wat doe je als je voor het eerst bij een paard gaat kijken?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

wat doe je als je voor het eerst bij een paard gaat kijken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 18:21

wat doen jullie als je een afspraak hebt gemaakt om voor het eerst naar een paard gaat kijken?

ik ga binnenkort voor een 2e paard kijken en vroeg me dit eigenlijk af.

wat doen jullie aan?
nemen jullie iets mee?
met hoeveel mensen ga je?
wat verwacht je?
waar let je op?
wat vraag je?

missnynke

Re: wat doe je als je voor het eerst bij een paard gaat kijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 18:27

1. paardrijkleren (als je een rijpaard zoekt tenminste)
2. cap
3. zo weinig mogelijk, liefst met zn tweeen
4. verwachten heb je soms van de advertenties, soms vallen die mee en soms valt het tegen.
5. hoe de verkopers er mee omgaan(bang,of nonchalant), of ze in de stal staan of buiten(vragen of je ze even los buiten mag zien! en rijden), of ze al gereden hebben die dag(druk paard wat eerst zn energie kwijt moet?), vacht, hoeven, gebit, karakter, gangen, plaats in de groep, manen (afgebroken? ivm zomereczeem) ed.
6. wat je nog niet duidelijk is. hierbij geld: een paard is vaak eerlijker dan de eigenaar, die kan dingen achterhouden)

danielle1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 14:15

Goede tips van missnynke.

Wanneer je zelf twijfelt of je wel alles ziet op dat moment, neem dan iemand mee die jou goed kent (en die dus weet wat jij wilt en wat bij jou past) en die er misschien wat meer zicht op heeft. Bedenk bovendien altijd dat het paard moet passen bij wat jouw wensen zijn. Wil je er puur recreatief mee rijden, dressuurmatig of er mee gaan springen?
En het belangrijkste is ook denk ik wel dat je het paard zeker moet laten keuren, al is het maar voor je eigen gemoedsrust. Je kunt nog zo weg zijn van een paard als je hem voor het eerst ziet, maar blijf zakelijk. Het is geen pakje boter wat je koopt.

Ik wens je in elk heel veel succes bij je bezichtiging!

R4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:26

wat doen jullie aan? paardrijkleding
nemen jullie iets mee? cap
met hoeveel mensen ga je? in ieder geval met mijn ouders, met iemand die verstand van paarden heeft
wat verwacht je? dat de eigenaar aardig is, dathet wel het goede paard is en niet opeens een ander paard krijgt. En dat je een proefrit mag maken
waar let je op? dat de stallen waar je het paard koop netjes eruit zien, in verband emt ziektes en of het paard drukplekken hebt eno
wat vraag je?
- wanneer zijn de laatste entingen enzo gedaan.
- kan het paard met andere paarden, met veulens

Romy18

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:42

hey hey

wat doen jullie aan? Paardrijkleding
nemen jullie iets mee? cap, eventueel videocamera, snoepjes
met hoeveel mensen ga je? 2 mensen meestal
wat verwacht je? dat het paard, de stal en de omgeving er netjes en verzorgd uit zien. Plus ik zorg altijd dat ik een half uur eerder er ben als de afspraak zo kan je het paard ook in de stal zien en weet je iig zeker dat ze hem niets geven of er al mee bezig zijn. Dat het paard voorgereden word, dat je zelf mag rijden zowel binnen als buiten.
waar let je op? omgang met het paard, exterieur, beengebreken, been standen, als je leeftijd kunt schatten altijd doen, harnachement, hoe ziet de stal eruit, hoe zien eventuele andere paarden eruit, is het paard levendig, kijkt het paard helder uit de ogen, littekens
wat vraag je? Leeftijd, afstamming, voorgeschiedenis, wie heeft m gereden, wedstrijden gelopen, ziektes gehad, voerschema.

Verder het paard altijd klinische en rontgenlogische laten keuren door je eigen dierenarts en zorgen dat je het paard minimaal 6 weken op proef krijgt en dat je dat ook zwart op wit hebt staan.
Zorg altijd dat je iemand bij hebt die echt verstand heeft van paarden die je kan vertellen of het paard iets mankeerd. en ga je bij een handelaar kijken check altijd even de hals op bloed restjes.

Denk dat het dat zo ongeveer wel was... succes met de nieuwe aankoop

Greetz

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:46

.
Laatst bijgewerkt door raket op 13-07-25 06:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:49

@Romy18, dan ben ik blij dat jij niet bij mijn paard komt kijken, ik zou het ten eerste al heel raar vinden als een koper met snoepjes aan komt zetten en als ze dan nog 6 weken op proef EISEN dan is het voor mij bye bye zwaai zwaai en op naar de volgende.

Ik en veel verkopers met mij zou mijn paard nooit op proef mee geven. Ook vind ik dat het ligt aan het bedrag waarvoor het paard verkocht wordt of je ook rontgenologisch laat keuren.

