stal is altijd goor

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZazooJarig

stal is altijd goor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 17:05

dag allemaal,

mijn pony staat sinds kort weer op stal en nu gebeurt weer het zelfde als altijd: in een dag zet ze het schone stro om in vies stro, er is geen geel sprietje meer te vinden. ook als ik veel stro erin doe maakt ze er een zooi van. ik kan er natuurlijk nog meer in doen maar ben bang dat ze dan koliek krijgt. wie heeft ook zo'n smeerkees en wat hebben jullie eraan gedaan? meer kuilgras is misschien ook een idee maar wil haar ook niet te dik hebben.

friesian

Re: stal is altijd goor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:08

Wij gebruiken zaagsel, werkt perfekt. Ook voor de echte smeerlappen. Voordeel dat ze er niet van eten, dus dat je precies weet wat je voert. Succes!

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:09

wij hebben dat ook gehad met 1 van onze merries, wij hebben een colafles gevuld met water en die met een strotouwtje opgehangen. Daar ging ze heel leuk mee spelen, de stal is nog niet schoon maar het is een stuk beter geworden. Nu zo op vlas staat is het trouwens nog beter geworden. Succes Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:15

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:47

Mijn merrie is ook viezer als mijn ruintje{ze eet ook meer stro als hem op}Ik strooi haar wel extra bij ik wil niet dat ze in een vieze stal moet liggen.Haar stal ziet er dus wel altijd netjes uit nu.Geef wel een plakje hooi extra als ze op stal staan.Ik ben absoluut niet bang voor koliek.Het is alleen maar beter dat ze de hele dag door wat te knabbelen hebben voor de darmen van je paard.

Als jou paard echt de hele stal leeg vreet kan dat een teken zijn dat je paard niet voldoende ruwvoer krijgt.Als je dit meer gaat voeren zal het stro vreten vanzelf minder worden.kan wel even duren omdat het nu een gewoonte is geworden.Als er normaal kuil word gevoerd geef dan 1 of 2 plakjes hooi erbij daar word je paard niet dikker van.

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:18

mijn pony staat ook naast een smeer kees zins we de stal maar aan 1 kant op strooie gaat steeds beter en juist niet te veel stro gebruiken als die neter wordt kun je het wel weer doen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:09

Is je paard van box verwisseld?
Mijn paard is in de ene box een stuk smeriger dan in de andere. Dit heeft niets met de afmeting te maken maar met de lokatie, als hij op een rustige plek staat is hij schoner (en rustiger) dan op een plekje waarbij er erg veel voor zijn neus gebeurd.

Ook de hoeveelheid stro kan een rol spelen, maar je geeft zelf al aan dat dit niet uitmaakt.

kanjerbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:53

op de binnebak manege waar ze in de winter af en toe staan hebben ze ook stro. mijn haflinger staat gewoon te glijden in zijn natte stal. bah!!
wij hebben thuis zaagsel, veel beter!

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:06

Mijn jonge merrie maakte voorheen de stal ook zo ontzettend vies. Een paar weken terug hebben we de hele stal leeg gehaald en schoon gespoten. Nu houdt ze haar stal netjes op de 1 of andere manier. De wonderen zijn de wereld nog niet uit Haha!
De paarden staan bij ons op vlas!

whissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 23:25

friesian schreef:
Wij gebruiken zaagsel, werkt perfekt. Ook voor de echte smeerlappen. Voordeel dat ze er niet van eten, dus dat je precies weet wat je voert. Succes!

sommige paarden eten het wel, dus let daar dan wel op. Meestal is het wel een goede oplossing inderdaad. Heb het met de mijne geprobeerd een paar dagen, tot ik hem net optijd ontdekte met beginnende koliek.....dankzij het opeten van het zaagsel. Nu staat het zaagsel er nog voor het konijn Clown

De mijne maakt alleen een zooi van zijn stal als hij langer dan 10 uur op stal staat per dag.... dan kun je het stro niet meer onderscheiden van de mest en pies enz..... En ja, hij had/heeft wel speelballen en likstenen enz in zijn stal....
Nu ik hem bij huis heb staat hij dus ook niet meer langer dan 10 uur op stal (meestal maar maximaal 8uur) en de rest lekker buiten, sindsdien is hij een heel stuk netter, mest ligt wel overal, maar pies ligt in het midden en er zit dan nog schoon stro in ook.
Ik haal wel elke dag de mest en natte stro eruit, want anders is het wel mis bij een 2e nacht. Alsof hij zegt...ik wil een schone stal, dus ik zal er voor zorgen dat je me een schone stal maakt! Haha!