Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

marloezzke schreef:en nemen jullie ooit je eigen zadel mee, zodat je beter kunt voelen hoe het paard onder je beweegt?
marloezzke schreef:wat doen jullie aan?
Als het een bereden paard is, rijkleding, bij een niet zadelmak paard een spijkerbroek oid.
nemen jullie iets mee?
Cap!!! Verder een GSM en het telefoonnummer van mijn DA om evt. een afspraak te maken voor de klinische keuring als ik het paard wil hebben. Videocamera om opnamen te maken van het paard op stand en in alle drie de gangen en evt. het springen zodat je bij twijfel achteraf nog kunt kijken na een nachtje erover slapen.
met hoeveel mensen ga je?
Minimaal met zijn tweeen.
wat verwacht je?
Deze vraag begrijp ik niet helemaal.
Ik verwacht niets - de grootste bokken worden in de advertentie omschreven als topsportpaarden nl.
Wat ik graag wil zien? Een gezond en eerlijk paard met een goed karakter, mooi exterieur, goede bewegingen, dat voldoet aan de eisen die ik eraan stel.
waar let je op?
Ik kom aan en bekijk het paard al helemaal. Hoe is het stalgedrag? Heeft het wonden of littekens? Hoe wordt ermee omgegaan? Is het paard schuw of juist erg brutaal?
Dan laat ik het paard loszetten in de bak. Stapt het paard netjes mee aan de hand naar de bak? Ik bekijk de bewegingen, maar ook of het paard weer te pakken is achteraf. Kunnen er mensen bij in de bak staan of reageert het paard agressief? Een paard wat zou moeten kunnen springen mag los een paar sprongetjes pakken. Terwijl het paard los is, bekijk ik ook de papieren. Komt het overeen met dit paard?
Dan wil ik het paard aan de hand voor laten stappen en draven op de rechte lijn, en op de cirkel (longe) zien in alledrie de basisgangen. Dit wil ik op het harde en op het zachte zien. Hier kijk ik naar of het paard regelmatig is, en geen afwijkende bewegingen heeft. De echte klinische keuring is voor de DA maar zelf kun je al wel eea zien.
Vervolgens mag de verkoper het paard poetsen. Zelf probeer ik alle vier de voetjes op te tillen, de buik en de oren aan te raken. Ik bekijk of het paard littekens of tekenen van overbelasting aan de benen heeft. Heeft het paard speciale ijzers? Hoe ziet de vacht eruit, en de manen en staart? Ik laat de verkoper opzadelen en observeer of het paard zich goed laat zadelen, en zeker of het aansingelen goed gaat.
Dan mogen ze eerst voorrijden en tenslotte stap ik er zelf op. Kun je er gemakkelijk opstappen? Is het paard braaf te rijden? Is hij kijkerig of erg dominant? Als het paard buiten braaf moet zijn wil ik hem buiten ook een stukje rijden. Als het geschikt voor beginners moet zijn, test ik uit of hij makkelijk beledigd is of makkelijk profiteert. Als hij moet kunnen springen, moet hij een paar verschillende sprongen nemen en wil ik de techniek zien.
wat vraag je?
Of het paard gezond is, allergieen heeft, ongevallen heeft gehad, stalondeugden heeft. Heeft hij speciaal voer nodig, lust hij dingen niet of kan hij ergens niet tegen? Is hij braaf bij de hoefsmid? Of het paard geschikt is voor het doel wat ik op het oog heb. Is het paard te laden op veewagen en trailer (indien mogelijk eens voor laten doen)? Is hij bang voor bepaalde dingen (verkeer, tractoren, honden, spuitbussen, water, paraplu's,.......?) Zijn er verdere bijzonderheden die ik moet weten? Zijn alle keuringen toegestaan?
Liefst kom ik nog een tweede keer terug om naar het paard te kijken. Risico wat je wel loopt is dat het paard dan al verkocht is in de tussentijd.
marloezzke schreef:wat doen jullie als je een afspraak hebt gemaakt om voor het eerst naar een paard gaat kijken?
Verder graag dingen over het medische verleden. Hoefbevangen, kreupel geweest, koliek gehad? Andere dingen? Hoe is het dier bij de smid, tandarts en DA? Hoe lang heeft de eigenaar hem gehad, waarom gaat hij weg? Tevens kun je dingen vragen over sportprestaties (welk niveau?), het tuig (als dat meegaat met de verkoop), welke dingen vind hij leuk om te doen, wat vind hij eng? Dat soort zaken 
Zoals ik al eerder zei; als je dat speciale paardje tegen komt, merk je het echt wel! Charos schreef:@Jamezy, ik als verkoper zijnde zou op de vraag of er nog meer geïntresseerde zijn altijd ja zeggen. Denk ook niet dat iemand daar nee op antwoord.