En waarom bij een handelaar checken op de hals op bloed restjes Verward

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 15:51

en nemen jullie ooit je eigen zadel mee, zodat je beter kunt voelen hoe het paard onder je beweegt?

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 15:58

Nee. Ik neem niets mee. Heb rijkleding aan en cap is het enige. Bovendien weet je niet of jouw zadel past. Als je een paar keer gaat rijden zou je evt.kunnen vragen of je je eigen zadel er op mag leggen.
Ik zou het als verkoper vreemd vinden als iemand me die vraag stelde.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:07

Dat zou ik ook nooit goed vinden, ik heb zelf een prima passend zadel. Wat ik verwacht is dat een paard normaal te hanteren is en niet ergens extreem gevoelig op.

Ik zou mijn rijkleren aantrekken, cap meenemen, met ongeveer 2 mensen gaan,

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 16:20

marloezzke schreef:
en nemen jullie ooit je eigen zadel mee, zodat je beter kunt voelen hoe het paard onder je beweegt?

De tweede keer dat ik kwam rijden heb ik mijn eigen zadel meegenomen en gevraagd of ik daarmee mocht rijden, indien het paste. Ik ben niet meer gewend aan andere zadels en zit daar dan ook niet zo stevig in waardoor ik geen goede zithulpen kan geven. Mijn instructrice vraagt altijd of zij met haar eigen zadel mag rijden, dus zo raar is dat niet. Zolang het maar past.

Urielle

e: wat doe je als je voor het eerst bij een paard gaat kijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 17:37

marloezzke schreef:
wat doen jullie aan?
Als het een bereden paard is, rijkleding, bij een niet zadelmak paard een spijkerbroek oid.

nemen jullie iets mee?
Cap!!! Verder een GSM en het telefoonnummer van mijn DA om evt. een afspraak te maken voor de klinische keuring als ik het paard wil hebben. Videocamera om opnamen te maken van het paard op stand en in alle drie de gangen en evt. het springen zodat je bij twijfel achteraf nog kunt kijken na een nachtje erover slapen.

met hoeveel mensen ga je?
Minimaal met zijn tweeen.

wat verwacht je?
Deze vraag begrijp ik niet helemaal.
Ik verwacht niets - de grootste bokken worden in de advertentie omschreven als topsportpaarden nl. Knipoog
Wat ik graag wil zien? Een gezond en eerlijk paard met een goed karakter, mooi exterieur, goede bewegingen, dat voldoet aan de eisen die ik eraan stel.

waar let je op?
Ik kom aan en bekijk het paard al helemaal. Hoe is het stalgedrag? Heeft het wonden of littekens? Hoe wordt ermee omgegaan? Is het paard schuw of juist erg brutaal?

Dan laat ik het paard loszetten in de bak. Stapt het paard netjes mee aan de hand naar de bak? Ik bekijk de bewegingen, maar ook of het paard weer te pakken is achteraf. Kunnen er mensen bij in de bak staan of reageert het paard agressief? Een paard wat zou moeten kunnen springen mag los een paar sprongetjes pakken. Terwijl het paard los is, bekijk ik ook de papieren. Komt het overeen met dit paard?

Dan wil ik het paard aan de hand voor laten stappen en draven op de rechte lijn, en op de cirkel (longe) zien in alledrie de basisgangen. Dit wil ik op het harde en op het zachte zien. Hier kijk ik naar of het paard regelmatig is, en geen afwijkende bewegingen heeft. De echte klinische keuring is voor de DA maar zelf kun je al wel eea zien.

Vervolgens mag de verkoper het paard poetsen. Zelf probeer ik alle vier de voetjes op te tillen, de buik en de oren aan te raken. Ik bekijk of het paard littekens of tekenen van overbelasting aan de benen heeft. Heeft het paard speciale ijzers? Hoe ziet de vacht eruit, en de manen en staart? Ik laat de verkoper opzadelen en observeer of het paard zich goed laat zadelen, en zeker of het aansingelen goed gaat.

Dan mogen ze eerst voorrijden en tenslotte stap ik er zelf op. Kun je er gemakkelijk opstappen? Is het paard braaf te rijden? Is hij kijkerig of erg dominant? Als het paard buiten braaf moet zijn wil ik hem buiten ook een stukje rijden. Als het geschikt voor beginners moet zijn, test ik uit of hij makkelijk beledigd is of makkelijk profiteert. Als hij moet kunnen springen, moet hij een paar verschillende sprongen nemen en wil ik de techniek zien.

wat vraag je?
Of het paard gezond is, allergieen heeft, ongevallen heeft gehad, stalondeugden heeft. Heeft hij speciaal voer nodig, lust hij dingen niet of kan hij ergens niet tegen? Is hij braaf bij de hoefsmid? Of het paard geschikt is voor het doel wat ik op het oog heb. Is het paard te laden op veewagen en trailer (indien mogelijk eens voor laten doen)? Is hij bang voor bepaalde dingen (verkeer, tractoren, honden, spuitbussen, water, paraplu's,.......?) Zijn er verdere bijzonderheden die ik moet weten? Zijn alle keuringen toegestaan?

