wat is genoeg geld?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

wat is genoeg geld?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 21:00

weer een van men vage titels.

in een ander topic over de aanschaf van een paard lees ik dat je genoeg geld moet hebben voor DA en dergelijke
logisch uiteraard, maar wat verstaan jullie onder genoeg geld.

ik heb het vooruitzicht om een paard te stallen voor 50 euro per maand (weide + schuilstal+water+hooi+toezicht)
om de 2 mnd 20 voor hoefsmid, 20 voor wormenkuur, en iedere maand 10 voor een zak voeder (is een trekpaardveulen, heeft dus praktisch niks nodig)

ik kom dus op ongeveer 80 euro per maand uit, waarmee ik in zijn basis zou moeten kunnen voorzien.

Maar hoeveel dien je minstens apart hebben te staan voor dierenarts en dergelijke
spreken we hier over 100 euro, 200, of eerder in de richting van 2000 euro?

sandr0

Re: wat is genoeg geld?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 21:01

mijn paard zit in de verzekering als vangnet voor eventuele ziektekosten.Ik betaal 35,00 premie per maand.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 21:43

Voor 100 euro heb je nog geen dierenartsconsult met een flinke pot medicijnen voor een simpele maar net te lang aanhoudende verkoudheid.

Als je niet een hele dikke spaarrekening hebt zal je al snel een verzekering moeten overwegen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 21:46

Ik zou ten eerste niet helemaal uitgaan van die 80 euro per maand. hou er bijv. ook rekening mee dat je ooit misschien naar een andere en duurdere stal zal moeten verhuizen.
ik zou in ieder geval een bedrag rond de 2000 euro of meer apart zetten voor dierenarts rekeningen. rekeningen kunnen echt behoorlijk oplopen. extreem voorbeeldje: ik heb mijn paard nu 5 jaar en zeker al 4000 euro aan dierenartsrekeningen.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 22:29

Wat je eventueel maandelijks over hebt, zet je apart voor onvoorziene uitgaven aan bijv. je paard.

Zelf zet ik geen bedrag apart, wanneer nodig zie ik wel hoe ik eraan kom.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:16

Je kan het beste al beginnen met een flinke pot, zoals eerder gezegd is, voor 100 euro heb je amper een simpele behandeling. En die pot, daar moet je dan toch wel een eurootje of 1000 of misschien zelfs 2000 voor rekenen. Als je dan elke maand er nog wat bij doet, dan ben je sowieso een eind uit de kosten, mocht er ooit wat gebeuren. Bovendien kan je ook eens wat vervangen als er iets kapot is ( en dat gebeurt vaker dan je denkt helaas ).
Ik vind 80 euro als basis erg weinig, ik reken er op dat mijn paard minimaal 250 euro per maand kost ( excl. lessen ). Wat ik daarvan over zou hebben, pot ik nog wel een beetje op. Als je eens ergens anders moet stallen, zul je met die 80 euro echt niet toe komen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 07:25

20 euro voor hoefsmid haal je hier ook niet echt. Je budget is wel erg krap. Zolang je paard gezond is is er niks aan de hand. Maar eeen dierenartsrekeing gaat meestal richting 100 euro of meer voor een bezoekje en een onderzoek. Een medicijn tegen hoesten bv is al 60 euro alleen voor een potje.

je zult een keer vervangende spullen moeten kopen voor je paard als hij eruit groeit of als het kapot is. Stalling wordt eigenlijk altijd duurder na een bepaalde tijd. Ook verhuurders van weien gaan met de tijd/prijs mee omhoog.

80 euro per maand is echt te weinig. Als je dat maximaal kwijt kunt zijn dan kun je beter of een paard huren voor dat geld of nog even sparen voor een reservepotje voor als er iets mis is. Dan hoef je niet je paard te verkopen als hij een keer flink ziek is en je de dierenarts niet kunt betalen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:24

Citaat:
en iedere maand 10 voor een zak voeder (is een trekpaardveulen, heeft dus praktisch niks nodig)

ik zou naar de toekomst gaan kijken...je veulen word natuurlijk groot en dan zal het veel meer gaan eten Knipoog
bedenk wat je in de toekomst kwijt bent aan voeding etc, stel je moet van je stalling weg waar je nu staat, en een andere plek zoeken dan kun je best veel duurder uit zijn.

