kostenplaatje

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

kostenplaatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 10:08

ik ben met het gedacht aan het spelen om een veulen te kopen.(belgisch trekpaard hengst)
ik heb 2 stallingen gevonden

1) weide met schuilstal
gezelschap van shetjes
er is iedere dag toezicht (weide naast woning gelegen)
er wordt hooi gevoerd
er wordt water gebracht
bij extreme koude en/of onweer worden de paarde snachts binnegehaald
50 euro per maand
krachtvoeder,hoefsmid en wormenkuur moeten geloof ik zelf betaald worden

2) ruime stallen met automatische drinkbak, dagelijkse weidegang (in de winter niet dag en nacht)
samen met engels volbloed ruin en andalusische hengst, geen merrie gestald.
manege op stap afstand (manege waar ik zelf enkele jaren gereden heb, met binnen en buitenpiste)
hooi,stro,water en elektricieit inbegrepen
stallen worden gemest
krachtvoeder dient zelf meegebracht te worden.
150 euro per maand
hoefsmid en wormenkuur moeten denk ik ook meegebracht worden

waar moet je nog aan denken?
het is een veulen, dus zadels, dekens en dergelijke zijn nog niet belangrijk.
wat is een richtprijs voor eventuele castratie?

Marigold

Re: kostenplaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:48

gewoon, dat je er elke dag even heen moet gaan, en zeker weet waar je aan begint, maar verder vind ik dat je het netjes hebt geregeld tot zover, een extra adres, en een nette opsomming van alles.

wat castratie kost kan je het best even telefonisch opvragen bij je/ een dierenarts.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 20:08

ik neig naar de eerste stalling.
iedere dag langsgaan hoeft niet perse, denk 1-2 maal per week, laat hem de eerste paar jaar maar lekker paard zijn, hij zit dan nog genoeg opgescheept met mij
enkel in de winter wat vaker, voor conditie controle en eventueel bijvoederen met krachtvoer
(heb al gedacht aan die pavokoeken, in principe kunnen de staleigenaars makkelijker zon koek geven dan brokken)
als ik de basis bereken heb ik
50/maand stalling
10/maand hoefsmid (20 euro per 2 maa,d)
10/maand wormenkuur (idem)
10/maand brokken (indien nodig)

halster en dergelijk heeft hij, zijn ook maar eenmalige kosten
zadel, dekens ed zijn nog niet nodig
borstels heb ik.

dus ruw geschat kom ik uit op een 80 euro per maand, is dit reeel of vergeet ik een deel?

Bombarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:12

De eerste natuurlijk, het maakt een paard niet uit hoor, of hij nu een een gouden box staat of in een kartonnen doos bij wijze van spreken. Veel weidegang en beweging is voor een veulen heel belangrijk en een koudbloed als dit heeft meer dan genoeg aan een schuilstalletje voor de winter, de tweede stalling is zonde van je geld, je kunt er toch nog niets mee doen! Ik raad je aan om hem daar neer te zetten als je hem eenmaal kunt gaan beleren, succes!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 10:43

ik vind de eerste stalling ook de beste, en ik denk als je 100 euro in de maand aanhoud, dat het dan wel goed zit!
ik neem aan dat je wel reserve hebt voor als er een dierenarts moet komen, en verder zit je wel goed!

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:00

Hoi,
Ik heb mijn haflinger nu op een eenvoudige pensionstalling staan,betaal hiervoor 100 euro per maand inc; brok,hooi en stro..
M'n haf staat overdag in soort van paddock/bak.
Ik moet d'r zelf binnen/buiten zetten.
Het is redelijk dichtbij mijn huis...

Nu staat er heel dichtbij mijn huis(lopend te doen)een huis leeg,en bij dat huis zit een behoorlijk groot weiland,en ook een schuurtje...
Dat is allemaal van een projectontwikkelaar.
Nu was ik een beetje aan 't informeren naar dat land en dat schuurtje;misschien is dat wel wat voor m'n haf.
Ik dus bellen met die projectontwikkelaar of het de mogelijkheid was of ik dat stuk land kan huren/gebruiken en dat schuurtje als stal...
Hij vraagd aan mij;wat ik ervoor wil betalen ...ik heb dus géén idee ...
Wat zou ik hiervoor in de maand kunnen betalen?iemand tips?
En wat zou goedkoper zijn; gewoon op m'n huidige pensionstalling blijven staan,dat landje met stalletje huren;maar dan moet ik natuurlijk zelf m'n hooi ,stro en brok aanschaffen...
Wat zijn jullie kwijt voor hooi en stro per maand?
(ik hoor hier in de buurt wel dat mensen rond de 25 eurp per maand betalen voor weidegang).
Wat zouden jullie doen?

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 12:02

Oepsss...
Dit had in 'n nieuw topic moeten staan,sorry Bloos