wie heeft zijn paard aan huis staan?? hoe en de kosten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silenmaup

wie heeft zijn paard aan huis staan?? hoe en de kosten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 15:30

hoe houden jullie je paard bij je huis?

-stal
-uitloop
-alleen of met een ander dier
-weidegang en hoe groot is de wei (1 of afwisselend) en wat is de minimum grootte ongeveer?
-kosten van voer en stro per maand
-mestafvoer en de kosten
-zolang mogelijk buiten of 's winters binnen

mijn paard is 1.80 m. en staat nu van mei tot half september overdag buiten en 's nachts binnen
overige maanden op stal
ik sta nu nog op de manege.
ik hoef geen bak want ik wil puur recreatief rijden
ik ben bezig met een dijkhuis in de polder zodat hij met me mee kan
ben benieuwd naar jullie ervaringen
Laatst bijgewerkt door silenmaup op 20-10-06 15:42, in het totaal 1 keer bewerkt

missnynke

Re: wie heeft zijn paard aan huis staan?? hoe en de kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:37

ik heb mn paarden aan huis:
er zaten twee stallen in de boerderij en mn vriend heeft er twee bij gemetseld. wil nog graag echte boxen.
uitloop: in de winter staan ze overdag in de bak, snachts op stal. in de zomer staan ze 24/7 in het land.
ik heb in totaal 1 hectare tot mn beschikking, wat we hebben opgedeeld in meerdere kleine stukjes.
kosten voer : 3 zakken havens muesli voor 27,45, stro 15 euro (grote baal) per maand, kuil 20 euro per pak (per paard 1 pak per maand), voor een paard kun je beter hooi nemen
mestafvoer: over het land en de tuin.
ik moet wel zeggen dat mn vriend als hobby landbouwmachines heeft, dus heb ik de beschikking over trekker, manegevlakker, grasmaaier, kraan (om mest te verplaatsen), mestuitrijwagen, ed.
verder moet je nog kosten van afrastering bereken en water regelen, en eventueel drainage.
ook moet je er aan denken dat gezelschap (liefst ander paard)erg belangrijk is. een paard is ten slotte een kuddedier.

_inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:42

Mijn paardjes staan ook aan huis. Ik heb 1 stal 6x6 waar ze samen in staan ze krijgen elke dag s´middags weidegang (in zomer 24 uur).Hooi was bij mij 2 euro per baaltje. Stro krijgen we gratis. De mest gooien we achter in de kas (was vroeger kwekerij). Als de kassen eindelijk gesloopt mogen worden moeten we even kijken hoe we het met de mest gaan doen maar als de kassen plat zijn heb ik wel weer groter land:). Het bevalt me prima thuis alleen dat ik wel bijna altijd alleen de paarden doe en dat mis ik wel omdat je op de manege altijd iemand had om mee te praten of te rijden enz. En ik heb 2 paardjes dus ze hebben elkaar als gezelschap.
Laatst bijgewerkt door _inge_ op 20-10-06 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:43

Mijn pony staat aan huis. Hij heeft een stal in de schuur bij de koeien
en het geredschap ed. Hij staat voorlopig nog alleen, (nouja, wel in de
buurt van kalfjes, maar dat reken ik niet mee.) maar ik wil eigenlijk
gezelschap (dus shet ofzoo).. Hij gaat zo vaak mogelijk naar buiten,
heeft een aardig grote wei in zn uppie.. Ivm de koeien hebben wij altijd
genoeg hooi en stro. Mest gaat op de mestbult dus aan die zaken heb ik
geen kosten.

