ik ben van plan om zelf mijn stal op de manege uit te mesten en opnieuw bij te vullen
maar nu is mijn vraag hoeveel kost een baal stro ? hoe groot is deze dan en kan ik deze stuk per stuk ergens bestellen of moet dat ineens met een X aantal tergelijk ?
Bij mij thuis hebben wij een pensionstalling en daar betalen de mensen 5 euro voor een baal stro, deze is dan meestal tussen de 15 en de 20 kg.. Ik weet niet waar jij woont? Maar misschien zijn er bij jou in de buurt wel boeren waar je ze kunt kopen..
Bij de meeste mensen zit het bij het pension geld in.
Hebben ze geen stro bij jouw op de manege dan kun je het daar toch kopen. Ik zou zowiezo meer als 1 baaltje in de week kopen ik denk dat ik ongeveer 3 dagen doe met 1 zo'n klein baaltje.
friesiszwart
Het ligt eraan of je deze mogelijkheid kunt krijgen op je manege.
Op een reguliere pensionstal/manege kun je dit niet zelf gaan kopen. Dit zit bij de pensionprijs in. Zou ook niet slim zijn van de eigenaar...
Als je op een stal staat waar er doe-het-zelf stallen zijn betaal je dus per maand een losse box en betaal je de balen stro en hooi die je gebruikt los erbij. Natuurlijk koop je dit bij de staleigenaar. Anders verdienen ze er niets aan en alleen boxhuur rekenenmaakt de zaak niet rendabel.
Vaak op een boer of kleine particuliere plek waar je als enige of met een klein groepje staat kun je wat egelen met hem of het zelf gaan kopen en opslaan.
Het ligt er dus aan wat je situatie is. Overleg wel goed met de eigenaar voordat er gezeik van komt, als iedereen dat gaat doen en er staan 40 paarden wordt het een zooitje met opslag en losse balen.
Bij ons werkt het als volgt: Je huurt een box €105.00 per maand eventueel een paddock €17.50 per maand je trailertje €15.00 per maand. Dit betaal je per maand vooruit.
Dan het stro/hooi etc wat je gebruikt schrijf je op een kaart met de datum. Zo heb je als je gaat betalen een kaart met zo'n 12 a 15 balen stro ( ik heb een vies paard) en zo'n 10 a 12 balen hooi. Dit ligt aan de kwaliteit en hoe het verpakt is etc etc. Per baal betaal je € 4.00 Dit verbruik betaal je dus achteraf. Het totaal van je verbruik tel je op bij je vaste kosten en je hebt je stalgeld. ( huur vooruit + verbruik achteraf = stalgeld)
Een maand opzegtermijn zit je aan vast.Dat is die €105.00 Dus bij op tijd opzeggen wordt dit verrekend.
Ik betaalde 2,50 voor een baaltje stro. Ik gebruikte voor 1 paard per week 2 a 3 balen, dit met elke dag uitmesten en weer opstrooien en 1x in de week alles leeg.