Opfok vraagjes

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

P_Tries

Opfok vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 19:53

Ik ben af en toe toch wel is aan het kijken of ik niet een leuk jaarling of zo kan vinden voor mezelf, omdat ik nog geen tijd heb om elke dag langs te gaan en zo maar ik wel heel graag me eigen paardje wil.
Maar goed, nu wilde ik weten of jullie weten wat een opfok ongeveer kost.
Mischien een beetje in de buurt van flevoland of zo.
en hoe dat in zijn werk gaat.
(kwa hoe lang hij er mag blijven staan en dat soort dingen)
Ik weet er helemaal niets vanaf dus ik hoor graag allemaal dingen en ook ervaringen.(slechte mag e.v.t ook).
moet het prive blijven is mijn pb box ook nog open..

Alvast bedankt
Groetjes patricia

P_Tries

Re: Opfok vraagjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-06 12:50

is er niemand die mij er iets meer over kan vertellen?
ik heb 1 mailtje gehad, ik zou er toch graag meer over weten en wat jullie in de aanbieding hebben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 12:53

op paardenstartpagina staan heel veel opfokadressen, sommige zelfs met prijzen erbij. Reken in ieder geval op 120 euro voor een jaarling in de maand s'winters.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:52

De woerdense verlaat, www.paradepaardje.nl is een hele goed, in de buurt van Breukelen, Utrecht.
Mijn vriendin haar fjord heeft er gestaan, en Anja doet het met heel veel toewijding, kan je haar zeker aanraden!
Kijk eens op de site voor de prijzen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 14:57

Waarom zou je pers een jaarling willen? Als je de kosten optelt voor de opfok en het eventueel professioneel laten inrijden, ben je goedkoper uit als je tegen de tijd dat je er wel tijd voor hebt een driejarige koopt. Weet je zeker dat je over een kleine twee jaar wel genoeg tijd gaat hebben? Kun je er tegen dat je nu heel veel geld in een jaarling investeerd waar je misschien nooit op zult kunnen rijden?

Flieka_lOver

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 15:39

Ik ben het wel een beetje eens met de reactie van Cassidy.
Een jaarling kost veel tijd maar daartegenover is het een hele leuke ervaring lijkt mij! Kennissen van ons hebben een paar jaar geleden 2 Jaarlingen in de opfok gehad. Volgens hen is dat heel goed verlopen. Zij hebben er iig geen slechte ervaringen mee gehad.
Wel moet ik je erbij zeggen dat het inrijden er veel tijd kost, de jaren daarop natuurlijk ook Knipoog

EDIT; spelfout Bloos

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 14:36

Ik heb mijn eigen gefokte veulen een winter elders gestald. Dit kon, ze liepen dag en nacht buiten voor 35 euro per maand. Ze kregen dan ook hooi of kuil bij en we deelden de zakken veulenbrok, dus we kochten ombeurten een nieuwe zak.
Deze winter komt er een veulen van een kennis bij ons staan, ze betaalt ons 30 euro en wij zorgen voor alles. Het is best leuk om een paardje zelf op te fokken, maar als het beestje eerst drie jaar in het land komt en je doet er niets tot zeer weinig mee vind ik het weinig nut hebben. Mijn jaarling staat nu gewoon thuis en ik doe er dingen mee en we hebben een band. Toen ze elders was gestald kwam ik er 1 keer in de week en ze verwilderde steeds meer, tot op het punt dat ze bijna niet meer bij mij kwam. Je krijgt dan echt nauwelijks een band met het beestje.
Veel succes, groetjes Esther..

P_Tries

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-06 18:09

Kijk, even een reactie op cassidy

ik weet dus niet zeker of ik dat wil, maar ik wil info over een opfok hebben om zo is te kijken wat de mogelijkheden zijn mocht ik het willen.
Het gaat er om dat ik in schooltijd niet te veel tijd heb er voor maar in vakanties wel, en er dan ook vaker heen wil.
Ik denk er nog steeds vaak over na en ik vind jou reactie ook best normaal, maar het is gewoon een soort zoektoch naar hoe het zou zijn.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:02

Ik heb een merrie waar ik op rijdt. Maar toch wilde ik voor weinig geld een leuk paardje erbij die ik kon gaan rijden als mijn paard wat ouder is. Mijn merrie is nu 18 en mijn hengstje is nu bijna 3. Dus over ruim een jaar ga ik mijn hengstje ful time rijden en mijn merrie wat minder intensief.
Ik heb mijn hengstje gekregen toen hij 6 maanden was. Hij heeft de eerste drie maanden vlakbij mij aan huis gestaan. Ik vond het heerlijk om te zien hoe hij met andere paardjes speelde. En zette hem zelf s'ochtends buiten en s'avonds binnen. Hij stond met een ander veyulen samen in een stal. Ik meste die stal uit en zorgde voor het voer.
Helaas heb ik hem daar weg moeten halen. En kon zo gauw niks anders vinden dan een opfokbedrijf een stuk verder van huis. Daar baalde ik flink van. Ik ging er toen nog maar 1x in de maand naar toe. Maar dat was echt niks. Ik zag hem wel elke maand groter groeien maar ik had er helemaal niks meer mee.
Hij staat nu sinds een par maanden bij mijn andere paardje op stal. En ik geniet weer met volle teugen van hem. Elke dag kan ik even met hem kroelen afentoe eens een borsteltje erover heen en wandelen. Ik maak nu regelmatig foto's van hem.
Ik vind het een heel mooi iets. Een veulen voor weinig kopen. Op laten groeien met leeftijdsgenootjes vlakbij huis. Dat je hem ziet op groeien en een band opbouwen. vind ik zelf heel mooi.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 19:11

Voor exacte prijzen en voorwaarden kun je natuurlijk gewoon bij een aantal opfok bedrijven vrijblijvend informeren.

Wij fokken deels aanfok en eigen fok op. De jonge dieren staan in kleine groepjes, altijd even aantallen, en gaan het hele jaar rond naar buiten. Van ca medio/eind april de wei op (daar lopen ze nu nog steeds 24/7 ) Winterdag staan ze snachts in een grote loopstal, worden bijgevoerd (mais, brok en hooi) en overdag staan ze in een zandpaddock van 55 x 25m. Ze kunnen hier staan van veulen tot ze 3 jaar oud zijn.

Bij ons betaal je voor de stalling alleen dus voor de verzorging, bedding en voer. Hoefsmid, wormenkuren en DA worden apart verrekend evenals de verzekering. De paarden dienen wel optijd geent en verzekerd te zijn.