Alane schreef: Daarbij wordt er gezegd (weet niet hoe dat werkt met die witte vlakken over wat eerder geschreven is) Vitamine E uit de brokken en zonlicht, mijn paard krijgt te weinig vitamine E via de brokjes. Zet het paard dan meer buiten, ga kijken naar een brok die meer vitamine E bevat.
nou Alane, ook dat vind ik weer erg kort door de bocht...
Namelijk: Vitamine E uit daglicht haalt een paard echt wanneer er geen wolkje aan de hemel hangt, dus in VOL daglicht, helaas is dat in Nederland niet vaak...Dus paarden buiten op een bewolkte dag zoals vandaag, maakt kwa vit E geen moer uit....
Brok met een hogere vit E waarde is er wel, maar gaat gepaard met een hogere eiwitwaarde en hogere andere waarden zoals vit A...
niet elk paard heeft die hoge energie waarde nodig, zoals die van mij, die slechts op lichte sportprestaties wordt gevoerd. een hoogwaardigere sportbrok levert ACUUT nieuwe bevangenheid op...
Er is dus ook geen brok waarbij alleen de waarde van Vitamine E hoger is dan normaal. De rest van de vitaminering gaat mee, en dat geeft ook weer problemen. In geval van mijn paard is bijvoeren van uitsluitende Vit E/Selenium de allerbeste optie....
Wellicht kan je voortaan toch wat minder zwart/wit oordelen over voederwaarden, ik heb het tegenbewijs hier voor je op stal staan.
Voor de goede orde; ze komt twee keer daags naar buiten, staat bij een zomerse dag de hele dag in een sobere weide, en wordt gevoerd met Equiral Stud (voer dat als goed bekend staat). Mijn andere paard wordt exact hetzelfde verzorgd, en heeft geen aanvulling nodig. Dus soms ligt het gewoon aan het paard zelf.