Tips paard aan huis!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtzussie

Tips paard aan huis!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 04:51

Hallo allemaal,

Voor het eerst op deze site en al een hoop gelezen van voorgangers. Toch heb ik nog een aantal vraagjes.

Al een tijdje opzoek naar een huisje waar ik mijn paard aan huis kan hebben. Nu iets gevonden maar met beperkte grond. Wel zijn er al stallen aanwezig. Snachts gewend om binnen te staan.
Het zal er dus op neerkomen dat ik of een weilandje maak op het erf.......of een aangepaste bak met andere afmetingen (35x15). Wat zouden jullie doen als je hiertussen moest kiezen? De buurman verderop heeft een bak dus ik kan eventueel vragen of er iets te regelen valt. Mijn twijfel is.....als ik een weilandje maak dan moet ik hier met natweer altijd rekening mee houden anders gaat het land kapot maar knabbelen aan wat hooi op zand lijkt me ook niet echt een gezellige optie. Er is een mogelijkheid om eventueel nog op een ander klein stukje (6x 10) wat zand neer te gooien voor de natte dagen. Kortom..................tips en meningen zijn welkom aangezien ik niet weet of ik hier goed aan doe.
(Buitenritten zijn goed mogelijk in de omgeving.)

Paard heeft altijd tussen allemaal andere paarden gestaan dus moet ook wat gezelschap bijkomen. Iemand ervaring met Geiten/ shets? Om er nog een (groot) paard bij te zetten lijkt me helemaal zo krap worden. Ik hoor hier iedereen over 1 hectare praten per paard............

Iemand ervaring met minder ruimte????? hoe bevalt dit en waar loop je tegenaan?

Ibbel

Re: Tips paard aan huis!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 07:35

Kijk eerst eens in de FAQ, over hoeveel land je per paard nodig hebt. Mensen die roepen 1 Ha per paard spreken volgens mij niet uit ervaring. Ik houd er in ieder geval al 12 jaar lang 4-6 per hectare, zomers dag en nacht buiten, 's winters overdag buiten, zonder 's zomers te hoeven bijvoeren. Op arme zandgrond. Met 4 per hectare (wat ik op dit moment heb) kan ik nog hooien ook.

Hoeveel grond heb je precies, hoe ligt het ten opzichte van de stallen? Kun je 's zomers geen stukje weiland elders huren?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 07:47

Ik zou ook gaan voor een normale bak en een landje huren...
Doe ik nu ook!
Een klein stukje wei is toch niet voldoende. Dat wordt idd snel stuk gelopen en is zó kaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 13:03

Als je een bak in de buurt hebt zou ik naast de stal een goede paddock maken waar je paard altijd in kan met hooi bijvoeren. S'zomers op zoek naar een stukje weiland.

Nachtzussie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 14:19

Het gaat om 1200 grond, waar het huis en de schuur ook nog op staat! De stallen zitten aan de woning, aan de kant van het minste grond (denk 10x 6/8 meter). Het huis staat wel in de punt van de kavel dus wel optimaal gebruik van de ruimte.

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:25

Wij hebben een vergelijkbare situatie, 1650 meter grond, waarvan het meeste aan de achterkant, dus gunstig.
Wij hebben 2 stallen en opslag gebouwd met een flinke verharde plaats en daaraan vast een paddock van 18 bij 15, gedraineerd, ontkom je niet aan!
Dit werkt super, er lopen 2 shetten, 2 geiten en een rijpaard op, lopen elkaar niet in de weg, groter is altijd beter, maar je moet roeien met de riemen die je hebt.
Ze staan van Mei tot November op de wei, dus het is puur voor de winter, zomer's zou niet gaan, te veel vliegen/overlast.
Een geitje gaat prima, alleen je moet een goede afrastering maken, minsten 1,20 hoog, shetje is leuker, kun je ook nog mee mennen o.i.d(doen wij)
Overleg wel ff met de buren, en de gemeente, onze stal is vergunningsvrij, omdat hij niet boven de 30m2 komt.

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:55

Ik zou dan toch kiezen voor een goede droge bak, zo'n klein landje houd je gewoon niet goed met het gevolg dat het kletsnat wordt en je er niets meer mee kunt. Het wordt superglad en de grond is dan waardeloos, wordt ongelijk, met alle risico's van dien. Dan zou ik gewoon ze in de bak zetten overdag en hooi bijvoeren, dan heb je het meest aan de grond. Wij moeten het ook een deel van het jaar doen met een klein stukje, nu groter maar eerder was dat het en je kunt het elk jaar opnieuw inzaaien en het is binnen de korste keren totaal structuurloos, wordt één grote zooi!!!
Als gezelschap geef ikzelf de voorkeur aan een shetje o.i.d. Paarden spreken nu eenmaal dezelfde taal. Als het niet mogelijk is doe dan een geitje of iets van dien aard, maar een paard alleen is geen paard.
Let er wel op dat geitjes de manen en staart van een paard lekker vinden en geiten zijn meesters in het ontsnappen.

Veel succes, ik hoop dat je wat aan mijn uitleg hebt, misschien niet echt duidelijk.
Groetjes Esther..