Hij staat zoveel mogelijk buiten, dwz. als het te nat is zodat hij het gras
vertrapt gaat hij eruit, en ook als er bijna geen gras meer staat. 's Nachts
in de winter sowieso binnen.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:45

Wij hebben 4 paarden (en 2 veulens) aan huis, de wei is verdeeld in vier stukken met bruin lint afgezet. Omweiden, kale stuk namaaien en beetje kunstmest er over. Totale wei plm. 6000m2. In het voorjaar de verteerde mest uit de mestopslag er over, het bovenste, verse gaat naar de mais van de buren.
's Nachts staan ze op stal, we hebben op een nacht al een keer een vos in de wei gehad, alles in paniek dus niet weer.
Elke dag halen we ALLE mest uit het land.
De kosten van voer en stro wil ik niet weten, hooi is € 2,25 per baal, granenmix €13,= per zak, vlas en stro weet ik zo niet.we kunnen het (nog) betalen en alles te weten maakt niet gelukkig.
De mestafvoer kost inkl. uit laten rijden plm. € 200,= per jaar.
Overdag het hele jaar buiten, sonms gaat een stuk wei naar de kl***** dan wordt het in het voorjaar opnieuw ingezaaid. Het buiten zijn vasn de paarden vinden we belangrijker. Als het echt knudde is gaan ze ook wel eens een ochtend of een middag in de rijbak. wij rijden ook meestal buiten maar een bak is toch wel handig, vooral als je de wei sparen wilt bij nat weer. Je moet er NIET in voeren!
hoop dat je een plekkie vindt voor jezelf en je paard, wij hebben dit nu bijna 8 jaar en het is GEWELDIG, je paard(en) in je voortuin!!!

savanrobbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:47

Hoii,

wij hebben ook onze 4 paarden ook aan huis staan.

4 hectare aan wei. (verdeeld in 3 stukken.)
1 wei grenst aan de bak en paddock dus hier staan ze meestal in de winter zodat ze kunnen kijken waar ze staan.
ze staan 24/7 , in de zomer en winter buiten.
30 pakken hooi 90 euro. 1 pak per dag.

mest doen wei ook over het land. de boeren naast ons zijn daar erg blij mee.
slaan het eerst op in een grote open container, om de zoveel tijd wordt het over het land getrokken.

wei sleep enz. hebben wij zelf en kunnen wij achter de trekker of quad doen.

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 15:48

wouw suppersnelle reactie zeg!!
de kosten vallen me heeeeel erg mee.
helaas word het voor mij geen boerderij of 1 ha grond maar een dijkhuis met een mega tuin zal ik maar zeggen
ben benieuwd naar de rest...
Laatst bijgewerkt door silenmaup op 20-10-06 16:03, in het totaal 1 keer bewerkt

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:51

silenmaup schreef:
hoe houden jullie je paard bij je huis?

-stal
-uitloop
-weidegang en hoe groot is de wei (1 of afwisselend) en wat is de minimum grootte ongeveer?
-mestafvoer en de kosten

Mijn paarden (Tinker + Shet) staan zomers 24/7 buiten en in de winter komen ze 's nachts op stal en overdag van 7:30 t/m ongeveer 19:00 buiten op de paddock/wei.
Onze wei aan huis is (incl. paddock) 5000 m2 groot. Verder pachten wij 2 weilanden erbij die we alleen in de zomer gebruiken. Ene zomerweiland is 10.000 m2 (= 1 ha) en de andere is ca. 30.000 m2 (= 3 ha).
Ik denk dat ik in de wintermaanden zo'n 150 euro per maand kwijt ben aan voer, hooi en krul (voor Tinker + Shet!)
Mestafvoer doe ik niet aan: daar heb ik een grote kippenren met 10 kippen voor Knipoog

Waar je denk ik in de polder wel rekening mee moet houden is dat je paard in de natte wintermaanden niet op de wei zal kunnen staan. I.v.m. kapot lopen. Schijn je in de polder nogal last van te hebben Knipoog
Maar als je daar voor in de plaats een goede droge paddock met onbeperkt hooi hebt zal je paard vast geen bezwaar hebben Knipoog

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 15:54

hoi ik heb mijn paard ook aan huis.