Liefst kom ik nog een tweede keer terug om naar het paard te kijken. Risico wat je wel loopt is dat het paard dan al verkocht is in de tussentijd.

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 16:21

Ha, dit topic volg ik ff!... Haha!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:15

marloezzke schreef:
wat doen jullie als je een afspraak hebt gemaakt om voor het eerst naar een paard gaat kijken?

wat doen jullie aan? Rijbroek, laarzen of schoenen, cap, handschoenen Clown
nemen jullie iets mee? Buiten bovenstaande, een videocamera, als je die hebt. Altijd handig!
met hoeveel mensen ga je? Twee. Drie kan nog, maar imo kun je het niet maken met grote groepen aan te komen. Probeer in ieder geval iemand mee te nemen met redelijk wat blote-oog-paardenverstand.
wat verwacht je? Dat ik het paard zelf uit de box of wei mag halen, zelf mag poetsen en opzadelen. Ik wil het paard aan de hand zien lopen, 'onbedekt'. Vervolgens wil ik dat de verkoper er het eerst op gaat en het paard rondrijd in alle gangen, eventueel een sprongetje maakt (en niet een die al opgesteld staat; wie weet heeft het paard die moeten springen tot het er perfect uitziet...)(Ja dramatisch, maar je weet maar nooit!). Vervolgens wil ik er zelf op (of, als je een instructeur meeneemt, die er eerst op. Weet je meteen of het paard uberhaupt iets voor je is). Ik wil het paard zowel binnen als buiten (buitenbak, maar ook langs de weg) proberen.
waar let je op? Algehele indruk. Hoe ziet de vacht eruit? Hoe staan de ogen? Geen rare bobbels of zwellingen? Hoe zien de benen en hoeven eruit? Laat het paard zich rustig door mij poetsen en zadelen? Geeft het netjes de voeten? Mag ik hem overal aanraken? Hoe reageert het paard op mij? Staat het paard me aan (trust me, als je je paard hebt gevonden, merk je dat meteen!)?
wat vraag je? Of er meer geinteresseerden zijn, dat wil ik altijd graag meteen weten Bloos Verder graag dingen over het medische verleden. Hoefbevangen, kreupel geweest, koliek gehad? Andere dingen? Hoe is het dier bij de smid, tandarts en DA? Hoe lang heeft de eigenaar hem gehad, waarom gaat hij weg? Tevens kun je dingen vragen over sportprestaties (welk niveau?), het tuig (als dat meegaat met de verkoop), welke dingen vind hij leuk om te doen, wat vind hij eng? Dat soort zaken Tong uitsteken

Ben echt de helft vergeten, maar dit kwam zo snel even in me op...

Succes ermee! Paardje kopen is erg leuk, maar soms ook erg vermoeiend. Koop niet het eerste het beste paard, omdat je er zo graag een wilt. Zo'n zoektocht maakt een heleboel paarden min of meer de moeite waard, maar streef naar perfectie Haha! Zoals ik al eerder zei; als je dat speciale paardje tegen komt, merk je het echt wel!

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 21:41

@Jamezy, ik als verkoper zijnde zou op de vraag of er nog meer geïntresseerde zijn altijd ja zeggen. Denk ook niet dat iemand daar nee op antwoord.

jabadabadoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 09:24

Ik zou eerst na het paard toe gaan om kennis te maken en dan zou ik kijken hoe die met de omgang is poetsen enzo en daarna rijden. (kom je een beetje achter het karakter) ook zou ik even goed vragen of je een stukje langs de weg mag rijden weet je zeker dat het paard verkeersmak is.
groetjes

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:22

Charos schreef:
@Jamezy, ik als verkoper zijnde zou op de vraag of er nog meer geïntresseerde zijn altijd ja zeggen. Denk ook niet dat iemand daar nee op antwoord.

Hmm... ik ben er twee tegen gekomen die op dat moment geen andere geinteresseerden hadden.
Maar goed, toen ik de ene de volgende dag belde, was 't peerd 'ineens' verkocht (er waren mensen komen kijken, trailer mee, hup paard er in...). Bij de andere stond het paardje me niet helemaal aan Clown

En waarom zou je ja zeggen? Om mensen te pushen, eerder over de streep te trekken? Zal best voorkomen, ja. Persoonlijk zou ik gewoon eerlijk zijn... Wordt het paard tussentijds toch verkocht, dan is het jammer maar helaas. Het is niet zo dat ik verantwoording af zou moeten leggen ofzo Tong uitsteken