Stalmaatje...ervaringen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtzussie

Stalmaatje...ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 14:57

Binnenkort mijn eigen paardje aan huis (zie ook ander topic). Ik ben me aan het orienteren voor een stalmaatje zodat mijn paard niet alleen komt te staan.
Ik ben benieuwd naar de ervaringen met shet/ geit/ schapen etc. Wat zijn de voor en nadelen van andere dieren? en is een geit/ schaap een goed alternatief om het paard gezelschap te houden?

Jol1

Re: Stalmaatje...ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 15:57

Als je de mogelijkheid hebt dan zou ik voor een shetje kiezen. Je paard heeft daar het meeste aan omdat het een soortgenoot is. Voor de kosten hoef je het niet te laten en het is nog leuk ook. Een schaap is zelfs nog lastiger om te verzorgen en daar heb je verder niets aan. (schapen mankeren snel iets) Als je een geit neemt dan leer je in ieder geval wel vloeken. Met een shetje kun je ook nog andere leuke dingen doen, bijv. vrijheidsdressuur of voor een karretje.

lbabw

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 16:09

ja idd ik zou dan ook voor een shetje kiezen het is een soort genoot, het heeft ook maar een klein stalletje nodig. dus veel werk heb je er ook niet aan. paarden zijn kudde dieren dus staan liever niet alleen. dus een soortgenootje is gezellig.
En het nadeel van geit is dat ze vaak je staart of manen af gaan knagen.. Pling

Suus_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 16:11

Ik zou voor een schet gaan! En trouwens schapen zou ik niet doen, echt een ellende want schapen zullen toch op een gegeven moment een keer geschoren moeten worden, en daar zijn sommige schapen niet zo blij mee.
Ik denk ook dat voor je paard een schetje trouwens ook leuker is.

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 16:47

Ik heb een geitje. Mn paard en mn geit zijn echt dikke vriendinnetjes. En geiten zijn ook nog ns hele leuke dieren. Alleen moet je wel uitkijken voor staarteters, die kunnen er tussen zitten. Maar daar heb je wel weer speciale sprays voor.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 23:07

Schapen zijn over het algemeen niet erg geschikt als gezelschap, mijn pony vind het best een leuk spel om achter ze aan te rennen en schapen hebben snel stress en gaan ook snel dood aan stress, dus mocht je voor een schaap kiezen, neem dan een leplam die echt met je paard opgroeid. Een soortgenoot is wel het fijnste voor je paard, dus een shet of een gezelschapspony/paard (worden hier op bokt vrij vaak aangeboden). Een geit is een heel stuk stoerder dan een schaap, maar idd kunnen staart gaan eten en passen door de kleinste gaatjes in je heining, kunnen ook goed slopen. Je moet je wei dan ook echt geitproof maken, maar dan zijn het ook echt leuke beesten omdat ze zo brutaal zijn. Of het voor een paard even leuk is als een shet, ik denk het niet. Ze zullen toch altijd voorkeur hebben voor soortgenoten.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:42

Wij hebben 3 jaar lang een geit en een paard gehad. Dit was een fantastisch stel. Stonden de winter samen op stal en aten uit een bak. In de zomer stond de geit aan de ketting, iv.m. uitbreken. Het paard zocht de geit dan regelmatig op, en dan gingen ze samen koppen. De geit dus op zijn achterbenen en het paard met zijn hoofd omlaag. Als het paard bijna thuis was, hoorde je de geit mekkeren in stal, hij hoorde hem ook.

3 jaar terug hebben we het paard verkocht en er 2 andere voor terug genomen. Helaas hebben deze niets met geiten. Ze zijn er zelfs heel bang van. Dit is een beetje zielig voor de geit, want hij is echt dol op paarden, wil graag naar ze toe. Gaat nog altijd staan koppen, als ze in de buurt komen, maar helaas reageren ze niet.

Had in het begin wel spijt dat ze uit elkaar moesten, maar paard ging in de koppel lopen en geit was niet welkom.

Ik vind dus, dat een geit een prima gezelschapsdier kan zijn voor een paard, maar dan moet het wel een echte paarde geit zijn Haha!

posje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:45

Een schaap mankeert vaak wat en denk aan hoeven en scheren. Een geit is een echte uitbreker dus een goede heining, met gaas en hoog genoeg stroom is vereist.
Een shetje is leuk en een soortgenoot.

wednesday

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 08:48

maar in een wei is een schaap wel handig want die eet ook het gras dat het paard niet meer eet omdat hij daar heeft gemest. (of je ruimt je mest op) maar ik zou zelf ook voor een shetje gaan! Hoewel je dan de boel ook goed moet omheinen want ik ken van die rakkers die overal uitgeraken!

Hipstr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 20:10

Shetje is het leukst.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 09:07

op de pensionstal waar ik stond was er iemand met een geit bij zijn paard op stal.
wat ik er zo van merkte was dat zij heel close waren en in een later stadia ging de geit overal mee naar toe (ook mee met de trailer). Een geit is moeilijker te houden (uitbraak) maar wel samen in 1 stal met het paard als het klikt.

SDKuiper

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 14:21

geit zou ik niet doen. die lijken heel leuk, maar ze zijn super irritant. ze knagen je staart en manen kapot, en daarbij alles in de omgeving van je paard ook. geiten slopen alles wat ze tegen komen Knipoogik zou een shetlander kiezen

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-06 15:26

6 jaar geleden had ik als stalmaatje 1 pony-tje. Die was ik al vrij snel beu omdat die de keet afbrak Bloos nu 6 jaar later heb ik voor mijn merrie 8 stalmaten Haha!

Ik heb alleen ervaring met metgezellen (paarden). Gaat persoonlijk wel mijn voorkeur naar uit. Geiten of met name bokken stinken en kunnen staarten aanvreten. Misschien vind je paard het alleen zijn helemaal niet erg Bloos