momenteel heb ik 1 stal+zadelkamer (nieuwe stal wordt binnenkort gezet, wordt een binnenstal met 3 stallen en een zadelkamer + wasplaats.)
we hebben nu de mogelijkheid om hem ook als uitloopstal te gebruiken maar hij gaat snachts gewoon altijd naar binnen.
overigens wel ideaal voor overdag, hij kan doen en laten wat ie wil en je hoeft geen zorgen te maken met regen e.d. (ik rij nu nog wel 3 keer per dag op en neer om te voeren e.d omdat we er nog niet bij wonen)
in de toekomst zal de "uitloop" verdwijnen.
momenteel staat mijn paard alleen, in de toekomst als de nieuwe stallen klaar zijn krijg ik er een 2e paard bij.
dagelijks weidegang, heb 2 weides gemaakt van 1. 20/20, 2. 30/30.
kosten voer
-stal
-uitloop
-weidegang en hoe groot is de wei (1 of afwisselend)
-kosten van voer 2 zakken brok + 1 zakmusli, 1/2 zak zemelen ong. 35,-
krullen: 1 pak per week, gemiddeld 40,-
hooi: 25,- grote pak.
mestafvoer: /
hoefsmid: 17,50 per keer.
wormenkuur: ong. 10,- per keer.
zolang mogelijk buiten tot 5 uur 's avonds vanaf 9 uur.

heb momenteel ook geen bak, rij op een stuk grond in de buurt, maar in de toekomst wel een bak.

Limerick

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:02

Mijn paardjes staan ook thuis (althans.. bij mn ouders, ik ben inmiddels verhuisd)

Hebben 2 stallen en een bak. Weiland in 3-en gedeeld om af te wisselen en ze mogen op de wei van de buurman
helaas hebben we kleigrond dus als het even regent is het niet te doen. Maar zolang t kan gaan ze overdag t land op.
Mest brengen wij altijd naar onze buurman voor de fruitbomen en het land

Hooi en stro kost ons zo`n 1,50 per baal
Kopen we van de boeren bij ons in de omgeving

silenmaup

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 16:25

HOEVEEL BALEN STRO EN HOOI DAN PER DAG IN DE WINTER?

karin1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:29

Een paard aan huis kost zeer weinig als je paard nooit wat mankeert.

Heb je een kat? Een hond?

Mijn pony kostte nog minder dan de 2 katten toen ze nog aan huis stond *LOL*

Pur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:33

ik heb ook mijn paardjes thuis staan
ik heb wel een complete accomodatie.
binnenbaan/buitenbaan /overdekte stapmolen/ longeerbaan/twee paddocks en 4 stukken weiland

de kosten van voer hooi/kuil en stro zijn afhankelijk van de kwaliteit die je voert.
voor een groot pak stro van top kwaliteit betalen wij tussen de 26 en 30 euro per pak.
hooi zo'n 3 euro voor een baal van +/- 25 kg

per paard ongeveer 100 euro per maand

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:38

Ze staan aan huis. 3 stukken bij ons zelf om de deur en 4 (de grootsten) bij mijn oma. Met 5 pony's waarvan 1 hengst wordt het land een beetje verdeeld. Zo wordt het grootste stuk in de zomer verhuurd. In de winter gaan onze dieren erop. 3 van deze weides kunnen we naar elkaar open zetten. Alles bij elkaar zo'n 7/8 ha. Ze staan dan wel 24/7 buiten met beschutting van de bomen. Voerkosten heb ik alleen in de winter. Voor de hele winter zo'n 150 tot 200 euro.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-06 16:46

de prijs van hooi en stro kunnen aardig verschillen, kijk eens op marktplaats.
Het mestafvoeren is ook heel verschillend. Als je een boer in de buurt heb, kun je dat het beste even vragen...
Ik deed het eerst op een aanhanger. die ik elke week moest legen...véél werk! En de kosten waren 10,- per aanhanger...

Biks kun je zo uitrekenen.
Wat geef je per dag? en er zit zo'n 20 of 25 kg biks in een zak.
Die zakken biks zijn vanaf 6 euro. (havens voer ik)

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 16:52

Ik heb mn paard ook aan huis. Vind ik erg ideaal, maar je moet niet vergeten dat het wel meer tijd kost dan op een manege. Tenminste als daar de verzorging voor je paard gedaan wordt.