ik betaal nu: 120 per maand stalling inclusief stro biks en hooi, dan de smid 25 euro, wormenkuur kost mij een tientje.
maar je bent wel es wat nieuws nodig, een halster of een borstel, al die kleine dingetjes bij elkaar optellen zit ik maandelijks op zo'n 140 euro....
Knipoog

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 08:36

Waar ik een beetje van schrik is de opmerking, het is een trekpaard dus die hoeft maar heel weinig voer! Je kan je veulen niet houden met een zak voer in de maand!!!! Nog geen kilo per dag is veels te weinig voor zo'n groot dier. Hij is nog volop in de groei en heeft zijn krachtvoer broodnodig!
In de winter zit er niets meer aan voeding in het gras en is het enkel maar een beetje buikvulling! Goede veulenbrok is niet goedkoop, en ook voor je hoefsmid reken je wel heel erg weinig.
Een goede wormkuur is tegenwoordig ook al duurder dan 20 euro. Met andere woorden als je uitgaat van 80 euro per maand, kom je zodirekt bedrogen uit!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-06 09:25

mijn hoefsmid vraagt 20 euro per uur voor te bekappen, niks nauw gerekent dus.

ik zeg niet dat ik maar 80 euro kan besteden, ik zeg dat ik uitkom op minstens 80 euro
dus 50 stalling, 10 hoefsmid,10 wormenkuur, 10 voeding

van het krachtvoer: momenteel krijgt hij amper een schep per dag, hij doet het daar erg goed op, dus ik hou het voorlopig zo.
moest ik merken dat hij meer nodig heeft geef ik uiteraard meer.

als jullie 80 te weinig vinden, wat hebben jullie dan als maandelijks budget voor je paard (zonder de "extra" pot he)
ervan uitgaand dat
stalling = 50/mnd
hoefsmid = 20/2 mnd
wormenkuur = 20/2mnd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:43

stalling 250 euro per maand, maar daar zit dan alles in inclusief wormenkuur, shampoo, snoepjes, leerolie, hoevenspul, vliegenspul, al het eten inclusief zemelen, liksteen en de simpelere medicijnen zoals tegen hoesten, mok ed.

Wat daar dan bijkomt is hoefsmid, dierenarts en tuig aanschaf ed wat helaas afgelopen 2 jaar erg duur is geweest omdat hijblijft groeien.

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:50

Ik heb een pony van 1.47 aan huis en daar leggen we per maand 100 euro voor bij elkaar daar doen we alles van. Dus ook dierenarts, hoefsmid, spullen voor onderhoud van wei en stal en natuurlijk de rest wat erbij hoort. Ik heb dus geen stallingskosten maar wel onderhoud. Die van mij wordt gebruikt voor recreatie en krijgt aan voer dus voornamelijk hooi, wortels en een beetje gedroogd brood en een heel klein beetje brok. (doet het hier goed op).

We houden van het geld wel over en hebben nu na 5 jaar ongeveer 800 euro reserve. Als je dus in het begin weinig onvoorziene kosten krijgt dan gaat het wel. Maar ik denk als je 150 - 200 euro voor het paard weg zet dat je dan een heel eind komt. Maar als je pech hebt en paard krijgt ineens bijvoorbeeld zomer-exceem dan kost een deken ook weer op de 100 euro. Heb je een nieuw zadel nodig dan kost het ook weer geld. Al met al of je nu een hond/kat/paard/auto/kind of wat dan ook hebt er zijn altijd onvoorziene omstandigheden wat veel geld KUNNEN kosten. Dus als je al met een gering loontje/bijstand of wat dan ook rond moet komen wat net zal lukken bedenk je dan als je iets hebt waar je voor moet zorgen dat er misschien ooit een dure operatie, reparatie of wat dan ook aan kan komen. En met veel geluk dus ook niet.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:52

