Wie doet het wel, en waarom zou het niet kunnen?

groetjes Kimmy
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
timokyana schreef:NIET! Stel voor dat ze ergens achter blijven hangen, een touwhalster werkt erg in op het hoofd, kan hier erge snijwonden zelfs brandwonden van krijgen.het halster zal niet kapot gaan met veel kracht,bedenk maar wat voor scenario er dan kan gebeuren!
Jimbo schreef:Een touwhalster is voor gebruik tijdens het rijden en dus niet voor vaststaan, (ook voor grondwerk)
een gewoon halster is zachter en gaat uiteindelijk kapot zonder ernstige verwondingen te veroorzaken. als je paardjes dan toch een halster om moeten in de wei, doe dan een gewoon halster.
Hobby schreef:Zoals hierboven al staat vermeld kan het gebruik van een touwhalster zonder toezicht (dus op stal of in de wei) erg gevaarlijk zijn. Het materiaal geeft niet mee en is erg scherp, waardoor het paard lelijke wonden op kan lopen. Een gewoon halster kan trouwens ook gevaarlijk zijn. ik ken paarden die zich hebben opgehangen of die een kaak hebben gebroken door met het halster ergens achter te blijven haken. Mijn paarden hebben nooit een halster om zonder toezicht.
Santos_ schreef:Ik vind het gewoon lekkerder voor mn pony om zonder halster te staan. Lijkt me ook heel irritant voor ze als het regent, hele tijd dat natte stof op je hoofd.
Over touwhalster, kan idd niet in het land. Je laat toch ook een hoofdstel om?
IceEva schreef:Hobby schreef:Zoals hierboven al staat vermeld kan het gebruik van een touwhalster zonder toezicht (dus op stal of in de wei) erg gevaarlijk zijn. Het materiaal geeft niet mee en is erg scherp, waardoor het paard lelijke wonden op kan lopen. Een gewoon halster kan trouwens ook gevaarlijk zijn. ik ken paarden die zich hebben opgehangen of die een kaak hebben gebroken door met het halster ergens achter te blijven haken. Mijn paarden hebben nooit een halster om zonder toezicht.
Ik weet niet zo goed wat ik hiervan moet denken..
Mijn IJslander staat altijd met halster, als ze eens ontsnapt ofzo of ze moet met nood de wei uit dan dat zo gebeuren, nu komt ze altijd uit zichzelf naar me toe maar er zijn ook paarden die zich niet laten vangen, dat is dan helemaal lastig zonder halster.
Nouks schreef:Waarom laat je dan een halster om?
Nouks schreef:Hmmja. Ik denk dat het risico groter is dat het nog eens misgaat met al die halsters op de wei dan dat die paarden eens ontsnappen ofzo (als de afrastering inderdaad goed is). Ik ben absoluut geen voorstander van halsters in de wei, en touwhalsters zijn helemaal uit den boze (maar dat wist je inmiddels al). Alleen uit noodzaak als een pony zich hier eens een tijdje ab-so-luut niet laat pakken hebben ze een paar dagen een halster om.
Alytuiere schreef:als de afrastering goed is hebt je inderdaad meer kans dat er iets gebeurd met het halster dan dat het paard ontsnapt. Ben er geen voorstander van en werd daar vorig jaar weer eens aan herinnerd. Mn vader kwam nieuw hooi brengen en ik moest even weg, hij is geen paardenmens dus heeft dan liever de halster aan (je moet door de wei om in het stalletje te komen) en ik dacht dat dat voor 1,5 a 2 uurtjes wel kon. Toen ik twee uur later weer kwam hing er een bebloed halster aan het hek, kapotte plank en een paard met een uitgescheurde lip, gelukkig niet iets ernstigers.
IceEva schreef:Santos_ schreef:Ik vind het gewoon lekkerder voor mn pony om zonder halster te staan. Lijkt me ook heel irritant voor ze als het regent, hele tijd dat natte stof op je hoofd.
Over touwhalster, kan idd niet in het land. Je laat toch ook een hoofdstel om?
Dat laatste is een typfout denk ik..![]()
Hmm denk dat ik er toch maar eens overna ga denken om halster af te doen in het land, het is natuurlijk wel zo met regen en alles is dat niet prettig.