Stallingsprobleem; wat te doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

TeeGee

Stallingsprobleem; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-06 13:42

Mijn 6 jarige ruin van 1.75 staat nu gestald bij kennissen. Hij stond daar al langer maar deze mensen wonen er nog niet zo lang maar zijn wel goede vrienden geworden. Ze hadden nog nooit eerder paarden gehad maar zij heeft wel eerder gereden.

Nu is het zo dat de paarden in het weekend paar pas om een uur of 11 / 12 eten krijgen. Het is ook wel vaker voorgekomen dat ze er na zes uur achterkwamen dat er niet genoeg brokken waren om te voeren. Er werd dus wat geleend bij de buurman. Daarnaast is de bak niet meer te berijden na een paar regenbuien. Ik heb wel de mogelijkheid om met mn paard naar de club te gaan maar dan ben je zo 2 uur verder met rijden, vervoer enz enz.

Ik zit nu in het laatste jaar CE, wordt druk dus.

Ik heb een stalling gevonden met binnenbak en molen. Dit kost wel 100 euro meer per maand. Daarnaast is de stal 3 bij 3 m. Dit is kleiner dan waar mn paard nu staat. Wel kan hij naar buiten met zn hoofd.

Ik vind het wel moeilijk om te kiezen, kan ik het maken om per 1 nov mn paard te verhuizen? Ik ga namelijk de eerste 2 weken van nov op vakantie en mn paard gaat dan naar een trainingsstal, zo dat ik zeker weet dat ie beweging krijgt.

Iemand tips of vergelijkbare ervaringen?

DiantaM

Re: Stallingsprobleem; wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:07

Ik heb wel vergelijkbare ervaringen.. hoe is het met weidegang/ los gooien geregeld op de stallen? Dat zou voor mij de reden zijn om te blijven of weg te gaan. Kan je niet in het weekend zelf voeren s ochtends? Dan weet je zeker dat ze het op tijd kregen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:09

Mag hij hier op de wei? En daar? En hoelang?
Heb je daar wel een (binnen)bak die altijd goed te berijden is?
Heb je het daar al eens over gehad met de mensen waar je nu staat, dat je het niet goed vind gaan op deze manier en dat je erover zit na te denken om te verhuizen

Tzatzi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 14:13

Maak eens een lijstje waar je stalling aan dient te voldoen (weidegang winter/zomer, binnen en/of buitenbak, zelf uitmesten of volledig verzorgd etc). Wat vind je (voor jezelf en je paard) belangrijk en waar wil je concessies doen?

Concorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-06 19:36

Ik weet niet welke stal jij op het oog hebt, maar wij hebben ook nog wel een plekje vrij.
15x30 binnenbak, 40x60 buitenbak, molen, weidegang, boxen 3.5x3.5. Zijn in totaal 10 boxen, 2 pensionpaarden en één privepaard staan er nu, en een jonge hengst, jaarlingmerrie en oud besje staan in de wei.
Ik heb met mijn pony ook eerst ergens anders gestaan, daar stond ie ook niet verkeerd maar kreeg steeds meer gedonder met slecht voer, en de bak was ook het grootste deel van de tijd onbegaanbaar. Toen het daar ineens een stuk duurder werd (en echt goedkoop was het ook niet) vond ik het wel welletjes en ben verhuisd. Sta nu alweer een paar jaar op deze stal.

_Simone

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:43

Gewoon afwegen wat je het belangrijkst vindt. Mijn grootste prioriteit zou (veel) weidegang zijn.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:48

Als het vrienden zijn zou ik het wel bespreken. Misschien hebben ze gewoon geen idee?! Leg uit dat het niet de manier is waarop jij paarden wil houden en geef oplossingen.
Als dat geen verandering opleverd kun je altijd nog weg.

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-06 11:56

Zeker kan jij het maken om per 1 november weg te gaan..Zij kunnen het toch maken om jouw paard weinig en/of laat te voeren..

Ik heb al diverse fratsen meegemaakt op pensionstallen (geen schone boxen, onbeperkt kuil geven (gevolg koliek), te weinig voer, onregelmatig voeren etc etc..

Voor mij is nu het enige wat telt dat de pensionhouder net zo gek is op paarden als ik! Ik ben een groot voorstander van zomers en swinters overdag in de wei maar ik heb nu zo'n fantastische stal en ja.. helaas komen ze 2 uurtjes per dag in de wei maar ik hoef me werkelijk nergens zorgen om te maken en ik heb een super bakbodem.. hij komt echt maar dan ook echt niets tekort en dat geeft een heeeel goed gevoel!

Wat je bij je huidige stal nog zou kunnen afspreken is iets minder betalen en zelf gaan voeren. Heb ik ook al gedaan, weet je zeker dat het goed gaat. Succes

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-06 12:54

Ik heb nog een 3de stal gevonden. Heb er een heel goed gevoel bij, ben net wezen kijken.
Stallen zijn 3 bij 4 of 3 bij 5. Weet nog niet in welke mijne dan komt maar deze week worden ze geplaats.
Er wordt elke morgen gemest en dan gaan ze naar buiten. Er is een longeercirkel en een goede buitenbak met licht. De trailer kan er ook gestald worden. Het is alleen wel ietsje verder rijden maar dat moet dan maar...