven houden..
en hij staat veelal een dagdeel buiten

wat denken jullie?

Juffertje

Re: Paard omzetten naar zaagsel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:50

als hij al veelal buiten staat lijkt het mij dat zaagsel goed is, ik vind stro zo eng, mijn paard heeft er koliek van gehad en als ik de keus kreeg zette ik hem wel op zaagsel..... ik vind dat ze ook schoner blijven...

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:52

als je paard stal benen krijgt, heb je dan niet de mogelijkheid om hem heel de dag buiten te zetten?

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:55

Ikzelf zou hem persoonlijk op stro houden. Een paard hoort de hele dag te kunnen "grazen"
Met zaagsel, ongeacht hoevaak een paard eten krijgt gaan ze zich toch snel vervelen op stal.
Als je hem nu op zaagsel zet en je zou bij wijs van spreke verhuizen naar een andere stal waar hij weer op stro moet, heb je de kans dat hij dan veel sneller koliek krijgt.

hennyvanamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 14:56

HALLO mijn bevindingen van zaagsel zijn dat je paard er slechte hoeven van kunnen krijgen[with line disease] en ik kan jouw vertellen dat dit geen pretje is want ze komen er heel moeilijk van af en ik kan het weten mijn paard staat er nemelijk al 16 jaar op. groetjes henny /amon. Verdrietig HALLO mijn bevindingen van zaagsel zijn dat je paard er slechte hoeven van kunnen krijgen[with line disease] en ik kan jouw vertellen dat dit geen pretje is want ze komen er heel moeilijk van af en ik kan het weten mijn paard staat er nemelijk al 16 jaar op. groetjes henny /amon.HALLO mijn bevindingen van zaagsel zijn dat je paard er slechte hoeven van kunnen krijgen[with line disease] en ik kan jouw vertellen dat dit geen pretje is want ze komen er heel moeilijk van af en ik kan het weten mijn paard staat er nemelijk al 16 jaar op. groetjes henny /amon.

depaardjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 13:07

Ik zou hem dan op zaagsel zetten mijn vriendin doet dat ook met haar pony omdat die pony altijd in de poep gaat liggen rollen en ter verveling kan je toch een bal of zelfs iets maken voor in de stal

veronique56

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:16

Als je de keus hebt, zou ik je paardje op zaagsel zetten.
Hier zit namelijk veel minder stof in, dan in stro en dus is het beter voor de luchtwegen van je paard.

groetjes veronique

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 15:17

gewoon zaagsel en voor de afleiding elke dag een plakje stro er over strooien Knipoog

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:29

ik heb hem gewoon op stro staan, met klein beetje zaagsel eronder in het midden voor opnemen van de urine.. laatst toen hij ziek was mocht hij even niks eten en moest hij op zaagsel staan, het is opzich wel heel handig, je bent zo klaar met het scheppen van de mest eruit, omdat het niet verstopt zit onder het zaagsel enzo.. maar ik hou hem toch op stro, vind mn pony fijner denk ik!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:32

Ik heb de paarden hier op vlas en zaagsel staan.
Bij mij komt er geen stro in.
Niet zuiver te houden plus ik wil weten wat ze eten.

Wel krijgen ze zoveel hooi ze op kunnen.
En ik gooi er nog een plakje stro in om te knabbelen (wat ik er voor jan met de korte achternaam in gooi, want ze eten het niet Lachen )

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 11:30

Mijn paard komt niet op zaagsel, in de stal (groepsstal) ligt stro (waar hij bijna nooit staat, hij kiest ervoor om bijna altijd buiten te staan in de uitlooppaddock).
Persoonlijk vind ik stro fijner, ze kunnen er nog eens aan knabbelen en in rondwroeten.
Zaagsel vind ik niet fijn, heb toch het idee dat ze zich dan eerder vervelen en paarden krijgen er sneller hoefzweren van.

Abantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 11:18

Ik vind zaagsel beter want een manege pony is overleden aan koliek door stro,, dus jhaa je weet meer nooit. Maar met zaagsel gaan ze zich mss wel vervelen dus dan kan je ook bijv. speeltjes in de stal ophangen !

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 11:28

als je paard geen last heeft van zijn of haar luchtwegen en niet overdreven veel stro eet dan zou ik hem gewoon op stro laten staan, is toch een soort vorm van bezigheids-therapie(neem dan dat ze op kwalitatief goed stro staan, want dat is ook erg belangrijk)...
wij hebben alleen onze hengst op vlas staan omdat hij teveel stro eet en ons "kleine"meisje staat gewoon lekker op stro.
Wanneer je wel kiest voor zaagsel/vlas dan zou ik zorgen dat hij of zij wel wat vaker over de dag wat hooi/kuil gevoerd krijgt.