Er gaat best veel tijd in zitten om je paard zelf te verzorgen, en als je bijvoorbeeld een keer niet kan moet je wel een goede vervanger hebben (zo ook met vakanties). Dat is natuurlijk helemaal niet erg, maar dan moet je die tijd wel hebben natuurlijk.

Maar als je genoeg tijd hebt, is het wel hartstikke leuk natuurlijk!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 16:57

mijn paarden komen aan huis.. we hebben nog geen idee hoeveel stallen we willen, wel dat ze 4x4 gaan worden.. waarscheinelijk nemen we er 3.. hoewel 4 mischien wel handiger is..

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-06 17:07

Ik heb 2 pony's aan huis staan(Tinker + Haflinger)

-stal
Ja, Speciaal laten bouwen.

-uitloop
Ze kunnen altijd in en uit hun stal lopen.

Ze staan natuurlijk al met zijn tweetjes maar hebben ook nog 3 bonte geiten als gezelschap ( pas op kunnen lekker aan de staarten eten..)

Nu is het weitje bakgrote(60 bij 40) we gaan er nog behoorlijk wat bij kopen hoeveelheid weet ik nog niet maar in ieder geval genoeg Knipoog en dan wisselen we zodat het ook weer een beetje kan groeien en rusten.

Bix krijgen ze alleen als ze gewerkt hebben en dan maar een handje dus dat is niks.
een strobaal kost hier 2 euro
een hooibaal(landhooi) 3 euro

Stro gebruiken we nu minder staan nu lekker buiten, maar hooi zo'n 2-3 balen per week met zijn tweetjes.

-mestafvoer en de kosten
Wij hebben mazzel gehad de buurman veel ruimte en had al een mesthoop en mochten het daar brengen voor zo'n 25 euro per maand.

-zolang mogelijk buiten of 's winters binnen.
Ik ben er voor in zolang mogelijk buiten.

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 10:25

Ik heb 1 paard en 1 pony aan huis staan

-stal
Ja, een stal voor het paard en een schuilstal voor de pony op de wei.

-uitloop
De pony kan altijd vanuit de wei de stal inlopen. Het paard staat 's zomers als het lekker weer is 24/7 op de wei en 's winters staat ze 's nachts op stal en overdag op de wei.

We hebben 1 wei, en die in 2-en gesplitst. Zodat we de weidegang kunnen afwisselen en ze 's winters niet de hele wei kapot lopen. Het is een grote wei, maar de precieze afmeting ervan weet ik niet.

Het paard krijgt iedere dag brokken. Ik schat dat er zo'n twee zakken per maand doorheen ga, circa €15,-.
een strobaal kost hier 1 euro en een hooibaal 2 euro

Als het paard 's nachts op stal staat gaan er zo'n 2-3 balen stro per week doorheen.

-mestafvoer en de kosten
Gratis.

-zolang mogelijk buiten of 's winters binnen.
Ik ben voorstander van zolang mogelijk buiten, zeker als het goed weer is. Onze pony loopt dus het hele jaar door buiten en ons paard zoveel mogelijk. 's winters loopt ons paard alleen overdag buiten en 's zomers dag en nacht buiten. Als ze, als het hondenweer is, een dagje op stal staat of maar een paar uurtjes buitenkomt, merk je de dag erna als ze weer de hele dag op de wei gaat meteen dat ze dan ontzettend fris is. De hele dag op stal staan is dan ook niks voor haar.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 16:04

ik doe 1 maand met een grote pak hooi, (ingekuild maar zeer droog!) kosten daarvan zijn 25 euro.

en ik gebruik 1 pak krullen per week a 7 euro.

Eas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:05

marloezzke schreef:
ik doe 1 maand met een grote pak hooi, (ingekuild maar zeer droog!) kosten daarvan zijn 25 euro.

en ik gebruik 1 pak krullen per week a 7 euro.