Je trekpaard is nu nog niet zo groot, maar zometeen ben je echt wel duurder uit. Bijv. één wormenkuur per keer is voor een volwassen trekpaard niet voldoende. Ook bij de smid zul je duurder uit zijn. (de meeste hoefsmeden staan al niet te springen om een trekpaard te doen) Daarnaast eet hij ook veel meer hooi dan een ander paard wat logisch is omdat hij ook veel zwaarder zal zijn dan andere paarden. Een hoofdstel of halster voor een trekpaard is ook veel duurder dan voor een gewoon paard. Ons buurmeisje heeft een trekpaard vandaar deze informatie.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 09:52

stalling = 165/mnd, 's zomers 90
hoefsmid = laat ik niet komen
wormenkuur = 20/2mnd

Zelf heb ik een budget van 225 euro in de maand. Mijn paard doet het op ruwvoer (in stallingsgeld begrepen) en daarbij een totaal supplement.

clara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:24

Ik ben iedere maand rond de 200 euro kwijt voor mijn jaarling. Ik vind dat je toch minstens 2000 euro apart moet hebben staan voor onvoorziene uitgaven. Mijn jaarling is 4 weken geleden geopereerd, hij is daarna nog 4 dagen terug gegaan naar de kliniek vanwege een complicatie, afgelopen maandag is de dierenarts weer aan huis geweest omdat het niet goed ging en hij heeft weer medicijnen gehad. Ik heb de rekening nog niet gehad , maar de assistente kwam toch rond 1250 euro uit. En waarschijnlijk moet hij over 3 maanden nog een keer behandeld worden met een dure injectie, dus komt er waarschijnlijk nog een paar 100 euro bij. Omdat ik gelukkig veel geld apart had gezet, zijn deze rekeningen nu geen probleem. Ik zou niet weten hoe ik het betaald zou moeten hebben als ik maar 500 euro apart gezet had. Dit was trouwens een operatie die door een verzekering niet gedekt zou worden. En een jaarling heeft toch echt minstens 2 kilo goede kwalteit brok per dag nodig en zeker in de winter. Hij kan er nog zo goed uit zien, de spieren, botten vragen toch om bepaalde voedingsstoffen/ bouwstoffen. Anders kun je later echt problemen krijgen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 14:33

2 kilo brok voor een jaarling is wel erg veel. Als je goede kwaliteit hooi hebt hebben ze daar wel genoeg aan. Mijn tinker krijgt niet meer dan dat en die moet toch wel hard werken. Zeker een koudbloed geef je al snel veel te veel krachtvoer.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:43

toch wel behoorlijk wat! mijn ruintje (shet) werd ziek, en dat liep op tot een longontsteking en 2 weken in de kliniek, en was daar wel ruim 700 euro voor kwijt. Mocht hij of mijn andere pony nu weer ziek worden, loopt dat toch wel heel erg snel heel hoog op!

bramante2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:49

ik ben 205 kwijt dat zit me eten bij stro voor uit mesten mag pakken wat ik wil.hoefsmit wordt nu bij mij 25 euro omdat ik natuurlijk bekapper heb en wormen kuur is 15 euro. ja je moet wel spaar geld achter de hand hebben zeker als je veulen heb die kon nog weleens ongelukjes krijgen hoe biet maar kan wel zie ik bij ons ook op stal.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 21:07

Je leeft in het nu en dus heel erg vooruit gaan kijken naar andere stalling is natuurlijk onzin.
Als iedereen wist wat er allemaal in de toekomst ging gebeuren was iedereen schatrijk en maakt niemand fouten.

Je betaalt 50,- in de maand voor water,wei,stal, hooi.
Dus de kosten voor hooi ben je al kwijt.

Brok is niet eens nodig, maar mocht je toch brok willen heb je al een zak subli voor 7 euro waar je lang mee kan doen.
Bekappen... tussen de 20 en 30,- is een normale prijs of je kunt over wegen eens een cursus natuurlijk bekappen te gaan.
(ik bekap zelf en laat 1 a 2x per jaar een hoefsmid komen om te controleren)
Wormkuur kost tussen de 6 en 15 euro en is afhankelijk van het seizoen zo'n 6 keer per jaar.
Enten is normaal 1x per jaar.
(maar ik ent 1x per 5 jaar tetanus en als ik aan endurnace of dressuur ga beginnen 1x per jaar influenza.)

Daarnaast spaar ik 20,- in de maand voor onverwachtse dierenarts kosten, maar probeer dit zelf eerst doormiddel van essentiele olieen, bach, fytotherapie o.d op te lossen)(dit natuurlijk niet als het levens bedreigend is.)

