Onze bak is te mul, oplossingen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mariskatw

Onze bak is te mul, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 08:46

Hoi,

Wij hebben vorig jaar onze buitenbak opnieuw laten aanleggen, omdat hij helemaal dichtgeslibt was. Nieuw aanleggen wil dus zeggen, nieuwe drainage erin, met daarover drainagezand en daarover ander zand (niet eens zo'n gek dikke laag). Dat zo'n bak in het begin erg mul is, lijkt me op zich logisch, maar we zijn nu een goed jaar verder en het is nog steeds een verschrikking. Ik heb er nog steeds niet in kunnen rijden eigenlijk, want het is gewoon te zwaar! (Bij droog weer rijd ik in de wei, daar heb je dus een bak voor Bloos ) .
Laatst begon het er eindelijk wat op te lijken, maar toen bleef het water weer staan, hebben ze hem weer losgetrokken en nu is het weer een groot drijfzand achtig geheel zeg maar. Wat kun je daar nou aan doen? Hij is echt superdroog verder, blijft geen plasje water in staan en ik heb mijn paardjes er sowieso de hele winter instaan, zodra de weides te nat worden, maar die bak blijft mul!
Heeft iemand misschien een oplossing? Als ik er zo in ga rijden (oke, de zomer is bijna voorbij, maar volgens mij als de paarden er straks weer in staan is het voor hun ook geen pretje) dan krijgen die paarden volgens mij echt blessures! Iemand tips??

Jol1

Re: Onze bak is te mul, oplossingen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 08:56

Je zal er toch iets van hout of tapijtsnippers doorheen moeten mengen. Als dat er doorheen zit goed slepen een aandrukken met een landrol. De bodem zal zich dan gaan "zetten". Wij hebben er zelf megatop doorheen gedaan en de bak is helemaal super.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:14

Het 1e jaar dat wij hier de bak hadden laten aanleggen was'ie idd ook mul. Logisch, het hele ding is op de kop gekeerd. We hebben geen drainage laten aanleggen maar gewoon het gele zand boven.
We hebben het heel erg beregend en doen we nog en werkt super. Dus mss ook veel sproeien?

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:20

regelmatig sproeien en slepen wil ook al een heel eind helpen.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 09:34

Hm.. ok dat kan ik inderdaad ook nog wel even proberen, maar goed er komt straks waarschijnlijk wel een plens water op (herfst he haha) dus dan is regelmatig slepen misschien al wel genoeg Haha!

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:38

En dan niet loseggen, maar vaststampen ... weet niet of je daar de mogelijkheid toe hebt...

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:40

Een landrol met veel gewicht is daar geschikt voor, maar ik betwijfel of het voldoende helpt. Als je gaat rijden wordt het toch weer mul.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:42

daarom moet je het ook voldoende nat houden.

een keer met de sleepbak eroverheen zou denk ik goed helpen alleen denk ik dat je die niet tot je beschikking hebt.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:54

Als je bak goed gedraineerd is dan heeft het niet veel zin om hem nat te houden, want hij is dan zo weer droog. Daar valt niet tegenop te sproeien. Je zou dan de drainage af moeten doppen om hem nat te kunnen houden.

Mariskatw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 10:18

Oke, dus heb beste zou zijn om er nog iets door te doen. Dat zal ik even in overweging nemen, met oog op kosten enzo. Waar heb jij dat vandaan gehaald en wat waren ongeveer de kosten daarvan? (of ben ik nu heel moeilijk)

Ringetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:22

Onze bak is ook altijd erg mul. We hebben nu sproeiers en we slepen de bak eerst en daarna rollen we hem nog een keer aan.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:24

Megatop komt bij houtvezelhandel de Wit vandaan. Wij hebben voor een bak van 20x40m 84 kuub gebruikt. Dat kostte 1300 euro inclusief b.t.w. Ik neem aan dat jullie wel het goede soort zand hebben gebruikt, want als je bijv. klapzand hebt dan krijg je hem nooit goed.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:34

Het kan veel goedkoper, eenvoudiger en effectiever. Gebruik gewoon stro. Dikke laag aanbrengen, niet te zuinig en je kan het erin rijden wat met een beetje intensiefrijden zo klaar is. Ken verscheidene dressuurstallen die dit gedaan hebben en het werkt fantastisch!

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:37

Jol1, we hebben op de club klapzand liggen. Die bak is echt bijna altijd goed.
Op stal hebben ze een bak gelegd met rivierenzand. Das pas een drama!!
Dat wordt dus nooit vlak. Daar hebben ze pas weer snippers in gedaan. Maar echt helpen doet t niet.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:44

Misschien is de ene partij klapzand anders dan de andere, maar ik heb een bak met klapzand meegemaakt die echt nooit goed is geworden. Het gaat om de korrelgrootte en of het schoon zand is. Het zal dan wel niet het soort klapzand zijn wat ik bedoel, want daar krijg je echt geen goede bak mee.

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 20:54

Er zit bij ons wel leem door t klapzand. Maar als ie nat is hoeven ze m alleen ff te "snijden" en dan is ie zo weer goed. Gelukkig kan de bodem veel water hebben. Maar ik denk ook dat t heel erg afhangt van de ondergrond. Elke grondsoort zal imo een andere bodem nodig hebben.