Ik dacht altijd dat een ingekuild hooi pak binnen 5 dagen op moest zijn? vanwegen het schimmelen enzo?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 17:21

haal altijd meteen na openen de plastic eraf.

heb er geen problemen mee nog nooit gehad!

wel als je de plastic erom laat, dan moet je snel zijn!

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-06 22:22

Hoi, ik heb 2 paarden bij huis staan. Zij hebben een oude schuur omgebouwd tot 2 stallen. Deze staat in het landje. s'zomers, zet ik de deur open en kunnen zij dus zo naar buiten. het landje is helaas maar 6oom ongeveer, dus ze zijn snel uitgegraast. s' nachts staan ze altijd op stal en ook in de zomer wordt er dus kuil en bix gevoerd. In de winter staan ze in een paddock van 10 bij 10. OOk niet vreselijk groot dus. Ik heb geen bak ter beschikking, ga dus altijd naar het bos(ong. half uurtje rijden) of rondje over de weg. Een maal per week, ga ik per trailer naar de manege les.

2x per jaar laat ik 14 balen kuil brengen á 450 euro, 2x per jaar laat ik vlas komen voor ong. 300 euro per keer. Bix haal ik per 3 zakken, ong. 14 euro per 14 dagen.

De mest schep ik op een aanhanger, die elke 14 dagen geleegd moet.

Ik geniet nog meer van de verzorging, als van het rijden zelf geloof ik Pling

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 06:32

-stal
-uitloop
-mestafvoer en de kosten

* Stal:
We hebben 2 stallen, een met boxen de ander met een grote loopstal + boxen.

* Uitloop:
De jonge paarden staan nu nog 24/7 op de wei, komen later dit jaar bij erg slecht weer snachts in de loopstal. De fokmerrie`s staan nu snachts op stal en overdag in de wei en de rijpaarden staan overdag in de paddock en zomerdag deels op de wei. Die komen het hele jaar door snachts binnen.

* Alleen of met ander dier:
Jonge paarden lopen samen tot hun 3e jaar, fokmerrie`s lopen samen, rijpaarden lopen samen.

* Weidegang:
Jongepaarden en fokmerrie`s zomerdag 24/7 winterdag 12/7 in de winterpaddock. Rijpaarden zomerdag enkele uren en de rest in paddock. Winterdag hele dagen in de paddock. Voor alle paarden (8) heb ik momenteel 2,5ha tot mijn beschikking.

* Kosten:
Vlas, brok en hooi per maand per paard +/- 150 euro. Wordt wel ten alle tijden 1e klas strooisel en brok gebruikt.

* Mestavoer:
nvt, wordt over het bouwland 1x per jaar uitgereden en onder gewerkt.

* Zo lang mogelijk buiten of swinters binnen:
Zo lang mogelijk buiten natuurlijk Haha!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-06 06:41

-stal:
Ik heb twee stallen, waarvan 1 dag en nacht open staat, soort schuilstal idee.
-uitloop: aan mijn stal zit een grote uitloop (zandgrond, hier staan ze s winters op)
-alleen of met een ander dier: Ze staan met zijn tweeen.
-weidegang en hoe groot is de wei (1 of afwisselend) en wat is de minimum grootte ongeveer? 24/7 weidegang of uitloop op ongeveer 1 hectare grond verdeeld in vakken.
-kosten van voer en stro per maand: ik gebruik geen stro of stalbedekking, ze krijgen 2x per dag meusli en onbeperkt hooi a 2.50 per baal. ik denk dat ik alles bij elkaar op ongeveer 150 euro uit kom aan eten.
-mestafvoer en de kosten: voor de mest heb ik een champignon boer gebeld, daar mag ik voor niets mijn mest heen brengen en anders rijd ik het in overleg met de boer op het land.
-zolang mogelijk buiten of 's winters binnen: mijn paarden staan 24/7 buiten.