Paard, valt af, hoe tegen te gaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jinte

Paard, valt af, hoe tegen te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-06 15:35

Mijn tinker heeft sinds kort een beetje ingevallen heupen en dr buik wordt dunner...
Ik voer haar al extra bij, ze krijgt kuil 2 keer per dag en 2 keer per dag biks, als de wei goed is wat hij meestal is staat ze buiten in het weiland te grazen maar 't werkt niet echt...
Ze is niet echt mager maar ze wordt wel dunner...
Iemand nog tips?

btw:
Ik hoop dat dit topic bij het goede forum staat!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 11-10-06 15:39, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Titel verduidelijkt.

Kenzo

Re: Afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-06 17:02

Heb je het paard gecontroleerd om wormen?

Als ze dan toch blijft afvallen zou ik meer blijven voeren. Het paard heeft het nodig. Ze maken nu de wintervacht aan wat veel energiekost.

Ik zou van dat twee keer per dag hooi drie keer per dag maken en eventueel ook meer voer.

Er zijn ook meerdere topics hierover. Daar staan ook ander mogelijkheden is als maismeel etc. Gewoon even zoeken.

Succes!

Jinte

Re: Afvallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-06 18:51

Kenzo schreef:
Heb je het paard gecontroleerd om wormen?

Als ze dan toch blijft afvallen zou ik meer blijven voeren. Het paard heeft het nodig. Ze maken nu de wintervacht aan wat veel energiekost.

Ik zou van dat twee keer per dag hooi drie keer per dag maken en eventueel ook meer voer.

Er zijn ook meerdere topics hierover. Daar staan ook ander mogelijkheden is als maismeel etc. Gewoon even zoeken.

Succes!

Paard is pas geleden ontwormd, en moet binnenkort weer
Ik voer ook al extra bij en laat haar elke keer na het rijden nog een kwartiertje, half uurtje grazen
3 keer per dag hooi lukt niet omdat ze buiten staan, maar ik ga wel als ze binnen staan extra kuil bijvoeren.

Squawk

Re: Paard, valt af, hoe tegen te gaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:52

Ik zou eerst op zoek gaan naar de oorzaak.

Misschien heeft het paard iets aan de tanden? Eet je paard moeilijk?

MiranndaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 18:55

misschien even ontwormen anders een vitamine spuit er in Tong uitsteken dOet wondere Haha!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:35

Van stress kunnen ze ook magerder worden, of misschien een virusje onder de leden? In ieder geval kijken wat de oorzaak is voor je met allerlei extra voertoestanden begint. Meeste tinkers hebben niet heel veel meer nodig dan fatsoenlijk ruwvoer, dus als je paard dat krijgt en toch magerder wordt is er iets aan de hand.
Hoeveel vacht maakt je paard trouwens aan? Want vachtaanmaak kan ook ten kosten van het lijf gaan.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 13:39

Hoeveel voer je precies?
Twee keer per dag hooi, oke, maar kun je dan niet het dubbele aan hooi voeren?
Die van mij krijgt onbeperkt hooi, een baal per dag, en daar knabbelt hij de hele dag aan. Brokken voer ik bijna niet.
Als je toch echt genoeg voert dan zou ik de DA eens laten komen, misschien een bloedonderzoek laten doen ofzo.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:22

Wat ook nog kan is dat je paard veel van zijn energie besteed aan zijn eigen onderhoud, omdat hij/zij het te koud heeft of stress/spanning heeft. Meer voeren of een deken opdoen kan helpen.

Succes

Niek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 15:29

het eerste wat ik dacht was ook wormen.

Maar denk erom de voedingsstoffen in het gras, worden steeds minder door het koude weer en omdat het eerder donker wordt. Goed dat je bijvoert!

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:40

Heb je je Tinker al door de dierenarts laten controleren? Het kan zijn dat ze bloedarmoede heeft daardoor worden ook weleens wat dunner. Stress kan ook ervoor zorgen dat ze afvallen. Die van mij was gestressed omdat er steeds een hond blafte en daardoor niet meer durfde te eten! Nu ben ik verhuisd en komt oe weer een btje aan! Succes!!!

Jamezy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 18:53

shcmarathon schreef:
Heb je je Tinker al door de dierenarts laten controleren? Het kan zijn dat ze bloedarmoede heeft daardoor worden ook weleens wat dunner.

En anders af en toe slobber bijvoeren (wel zonder haver)? Vachtaanmaak kost ook een boel energie nu...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 12:41

Ook al ontworm je regelmatig je paard kan altijd een worm besmetting krijgen.Geef je elke keer wel genoeg middel, ontwormen je mede stallers wel goed genoeg wel op tijd en wel een goede middel??Je weet het gewoon niet zeker.Je kan de mest van je paard voor een paar euro laten onderzoeken bij de dierenarts en dan weet je het zeker.

Verder denk ik dat je toch meer hooi moet gaan voeren.geef elke voerbeurt een extra plakje en kijk hoe hij het daar op doet.Als het niet voldoende is nog meer en eventueel meer brok geven.Het kost veel energie om de wintervacht aan te maken en het word 's nachts ook al weer veel kouder dat kost ook extra energie.Die energie moet jij hem dus bij gaan voeren anders word je paard dus dunner.

kanjerbob

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-06 17:48

mijn haflinger wordt ook in deze tijd dunner, zo erg zelfs ander zadel nodig had, hij heeft dit volgens de vorige eigenaar altijd, dus het zal wel dan zo zijn, ik ontworm goed.
onze tinker heeft het niet

hij krijgt van mij wel meer hooi nu