Dus ik denk dat je met je 80,- per maand een aardig eindje komt, maar probeer daarnaast nog wel wat extra's te sparen.

Succes!!! Haha!

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:39

Voor een bels kun je zeker anderhalf à twee keer het bedrag voor de wormkuren nemen. Ga er maar van uit dat je voor een volwassen trekpaard niet voldoende hebt aan één spuit per keer. Zelf bekappen is niet voor iedereen weggelegd en als je een trekpaard laat beslaan dan is dat meestal ook duurder dan een kleiner paard. Als je een krap budget hebt, dan is het misschien toch verstandiger om een verzekering voor de veeartskosten af te sluiten. Dat kan behoorlijk oplopen. (weet er zelf helaas alles van) Je zult toch iets van krachtvoer of bijv. van die pavo-koeken moeten bijvoeren als je iets met je paard gaat doen. Alleen hooi is dan echt niet voldoende.

_Bolero_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:42

opala schreef:
Wat je eventueel maandelijks over hebt, zet je apart voor onvoorziene uitgaven aan bijv. je paard.

Zelf zet ik geen bedrag apart, wanneer nodig zie ik wel hoe ik eraan kom.

Ja Precies!

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 11:58

Trekpaarden zijn niet duur in onderhoud.
Die van mij krijgen bijna nooit brok! Alleen als ze gewerkt hebben krijgen ze wat. Bij mij krijgen ze hooi of kuil en voederbiet en winter peen. Het beslaan kost rond de 80euro en bekappen 30 a 40 euro. En dat is bij iedereen verschillend!
Het nadeel vind ik dat als het trekpaard ziek is en je moet medichijnen hebben dat dat wel veel duurder is dan een gewoon paard om dat je dan met het gewicht zit. En vaak betaal je dan het dubbele.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:03

mijn pony kost me 200 stalling
en elke 10 weken hoefsmid 107 euro
verder leg ik elke maand 100 opzij voor de veearts hij heeft nu een eigen rekening van ruim 8000 euro.
ik heb 4 keer veearts kosten gehad die heb ik gewoon betaald kon geld toen goed missen

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:21

Mijn paard kost 225 euro stalling p/m all-in

1 keer in de 7 weken hoefsmid dat is 75 euro.
Ongeveer 40 euro verzekering per maand

Dan wormenkuur slobber en muesli dat is ongeveer 20 euro per maand

Dus totaal ben ik +/- 360 euro per maand kwijt aan vaste lasten

En dan heb ik nog een aparte rekening waar ik geld op spaar voor eventuele dierenarts kosten.

Zoals 2 weken geleden moest ik hals over kop op zaterdag met haar naar de kliniek voor foto’s omdat ze de avond ervoor op het weiland had gevochten had ze smorgens een hele dikke kogel en kon niet meer lopen, dus gelijk naar de kliniek voor foto’s om te kijken of ze geen bot breuk had. Gelukkig was dit niet het geval, wat het wel is?? nog steeds geen idee het is een stuk minder dik en ze loopt er normaal op er zitten alleen 2 rare zachte bultjes. Dus waarschijnlijk moet volgende week de veearts weer komen. En vorige week vrijdag heeft ze er ook nog eens een koliek aanval over heen gehad. Dus dat zijn aardig wat kosten. Gelukkig zijn we er wel voor verzekerd dus dat scheelt wel een hoop.

De kosten van 50 euro stalling is lekker, maar 20 euro hoefsmid is wel erg weinig berekend denk eerder dat je rond de 40 a 50 euro kwijt bent aan bekappen.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:23

Ik zou het maandelijkse bedrag ruimer nemen Knipoog Ik heb in februari mijn paard gekocht en had dus ook helemaal een begroting gemaakt, maar die was iets te positief Haha! Ik ben echt meer geld kwijt, aangezien mijn paard meer brok eet dan ik dacht, en op ijzers moest, opnieuw geent, dat hij eerder dan ik verwacht had naar de tandarts/osteopaat moest. Je kan alles nu nog zo mooi op een rijtje hebben staan, de kosten zijn bijna altijd wel hoger.